Misschien weten jullie het nog , Op marktplaats stond een ZS 180 er werd melding van gemaakt op dit forum en ik [ theo] werd de nieuwe eigenaar.
Nu na de eerste 3000 km wil ik jullie graag mijn ervaringen vertellen.
De eerste rit was van Eindhoven naar Friesland en het regende zo nu en dan behoorlijk . Wat mij opviel was dat de zs ook in de regen zijn goede rijeigenschappen behield .
Was dus een impreza 4x4 gewend maar de Zs stelde mij absuluut niet teleur.
Wat mij ook niet teleurstelde was het verbruik 1:9 , heel netjes en ook nog op lpg [3!]

Wat mij tijdens de proefrit al opviel was de hoogte van het koppelingspedaal , [ te hoog dus] het bleek dat een borgveer te zijn die losgeraakt was .
Ook viel mij bij de eerste koude start op dat ik een bepaald mechanisch geluid hoorde uit/ bij de motor.
Dacht gelijk aan het VIS systeem of een hydraulische klepstoter die bleef hangen.
Henk Terpstra uit Kollum kwam met de diagnose dat een kantelende zuiger de oorzaak moest zijn, absoluut geen probleem.
Schijnt veel meer voor te komen en het geluid is er maar even.
Speurwerk op met name Engelse site,s bevestigde wat Henk Terspra al aangaf , kan geen kwaad en komt meer voor.
Wat ook opviel was een licht jankend geluid uit de versnellingsbak zo tussen de 60 en 100 km.
Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik een perfectionist ben die niets wil horen , want de personen die het geluid ook hoorden vonden mij maar een zeikerd.

In ieder geval ; Henk Terpstra ververste de olie [ Special Bardahl] en het geluid is voor 50% weg.
Kijk het is van zich zelf een heel stille auto en er moet natuurlijk altijd wel iets zijn wat je hoort .
Samenvattend tot nu toe : ben heel tevreden , De Zs heeft een perfecte wegligging , lekker veel vermogen , je kunt er heel vel in rijden maar ook als een bejaarde op zondag..
Ga maar na ; in de 5 de toeren laten zakken tot ca 1000 gas geven en de motor geeft geen krimp .
Dat is echte klasse en beter dan al die hitsige wagens die op toeren gehouden moeten worden..
Tot zover mijn eerste ervaringen , wordt vervolgd
Mvg theo