AKP afgekeurd

414 416 418 420 45
Plaats reactie
Henny

AKP afgekeurd

Bericht door Henny »

Mijn R45 is afgekeurd omdat de Lambda waarde 1.08 is! (mag max 1.03 zijn volgens onze wet) Heeft iemand enig idee waar ik dit moet gaan zoeken??

al vast bedankt voor het meedenken!

Henny
Maasland_BRM
MG-R Newbie
Bericht door Maasland_BRM »

Hey Henny,

Jij hoeft nergens te zoeken hoor, laat dit maar aan jouw keurmeester over ;) Laat hem in de Regeling Permanente Eisen van de APK regelgeving de lijst met Voertuigspecifieke gegevens opzoeken. Hier wordt vermeld dat de lambda waarde bij alle typen Rover, MG, Landrover en Mini bij een toerental tussen 2000-3200 rpm tussen 0.95 en 1.09 moet liggen. Jouw R45 is dus ten onrechte afgekeurd!

Vr.gr.
Karel
Henny

Bericht door Henny »

Met dank voor je snelle reactie (hier wordt ik toch weer een beetje blj van :D ) toch maar naar de originele garage dan!!??
Maar een "keurmeester zou hier toch op de hoogte van moeten zijn of vergis ik me??
Vrees dat dit wel eens een eindeloze discussie gaat worden!?
Bart-K
The Big Boss

Bericht door Bart-K »

dan ga je toch gewoon ergens anders naartoe ;)

denk trouwens dat die discussie zo voorbij is als hij ff de juiste waarden opzoekt :lol:
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Maasland_BRM
MG-R Newbie
Bericht door Maasland_BRM »

Dit zal ongetwijfeld geen eindeloze discussie worden, iedere keurmeester is hiervan op de hoogte. De APK regelgeving bevat heel eenvoudig een lijst met uitzonderingen ten aanzien van standaard toegestane uitlaatgassen en lambda waarden. In deze lijst zijn naast genoemde merken opgenomen: aston martin, citroen, daimler, ford, jaguar, mitsubishi, peugeot, toyota en volvo. Vaak gaat het bij deze merken slechts om een beperkt aantal modellen waarvoor een uitzondering geldt.
Henny

Bericht door Henny »

bedankt voor jullie (moed gevende) reactie's ik zal morgen wel eens in de telefoon klimmen. natuurlijk hou ik jullie op de hoogte hoe dit verder afloop!
Henny

Bericht door Henny »

Vandaag even langs mijn dealer gereden en de gassen nog een keer laten meten.

Lambda waarde was nu keurig 1.006 :D (motor was nu warmer naar een afstand van 20 km)
Was oveigens een gratis meting (prima service in Tilburg!!!!)

Dus meteen een afspraak gemaakt bij de garage op de hoek voor een herkeuring! (en al even laten vallen dat ik vind dat hij onterecht is afgekeurd) keurmeester zei: dat de auto niet voorkomt in de lijst van uitzonderingen (wordt dus as maandag nog een robbertje vechten!!!)
Henny

Bericht door Henny »

Vandaag dus een herkeuring! waarden waaren allemaal keurig (niet aan gesleuteld) en toch prima!? (Lambda was 1.00x)
Nog wel een disscussie gehad over het onterecht afkeuren, eigenaaar van de garage vindt nog steeds dat hij niet hoeft te zoeken in de uitzonderingslijst daar er bij de keuringseisen niet over gesproken wordt!
Geeft echter wel aan dat hij de "Helpdesk" van het RDW gebeld heeft en dat deze aangeven dat ze de auto goedgekeurd zouden hebben met een Lambda waarde van 1.07 maar zegt hij de keuringsmeester van het RDW die hier altijd komt zou hem zeker afgekeurd hebben! :shock:
Nou ja.... ik heb mijn keuringsrapport weer voor een jaar en heb niets betaald voor de herkeuring! :)

Groet,

Henny
Cipi

Bericht door Cipi »

Hoi,
Ik ben nieuw hier op het Rover forum.
Ik woon in België en heb mij een 2 weken geleden een R416 in Nederland gekocht.
Vorige week was ik naar de keuring geweest, om alles te regelen voor Belgische papieren te krijgen, werd de wagen afgekeurd.
De co was te hoog, deze gaf 0.700 aan en ook de lambda gaf, 1.07 te veel aan.
Ik ben daarna naar een autoshop gereden waar ze mij een aditive gegeven hebben. Hierna moest ik eens een 25km gaan rijden en goed door trekken.
Nadat ik terug was hebben ze nog eens alles gemeten.
de co gaf 0.001 aan en de lamba 1.38.
Ben benieuwd, volgende week terug voor herkeuring. Zal zorgen dat de wagen dat warm is.
Helpt misschien.

Groeten Dirk
Plaats reactie