Motor 99er Rover 216 overleden, wat nu?
- MGF MPi
- MG-R Spotter
- Berichten: 869
- Lid geworden op: do mar 02, 2006 6:28 pm
- Woonplaats: Rotterdam / Heiloo
- Contacteer:
Motor 99er Rover 216 overleden, wat nu?
Een familielid van mij zit met het volgende probleem:
Ze rijdt een Rover 216 Docklands van November 1999, een van de latere 200's dus. Nieuw gekocht, 115000 kilometer gereden en altijd dealer onderhouden. Een (tot nu toe) vrij probleemloze auto waar ze tot kort geleden met veel plezier in rondreed.
Echter, na vorig jaar de koppakking te hebben vervangen, staat de auto deze week opnieuw bij de dealer voor (aanvankelijk) weer een koppakking. Bij nadere inspectie van het blok blijkt deze echter te heet geworden waardoor er er het één en ander mis is gegaan in het motorblok. Wat er precies aan de hand is heb ik niet helemaal kunnen opmaken uit het verhaal, maar in ieder geval is het blok niet meer te redden en zal er dus een nieuw of ruil-blok gemonteerd moeten worden. Volgens de dealer gaat de plaatsing een nieuw blok ongeveer 4000 euro kosten.
Nu zal die 4000 euro best een redelijk bedrag zijn voor een nieuw motorblok bij een dealer, maar eigenlijk is de auto het niet meer waard. Een andere auto zou een optie kunnen zijn, maar voor Rover 200's met een defecte motor krijg je ook zeer weinig bij inruil en eigenlijk is de auto veel te mooi om weg te doen.
Mij lijkt het een betere oplossing om een gebruikt blok te plaatsen, daar dit voor veel minder geld moet lukken dan de 4000 euro die de dealer gaat rekenen voor een nieuw blok. Een 1.6 blok heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik heb wel een 1.8 VVC uit een BRM op het oog. Dit blok schijnt zonder problemen te passen, mits je de ECU en kabelboom erbij hebt. Is het i.v.m. de verschillende versnellingsbak verhoudingen verstandig om ook de versnellingsbak te vervangen voor een BRM exemplaar? Zijn er verder nog zaken waar je op moet letten?
Nu is het meest lastige nog om een adres te vinden waar het zaakje voor een aardige prijs gemonteerd kan worden. Ex-dealers lijken mij niet echt geïnteresseerd in dit soort zaken of rekenen de hoofdprijs, en specialisten zijn er niet echt. Misschien heeft één van jullie hier een goed adres?
Andere suggesties omtrent dit probleem zijn ook zeer welkom.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ze rijdt een Rover 216 Docklands van November 1999, een van de latere 200's dus. Nieuw gekocht, 115000 kilometer gereden en altijd dealer onderhouden. Een (tot nu toe) vrij probleemloze auto waar ze tot kort geleden met veel plezier in rondreed.
Echter, na vorig jaar de koppakking te hebben vervangen, staat de auto deze week opnieuw bij de dealer voor (aanvankelijk) weer een koppakking. Bij nadere inspectie van het blok blijkt deze echter te heet geworden waardoor er er het één en ander mis is gegaan in het motorblok. Wat er precies aan de hand is heb ik niet helemaal kunnen opmaken uit het verhaal, maar in ieder geval is het blok niet meer te redden en zal er dus een nieuw of ruil-blok gemonteerd moeten worden. Volgens de dealer gaat de plaatsing een nieuw blok ongeveer 4000 euro kosten.
Nu zal die 4000 euro best een redelijk bedrag zijn voor een nieuw motorblok bij een dealer, maar eigenlijk is de auto het niet meer waard. Een andere auto zou een optie kunnen zijn, maar voor Rover 200's met een defecte motor krijg je ook zeer weinig bij inruil en eigenlijk is de auto veel te mooi om weg te doen.
Mij lijkt het een betere oplossing om een gebruikt blok te plaatsen, daar dit voor veel minder geld moet lukken dan de 4000 euro die de dealer gaat rekenen voor een nieuw blok. Een 1.6 blok heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik heb wel een 1.8 VVC uit een BRM op het oog. Dit blok schijnt zonder problemen te passen, mits je de ECU en kabelboom erbij hebt. Is het i.v.m. de verschillende versnellingsbak verhoudingen verstandig om ook de versnellingsbak te vervangen voor een BRM exemplaar? Zijn er verder nog zaken waar je op moet letten?
Nu is het meest lastige nog om een adres te vinden waar het zaakje voor een aardige prijs gemonteerd kan worden. Ex-dealers lijken mij niet echt geïnteresseerd in dit soort zaken of rekenen de hoofdprijs, en specialisten zijn er niet echt. Misschien heeft één van jullie hier een goed adres?
Andere suggesties omtrent dit probleem zijn ook zeer welkom.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door MGF MPi op do jan 29, 2009 9:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
MGF 1.8i, British Racing Green
Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue

Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue

-
- The Big Boss
- Berichten: 8437
- Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
- Woonplaats: Steenbergen NB
ik zou Rover (site-admin) eens een mailtje sturen, die heeft deze swap ooit gedaan met een R400
versnellingsbak van een 1.6 kan iig gewoon, heb ik er ook achter hangen

versnellingsbak van een 1.6 kan iig gewoon, heb ik er ook achter hangen

'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland

'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
- Striker
- MG-R Freak
- Berichten: 4729
- Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
- Woonplaats:
- Locatie: Dordrecht
Versnellingsbakverhoudingen zijn het probleem niet, maar de R65 (die nu in de 216 zit) is minder sterk dan de PG1 (de bak die bij de VVC hoort) en zal het geweld van een VVC minder goed aankunnen.
Dus de bak verwisselen is wel de beste optie, maar is een flinke klus (ombouw naar hydraulische versnelling).
Specialisten zijn er wel degelijk, zie de banners onderaan de site.
Van Noort heeft altijd diverse gebruikte blokken staan, een 1.6 K-serie zal hij je ook wel aan kunnen helpen voor een normaal bedrag.
Dus de bak verwisselen is wel de beste optie, maar is een flinke klus (ombouw naar hydraulische versnelling).
Specialisten zijn er wel degelijk, zie de banners onderaan de site.
Van Noort heeft altijd diverse gebruikte blokken staan, een 1.6 K-serie zal hij je ook wel aan kunnen helpen voor een normaal bedrag.
- Dr Doggystyle
- Beheerder
- Berichten: 26473
- Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
- Woonplaats: het MG-R Forum
das mooi om te horen !
[reclame modus on]
van noort is echt super !
[reclame modus off]
[reclame modus on]
van noort is echt super !
[reclame modus off]
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21 tot 13-7-24 RIP
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21 tot 13-7-24 RIP
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
- MGF MPi
- MG-R Spotter
- Berichten: 869
- Lid geworden op: do mar 02, 2006 6:28 pm
- Woonplaats: Rotterdam / Heiloo
- Contacteer:
Helaas, m'n tante heeft besloten de Rover niet te laten repareren en heeft vandaag een Grande Punto 1.4 Turbo Sport gekocht...
...en dus hebben wij de Rover voor een leuk bedrag over kunnen nemen!
Onze Lancia Y hebben we goed in kunnen ruilen op de Punto en dus morgen Van Noort maar eena bellen voor een afspraak, dan rijdt er straks weer een hele mooie Docklands rond!
...en dus hebben wij de Rover voor een leuk bedrag over kunnen nemen!

Onze Lancia Y hebben we goed in kunnen ruilen op de Punto en dus morgen Van Noort maar eena bellen voor een afspraak, dan rijdt er straks weer een hele mooie Docklands rond!
MGF 1.8i, British Racing Green
Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue

Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue

- Dr Doggystyle
- Beheerder
- Berichten: 26473
- Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
- Woonplaats: het MG-R Forum
kijk das mooi !
wel fotos plaatsen als ie klaar is he
wel fotos plaatsen als ie klaar is he
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21 tot 13-7-24 RIP
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21 tot 13-7-24 RIP
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
- MGF MPi
- MG-R Spotter
- Berichten: 869
- Lid geworden op: do mar 02, 2006 6:28 pm
- Woonplaats: Rotterdam / Heiloo
- Contacteer:
Dat kan nog hoor, er ligt nog geen ander blok in. Grote kans dat het evengoed een 1.6 gaat worden, maar als Van Noort toevallig een 1.8 heeft liggen..insanity schreef:had er een VI blok in laten lepelen![]()
![]()
maarja iedereen die mij kent weet ook dan need for speed heb haha :P
over van noort gesproken
de mijne staat er nu terwijl we praten

MGF 1.8i, British Racing Green
Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue

Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue

- MGF MPi
- MG-R Spotter
- Berichten: 869
- Lid geworden op: do mar 02, 2006 6:28 pm
- Woonplaats: Rotterdam / Heiloo
- Contacteer:
Toch maar even vertellen hoe het uiteindelijk afgelopen is.
Afgelopen vrijdag hebben we de auto opgehaald bij Van Noort, en hij loopt weer perfect. Ze hebben uiteindelijk in het originele 1.6 blok een nieuwe cilinderbus gezet, de kleppen, zuiger en koppakking vervangen, de auto een grote beurt gegeven en de remschijven en blokken vervangen. Dit alles voor een heel erg redelijk bedrag en met een jaar garantie.
Echt een fantastisch bedrijf, waar we zeker nog terug gaan komen!!
Afgelopen vrijdag hebben we de auto opgehaald bij Van Noort, en hij loopt weer perfect. Ze hebben uiteindelijk in het originele 1.6 blok een nieuwe cilinderbus gezet, de kleppen, zuiger en koppakking vervangen, de auto een grote beurt gegeven en de remschijven en blokken vervangen. Dit alles voor een heel erg redelijk bedrag en met een jaar garantie.
Echt een fantastisch bedrijf, waar we zeker nog terug gaan komen!!
MGF 1.8i, British Racing Green
Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue

Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue
