carterpakking vervangen --> met verslag & foto's!

Technische informatie over MG's en Rovers.
Plaats reactie
Johan
MG-R Addict

carterpakking vervangen --> met verslag & foto's!

Bericht door Johan »

Zoals het topic al zegt, 't is nodig om de carterpakking te vervangen... De 420 heeft al een tijdje last van lekkerij wat vooral op de uitlaat terechtkomt. niet zo prettig, bovendien niet echt sexy dat er zo nu en dan een sliertje rook onder de auto vandaan komt bij stilstaan.

Heb nu ik weer terug ben van zee een hoop tijd om dit soort dingen te doen, spijtig genoeg ligt mn handboek in mn andere huis dus heb ik niet de handigheidjes van deze reparatie op een rijtje, maar waarschijnlijk is een van jullie dit ook al eens onder handen gekomen?

Ik heb een blik onder de auto geworpen en als ik me niet vergis moet de carterpan vrij gemakkelijk los te bouten zijn, toch zal de uitlaat even los moeten van het blok en zal er dan genoeg speling zijn om de pan te verwijderen?! Lijkt me ozich niet zo'n probleem, alleen lijkt t er bij mij op dat er aan de achterzijde een motorsteun/schokdemper aan de pan zit en aan de zijkant een steun van de aircopomp? (airco is niet fabriekstandaard). Ik vraag me af of je beide zo ongestraft kan loshalen of zit hier ergens een handigheidje achter?

Kortom, waar moet ik ff op letten als ik aan de slag ga? Of is er zelfs iemand die zo aardig is om de paar paginaatjes uit de haynes over dit topic in te scannen en te mailen? :mrgreen: Weet ik even hoeveel uren ik onder de brug ga doorbrengen (en kan ik de DIY-garage bellen).

Update: Whoops, topicje gemist, handig dat ftptje met de handleidingen. :lol:
Laatst gewijzigd door Johan op vr sep 26, 2008 10:21 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Johan
Mark16v
MG-R Freak

Bericht door Mark16v »

volgens mij zit er verder niks aan de pan vast hoor. is ook niet echt dik staal waar je iets aan vast kan bouten zegmaar.

wellicht moet het het inspectiepaneeltje bij de versnellingsbak weghalen (die waardoor je het vliegwiel kan zien) maar dat zijn ook maar een paar boutjes.
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Johan
MG-R Addict

Bericht door Johan »

Zo, vandaag even wat uurtjes onder t karretje gestaan. De pakking was al in huis en gister even een nieuw filter en een kannetje olie gehaald. In de ochtend de DIY-garage gebeld voor een plekkie op de brug waar ik meteen terecht kon dus alle spullen bij elkaar geraapt en naar Assen-Noord getogen.
Omdat we hier allemaal graag dingen zien, tussendoor wat foto's geschoten, zie hieronder.

Afbeelding

Vanaf dat alles al los was, een aanblik van down-under. Om zover te komen moest de airco compressor los, deze zat bij mij dus vast op de pan met 2 bouten en aan het blok met 2 bouten. Even de spanrol van de multiriem aantrekken, riem van de pulley af en losbouten. Aan de achterzijde de flexibele steun los van de pan, deze kan zo naar beneden gedraaid worden en zit niet meer in de weg. Dan de uitlaat losmaken van het spruitstuk, zijn 4 bouten welke van onderaf best te bereiken zijn. Voor het gemak ook even losgehaakt van de rubber ophanging en laten zakken op een steuntje, dan is er genoeg ruimte om verder om de pan heen te werken. Als laatste zit er nog een beugel vanaf de versnellingsbak zijde naar de onderkant van het blok, deze zit in de weg bij het losmaken van de bouten van de pan dus deze moest ook even verwijderd worden.

Vervolgens natuurlijk het carter leeg laten lopen en het oliefilter er af.

Nadat alle boutjes los waren gedraaid en de pan eraf, is de plaats van het lekken op de pakking snel te zien (rondom zweette het allemaal wat), zie de tapeinden aan de voorzijde, bij de ventilator van de radiator (beetje moeilijk te zien op t fotootje..) De 'grote' zwarte veeg geeft de plaats van lekken langs de pakking aan.

Alle pasranden netjes schoongemaakt, zowel van de pan als van het blok en de nieuwe pakking geplaatst. Vervolgens het geheel weer teruggeplaatst onder het blok en netjes op volgorde aangedraaid. Zit er dan zo uit:

Afbeelding

Verder met het terugbouwen van de omliggende attributen zoals de airco compressor. De bouten hiervan zitten boven aan het blok (1 niet zichtbaar) en op de foto rechts, aan de pan:

Afbeelding

En de beugel:

Afbeelding

Als laatste de uitlaat weer op z'n plaats gezet. Het nieuwe oliefilter gevuld met olie en de afdichtingsring even lichtjes ingesmeerd. Netjes op z'n plek geschroefd waarna het geheel er zo uit ziet (let even op de viezigheid van de uitlaat, daar drupte dus eerst de olie lekker langs, met als gevolg een ongewenst rook en geur pakket op de auto):

Afbeelding

Alles klaar, de auto weer naar beneden en opgevuld met nieuwe juice. Na meten, proefdraaien en weer meten loopt t motortje soepeltjes en zat de middag er weer op. Toch wat langer geduurd dan gedacht maar met 4 uurtjes weer een middag voorbij en het resultaat mag er zijn :mrgreen:
Johan
Bart-K
The Big Boss

Bericht door Bart-K »

goed bezig Johan 8)
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Plaats reactie