Zo, vandaag even wat uurtjes onder t karretje gestaan. De pakking was al in huis en gister even een nieuw filter en een kannetje olie gehaald. In de ochtend de
DIY-garage gebeld voor een plekkie op de brug waar ik meteen terecht kon dus alle spullen bij elkaar geraapt en naar Assen-Noord getogen.
Omdat we hier allemaal graag dingen zien, tussendoor wat foto's geschoten, zie hieronder.
Vanaf dat alles al los was, een aanblik van down-under. Om zover te komen moest de airco compressor los, deze zat bij mij dus vast op de pan met 2 bouten en aan het blok met 2 bouten. Even de spanrol van de multiriem aantrekken, riem van de pulley af en losbouten. Aan de achterzijde de flexibele steun los van de pan, deze kan zo naar beneden gedraaid worden en zit niet meer in de weg. Dan de uitlaat losmaken van het spruitstuk, zijn 4 bouten welke van onderaf best te bereiken zijn. Voor het gemak ook even losgehaakt van de rubber ophanging en laten zakken op een steuntje, dan is er genoeg ruimte om verder om de pan heen te werken. Als laatste zit er nog een beugel vanaf de versnellingsbak zijde naar de onderkant van het blok, deze zit in de weg bij het losmaken van de bouten van de pan dus deze moest ook even verwijderd worden.
Vervolgens natuurlijk het carter leeg laten lopen en het oliefilter er af.
Nadat alle boutjes los waren gedraaid en de pan eraf, is de plaats van het lekken op de pakking snel te zien (rondom zweette het allemaal wat), zie de tapeinden aan de voorzijde, bij de ventilator van de radiator (beetje moeilijk te zien op t fotootje..) De 'grote' zwarte veeg geeft de plaats van lekken langs de pakking aan.
Alle pasranden netjes schoongemaakt, zowel van de pan als van het blok en de nieuwe pakking geplaatst. Vervolgens het geheel weer teruggeplaatst onder het blok en netjes op volgorde aangedraaid. Zit er dan zo uit:
Verder met het terugbouwen van de omliggende attributen zoals de airco compressor. De bouten hiervan zitten boven aan het blok (1 niet zichtbaar) en op de foto rechts, aan de pan:
En de beugel:
Als laatste de uitlaat weer op z'n plaats gezet. Het nieuwe oliefilter gevuld met olie en de afdichtingsring even lichtjes ingesmeerd. Netjes op z'n plek geschroefd waarna het geheel er zo uit ziet (let even op de viezigheid van de uitlaat, daar drupte dus eerst de olie lekker langs, met als gevolg een ongewenst rook en geur pakket op de auto):
Alles klaar, de auto weer naar beneden en opgevuld met nieuwe juice. Na meten, proefdraaien en weer meten loopt t motortje soepeltjes en zat de middag er weer op. Toch wat langer geduurd dan gedacht maar met 4 uurtjes weer een middag voorbij en het resultaat mag er zijn
