De Rover 75 Diesel is geleverd met een motorverwarming van Webasto die meehelpt de motor op te warmen bij een buitentemperatuur van <5 Celsius en koelwatertemperatuur van <61 Celsius.
Dit gebeurt volautomatisch en daar merk je in principe niets van, het staat ook niet vermeld in het instructieboekje.

Nu bestaat er een set van Webasto om hem om te bouwen naar comfort kachel Dit houd in dat je hem met een tijdklok kan laten starten en hij dan het koelwater en dus ook de motor verwarmt en daarbij de ventilator in de wagen aanschakelt waardoor de ramen ontdooien en het interieur lekker warm wordt.
deze upgrade set partnummer 974 97C is te koop bij de Webasto dealers en kost € 154.75 excl. BTW, ca. 3 weken levertijd.
Oftewel 180 euro.
Nu zijn er andere mogelijkheden je kan als jonge onderzoeker zelf wat maken met bv een afstandbediening alleen deze kost alleen al 100 euro via conrad.
Ik weet dus nog niet wat ik ga doen.
Allereerst moet je weten welk typenr webasto er gemonteerd zit.
Dit ivm een andere manier van aansluiten.

Er zijn twee types nl. de 66232C of de 98570B dit staat op het plaatje maar je kan het ook aan de aansluiting zien aan de bovenzijde.
Bepalend is waar zit de groen grijze draad.
Dit kan punt 1 zijn of punt 3 op de foto is het punt 1 dus type nr. 98570B

Om te kijken of je kachel uberhaupt wel werkt moet je punt 3 aan massa leggen. (dopje uit de stekker halen en dan de massa inprikken.
Als het goed gaat begint hij met een start cyclus en gaat daarna een opwarm cyclus doen. Die afhankelijk van de buitentemperatuur qua tijd kan variëren.
Je hebt dus nu een punt waarmee je de webasto 98570B kan gebruiken als standkachel.
Leg je dit punt dus aan massa met een schakelaar ertussen kun je hem dus starten middels een schakelaar.
De startset die Webasto levert legt niet punt 3 aan massa maar die gebruikt punt 1. Deze draad wordt onderbroken en hier komt een plus op aan de standkachel zijde.
Ik ga ook dit punt gebruiken omdat ik een afstandbediening met regelunit heb die op afstand iets kan aan of uitzetten dmv een constant plus.
Deze plus schakelt een relais en onderbreekt de grijs-groene draad en legt de grijs-groene draad aan de kachelzijde aan de plus (zie schema)
Op deze manier is de standkachel te gebruiken als voorverwarming.
Maar ik ga verder ik wil nl. ook dat mijn klimacontrol aan gaat.
Hiervoor heb je ook een plus nodig en een aantal diodes.
Er is een maar, en dat is dat aangeraden wordt om dit niet langer dan een half uur te gebruiken ivm het stroomverbruik. Ik zal dan ook een schakelaar aanbrengen dat ik deze optie kan uitschakelen en alleen zal gebruiken als er kans is dat er gekrabd moet worden op de ramen.
Ik kom er later op terug als ik deze aan gesloten heb. met bijbehorend schema.
Ik ga nog op zoek zodra ik verder ben horen jullie