Na 3 jaar laat ie me voor het eerst staan...update 12-04

214 216 218 220 25
JeroenH

Na 3 jaar laat ie me voor het eerst staan...update 12-04

Bericht door JeroenH »

Vrijdagavond, ik vertrek met mn vriendin vanaf ons huis naar de winkel. Het eerste wat ik constateer is dat mijn dashboard verlichting (tellers en knoppen enzo) flauwer branden dan normaal. Ik zet vervolgens mijn vriendin af bij een winkel, rijd zelf naar de andere kant van het centrum om de auto te parkeren en de felheid van de koplampen te checken. Direct na het parkeren slaat me de auto af en krijg ik hem ook niet meer aan...

De problemen:
- Laatste tijd al wat moeizamer starten
- Lampen/knoppen branden minder fel op het laatst
- Lampen/knoppen gingen steeds flauwer branden
- Radio viel uit
- Auto sloeg af en wilde niet meer starten, bij het proberen te starten hoor je alleen een snelle tik/ratel

Mijn vraag is of iemand een idee heeft wat mijn probleem kan zijn.
Ik zelf denk dat het de dynamo is en dat de lampen/knoppen puur branden op de accu. Vermoed namelijk dat de accu de laatste tijd geen stroom meer heeft gehad en daardoor nu gewoon leeg getrokken is. Bij alleen een slechte accu zou de dynamo de spanning lijkt mij gewoon door moeten geven aan de lampen/knoppen. Kloppen mijn gedachten of kan het ook iets anders zijn?

Als het de dynamo is: Is deze makkelijk zelf te vervangen? Kan ik hiervoor gewoon een andere op de sloop halen? Of ben ik beter af met een nieuwe? Wat mag zoiets (ongeveer) kosten?

Al vast bedankt allemaal!

Update 01-03-2010
Vanavond geprobeerd de auto te starten. Nadat de hele buurt wakker was geworden door het alarm wat afging heb ik de sleutel omgedraaid en wat denk je...hij doet het nog niet :evil: :cry:

Het blijft bij het ratelgeluid wat ik eerder ook al hoorde, verder niet...
Bedenk me nu net dat ik de verlichting alleen niet geprobeerd heb...
Accu spanning was gewoon 12,1 volt, met draaiende motor heb ik dus niet kunnen proberen.

Kan het dan toch zijn wat DrD zei? Of kan het gewoon zo zijn dat ik een verrotte accu heb en een kapotte dynamo?

Ik baal hier flink van, heb de auto dagelijks nodig. Kan nu nog even de auto van mn pa lenen, maar die moet deze week zelf ook nog weg :(

Update 06-03-2010
Vandaag weer bezig geweest. Verdeelkap er af gehad, binnenin alles schoongemaakt, zag er nog goed uit. Contactpuntjes licht opgeschuurd zodat ik zeker wist dat ze weer mooi schoon waren. Vervolgens zat ik te kijken naar de kabel die van achter het blok naar de verdeelkap loopt. Deze losgemaakt en bleek ook gecorrodeerd. Ik zet een schuurpapiertje er op en hoor tik, kling, rol, bof... Valt het contactpunt van de kabel af...bleek totaal vergaan te zijn binnen in de kabel. Ik nieuwe kabel gehaald (€ 4,10), er opgezet, en wat denk je...hij doet het nog niet :cry:
Heb de hele ochtend dus weer vergooit voor een auto die het niet meer wil doen...
Waarschijnlijk gaat ie maandag/dinsdag naar iemand toe (anders naar de garage) om hem te laten maken. Kan ik er nog wel bij hebben nu met mn huisje...
Iemand nog een idee waar ik zelf eventueel nog naar kan kijken? Verdeelkap en rotor zagen er nog goed uit. Starten met (beetje) opgeladen accu doet ie niet en starten met startkabels ook niet...

Update 10-03-2010
HIJ DOET HET WEER!!!
Nieuwe accu en wat kabels bij gepoetst en hij loopt weer als een zonnetje!!!

Update 11-03-2010
Ok, nieuw probleem...

Reed vandaag naar mijn werk, gaat in eens mn accu lampje branden. Ik gelijk maar de radio en verwarming uitgedaan en toen het licht genoeg was ook mn lampen.

Op het werk direct even nagemeten: spanning, met draaiende motor, op de accu is 11,5 volt. Is dan toch (ook) mijn dynamo kapot? Gisteren had ik het nog nagemeten en was de spanning 13,8 volt met draaiende motor en 12,5 volt zonder.

Update 12-04-2010
Gisteren is mijn koppakking gesprongen. Pas na 2ton, heeft ie toch netjes gedaan. Het is alleen jammer dat ik op dit moment geen geld/tijd heb voor reparatie en geen geld/tijd om een andere auto te kopen.
Moet nog even kijken hoe ik het nu ga doen, maar k*t is het in ieder geval wel...
Waarschijnlijk gaat alles verkocht worden in onderdelen, projectjes die ik had liggen gaan niet meer door. Auto gaat de deur uit en er komt iets betrouwbaarders voor terug. De laatste tijd kreeg ik steeds meer last van rammeltjes en kraakjes en de uitlaat gaat ook niet lang meer mee.
Laatst gewijzigd door JeroenH op ma apr 12, 2010 12:48 pm, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Smurfing
MG-R Freak
Berichten: 1104
Lid geworden op: zo aug 28, 2005 7:40 pm
Woonplaats: Meppel

Bericht door Smurfing »

Klinkt als een dynamo. Om dit te bevestigen doe je het volgende:

Eerst moet je ervoor zorgen dat er weer voldoende stroom in de accu zit om te starten. Doormiddel van een druppellader of iets dergelijks.

Dan als eenmaal de auto loopt zet je een multimeter op je accu.
Dan zou de multimeter in de buurt van de 14 volt moeten komen.
Als ie meer in de richting van 12 volt zit is je dynamo aan vodden.

Die kun je er best zelf afhalen. Er zijn bedrijven, zoals van Dijk automaterialen in meppel, waar je dan op ruilbasis een gereviseerde kan ophalen. Volgens mij kostte die voor een 1.4 mpi van rover 169 euro.

Weer monteren met een frisse v snaar en klaar is Jeroen :mrgreen:

edit: Zie net dat je in zwolle woont. Als je hulp kunt gebruiken dan pb je me maar ;)

En als je een keer zin hebt an koffie ben je ook altijd welkom ;)
2005/2006 Rover 114 GTi MPi '94
2008/2009 Rover 114 si '94
2009/2010 Rover 114 GTi MPi '92
2013/.... Rover 200 BRM '99


Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dr Doggystyle
Beheerder
Berichten: 26473
Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
Woonplaats: het MG-R Forum

Bericht door Dr Doggystyle »

ik heb dit zelfde gehad
reed met mn auto naar werk toe.
ik wilde achteruit inparkeren en toen viel ie uit.
wilde em weer starten en toen deed ie het niet meer.
heb tussen de middag geprobeerd met een startkabel maar dat hielp ook niet.
uiteindelijk had ik een scheurtje in mn verdeelkap en daardoor starte die niet meer.
de verdeelkap was ook aangekoekt, beetje wit op de contactpunten

misschien heb je dit ook.
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21 tot 13-7-24 RIP
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
Smurfing
MG-R Freak
Berichten: 1104
Lid geworden op: zo aug 28, 2005 7:40 pm
Woonplaats: Meppel

Bericht door Smurfing »

Dat verklaart de ratel bij het starten nog niet dan Dr.D

Dat klinkt mij in de oren als een startmotor die net niet genoeg stroom krijgt namelijk
2005/2006 Rover 114 GTi MPi '94
2008/2009 Rover 114 si '94
2009/2010 Rover 114 GTi MPi '92
2013/.... Rover 200 BRM '99


Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dr Doggystyle
Beheerder
Berichten: 26473
Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
Woonplaats: het MG-R Forum

Bericht door Dr Doggystyle »

dat deed ie ook bij mij
alleen wilde hij niet aangrijpen
en toen had ie helemaal geen stroom meer na een paar keer proberen te starten.
leek als een dynamo probleem
uiteindelijk de auto naar de garage laten slepen
bougies vonkten niet dus de verdeelkap vervangen en gelijk in een keer starten...
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21 tot 13-7-24 RIP
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
Smurfing
MG-R Freak
Berichten: 1104
Lid geworden op: zo aug 28, 2005 7:40 pm
Woonplaats: Meppel

Bericht door Smurfing »

Oke dat had ik niet begrepen. Ik dacht dat de startmotor wel mooi rond ging bij jou maar gewoon niet aansloeg.

My bad :mrgreen:
2005/2006 Rover 114 GTi MPi '94
2008/2009 Rover 114 si '94
2009/2010 Rover 114 GTi MPi '92
2013/.... Rover 200 BRM '99


Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dr Doggystyle
Beheerder
Berichten: 26473
Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
Woonplaats: het MG-R Forum

Bericht door Dr Doggystyle »

maakt niet uit man :mrgreen:

ik zou het eerste ff naar die verdeelkap kijken
mogelijk dat die het probleem geeft
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21 tot 13-7-24 RIP
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

als je acu slecht is maar je dynamo goed, is het als nog einde oefening.
om te kunne starte heb je bijde nodig.
Hang hem aan de start kabels, en probeer hem te starten.
Mocht dat niet lukke, dan is het waarschijnlijk je accu.
Doet hij het wel, meet dan hoevel power je dynamo levert. Waarschijnlijk zal dat dan niet genoeg zijn.

Het vervange van bijde stelt niet veel voor. kwartiertje a half uur werk
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Nou een auto start natuurlijk ook prima zonder dynamo :roll:
Die heb je daar echt niet voor nodig.

En met een goede dynamo had je licht gewoon goed gefunctioneerd. Ik denk daarom dat je gelijkt hebt als je zegt dat het een probleem met de dynamo is.

En de test daarvoor is inderdaad, accu opladen, spanning meten, motor starten weer spanning meten. Het verschil in spanning tussen die 2 metingen moet behoorlijk zijn minimaal 1.5volt, wat aangeeft dat de accu wordt bijgeladen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

dynamo kun je zelf vervangen ;)
en als je t nou niet vertrouwd moet je ff hier naartoe komen.
dan hangt mijn broertje hem dr ff voor weinig voor je in ;)
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerald-17
MG-R Core
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo aug 10, 2003 1:10 pm
Woonplaats: Zuidwolde (DR)
Contacteer:

Bericht door Gerald-17 »

vergeet niet de accu eerst los te koppelen :mrgreen:

kwam ik achter en -ik ga stuk!- zei een zekering...
wel 1 die natuurlijk groter is als een gemiddelde 5-15 zekering :?
JeroenH

Bericht door JeroenH »

Kijk, ik ben weer blij met dit forum! Bedankt!
Ik heb gisteren de accu al aan de lading gelegd, kan het helaas morgenavond allemaal pas proberen aangezien ik nu in Zwolle zit en de auto in Dronten staat...

Maar voor wat betreft de dynamo, zelf vervangen ga ik proberen, maar hoe kom ik het best aan een vervanger? Nieuw kopen? Van de sloop halen? Heeft iemand nog een goede liggen (bij voorkeur in de buurt van Dronten, Huizen of Zwolle)?
Gebruikersavatar
Grade
MG-R Addict
Berichten: 436
Lid geworden op: za jul 04, 2009 5:33 am
Woonplaats:
Locatie: Heerenveen

Bericht door Grade »

mocht het je dynamo zijn een buitenkansje: http://link.marktplaats.nl/322778964
''it's a rover, the engine won't turn over''

Rich hall
Gebruikersavatar
Rvelleko
MG-R Freak
Berichten: 2647
Lid geworden op: ma sep 24, 2007 7:41 pm
Woonplaats: Wateringen

Bericht door Rvelleko »

Kan je gelijk de Rover 200 mandarijn meenemen
JeroenH

Bericht door JeroenH »

Is het verstandig ook meteen de V-snaar te vervangen? Of maakt dat geen fluit uit? Ding is 2 jaar geleden vernieuwd, piept nog niet, nog geen idee hoe die er uit ziet, maar veel zal er niet mee aan de hand zijn denk ik... Gewoon laten zitten en weer spannen?
Gebruikersavatar
Smurfing
MG-R Freak
Berichten: 1104
Lid geworden op: zo aug 28, 2005 7:40 pm
Woonplaats: Meppel

Bericht door Smurfing »

Zoals eerder gezegd. Bel van dijk automaterialen even in meppel. Anders wil ik ook wel even voor je informeren. Dan moet je even het bouwjaar en type van je auto posten/ pb'en En voor die paar euro zou ik de v snaar gewoon lekker mee vervangen. En dan deze op reserve leggen voor als ie een keer knapt ofzo. Eventueel heb ik een oom in wolvega zitten waar we vast wel even op de zaterdag op de brug mogen.

En als het klaar is dan kom je een keer je auto showen he ;)
2005/2006 Rover 114 GTi MPi '94
2008/2009 Rover 114 si '94
2009/2010 Rover 114 GTi MPi '92
2013/.... Rover 200 BRM '99


Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie