Koelwater weg als ik de kachel aan heb

214 216 218 220 25
Plaats reactie
mbos-muntendam

Koelwater weg als ik de kachel aan heb

Bericht door mbos-muntendam »

Beste Rovers

Sinds een jaar heb ik mijn rover 216Si in bezit. Prima autootje, heb er ook al wat problemen mee gehad maargoed, hij rijdt nog.

Heb alleen het volgende probleem. Mijn koelwater is zomaar weg, en ik heb dit nu even uit lopen testen en het blijkt dat dit alleen gebeurd als ik de kachel aan heb. Je zou dus denken dat die lek is, maar dit kan ik nergens vinden (althans niet ín de auto). Koppakking is het dus ook niet want dat is niet iets wat met de kachel te maken heeft.

Tijd terug allemaal nieuwe slangen op gedaan dus daar kan het ook niet aan liggen. Zou het nog kunnen dat het dopje van expansievat niet in orde is? Heeft dit ook te maken met de kachel eventueel? Thanx voor jullie hulp. 8)
Grade
MG-R Addict

Bericht door Grade »

de dop dat is de eerste optie inderdaad, als je de ontluchtingsschroef van de radiator opendraait en je vloeistof komt weer op peil is het waarschijnlijk de dop

de 2e optie is dat het systeem niet goed ontlucht is

de 3e optie is dat er gewoon niet genoeg koelvloei in zit (bijna uitgesloten)

veel succes ermee
tomcat.t16
MG-R Core

Bericht door tomcat.t16 »

Stinkt je kachel?
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
mbos-muntendam

Stinkende kachel

Nee kacheltje ruikt heerlijk fris. Dus daar zit schijnbaar geen probleem in. Het ontluchten zou in principe mogelijk zijn, maar waar blijft al dat koelwater dan? Of kan dit gebeuren dat het koelwater dan naar plekken stroomt waar het met het vullen niet heen is gestroomd?
Thnx!
Grade
MG-R Addict

Bericht door Grade »

klopt gedeeltelijk, maar probeer het ontluchten eerst eens zou ik zeggen of probeer even een andere dop.
mbos-muntendam

Oké ga ik doen. Denk ook dat het toch iets met ontluchten te maken heeft omdat ik namelijk nooit echt de kachel aan heb gehad nadat ik het hele spul vervangen heb. Het kan natuurlijk ook de dop zijn maar kan je dit ergens aan zien? Voor zover ik weet en uitgetest heb, laat deze de teveel aan druk nog wel los namelijk...
mbos-muntendam

Heb nog geen problemen weer gehad met weggelopen koelwater, houd het nu eerst maar op ontluchten. Heb nog wel een ander probleem. Ik heb last van volledig verlies van vermogen als ik met redelijk wat toeren wegrijdt. Dit wil zeggen... in de tweede versnelling optrekken om door te schakelen naar zijn 3. Bij redelijk optrekken valt het vermogen ineens weg en gaat de motor stationair draaien. Heb al speciale cleaner gehaald voor de brandstof maar dit heeft niet geholpen. Enig ervaring hiermee? Wat zouden jullie denken dat het probleem is... Bij warme motor heb ik er geen last van, alleen bij een koude start. Thanks!
Grade
MG-R Addict

Bericht door Grade »

je hebt hem ontlucht dus via de radiator? dat andere probleem kan veel oorzaken hebben natuurlijk lijkt wel iets van de vorige post__>

http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t=10862
Grade
MG-R Addict

Bericht door Grade »

hoe lijkt het muntendam? begint hier op problemcar te lijken..
tomcat.t16
MG-R Core

Bericht door tomcat.t16 »

Terwijl hier meer liefhebbers dan automonteurs zitten...
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Grade
MG-R Addict

Bericht door Grade »

precies maar dan doel ik op het feit, wat problemcar ook boven aan de website heeft staan trouwens.... dat het wel op prijs wordt gesteld als men ook even reageerd na afloop....
''it's a rover, the engine won't turn over''

Rich hall
mbos-muntendam

Beste mede-rovers

Mijn excuus voor de late reactie. Het probleem heeft zich nu waarschijnlijk omgedraaid. Als ik rijdt in de auto en die is warm, dan blijft de kachel koud. Volgens mij heeft dit te maken met lucht in het systeem, maar hoe krijg ik dit eruit? Waar zit de schroef in de radiator om de lucht eruit te laten? Waarschijnlijk liep het koelwaterpeil terug door de overdruk, want als ik hem een tijdje stationair laat draaien spuit alles uit de dop...

Ik moet wel opmerken: Als de motor stationair draait, en het spul begint te borrelen, zet ik de auto uit. Soms gebeurt het dat de slangen zelf vacuum trekken, dit lijkt me niet goed! Thermostaat werkt, want het hete water komt terug in het reservoir. Waarschijnlijk dus iets mis in het verwarmingsgedeelte?

Uiteraard zal ik proberen te melden wat de uitkomsten zijn.
Grade
MG-R Addict

Bericht door Grade »

volgens mij zit er links op de radiator een schroef (kan verschillen),

motor aanzetten, dop van het koelvloeistof vat eraf (meende ik)

schroef omhoogdraaien van de radiator en zodra de belletjes zijn verdwenen weer terug draaien.

Hoe zit het met je dop trouwens?
''it's a rover, the engine won't turn over''

Rich hall
mbos-muntendam

De dop is goed, want als er teveel lucht in zit of vloei dan spuit het er gewoon via de dop uit. Maar je zegt dus even die dop eraf? En waar precies zit dat schroefje in de radiator? De schroef op de buis vanaf de radiator naar boven zit muurvast en krijg ik met geen mogelijkheid los. Heb wel al een site gezien waar alle punten moeten zitten maar kan ze niet allemaal vinden. het is een Rover 216Si met airco. Hoorde ook nog iemand zeggen dat ik maar gewoon de druk op moest laten komen maar ik weet niet of dat handig is. Daarnaast loopt er SOMS ook koelvloeistof uit de onderkant, het gedeelte waar het plastic op de motor zit.. wat is dat? De pomp?

Bedankt!

p.s. Had net nog wel een fijne 360 slide met de handrem kunnen bewerkstelligen! 8)
Plaats reactie