Motor te warm?

Technische informatie over MG's en Rovers.
Plaats reactie
WouterRover25

Motor te warm?

Bericht door WouterRover25 »

Is het normaal dat de motor een tikkeltje te warm wordt bij warm weer?

Vorige week ging m'n metertje een stuk omhoog (stond op ongeveer 3/4, toen heb ik hem ff uitgezet), wel bij warm weer en langzaam/stilstaand verkeer. Daarna geen last meer gehad, maar ik was dan ook bijna op m'n bestemming.. Ik ben een beetje huiverig aangezien ik al een keer een lekke koppakking heb gehad en ik dat niet nog een keer wil! :|

Is dit een bekend probleem? Te weinig luchtkoeling bij stilstaan?
kasper

Bericht door kasper »

Weet je of de Fan aanslaat? Die zorgt namelijk voor de noodzakelijke luchtdoorstroming door de radiator die voor de noodzakelijke koeling zorgt.

Fan doet het niet: kapotte zekering, plakkend realais, fan kapot. (1e en 2e willen nog wel eens voorkomen.
WouterRover25

kasper schreef:Weet je of de Fan aanslaat? Die zorgt namelijk voor de noodzakelijke luchtdoorstroming door de radiator die voor de noodzakelijke koeling zorgt.

Fan doet het niet: kapotte zekering, plakkend realais, fan kapot. (1e en 2e willen nog wel eens voorkomen.
Goeie suggestie, heb ik zelf ook aangedacht. Naar mijn idee zou de fan het echt wel moeten doen; ik heb met veel warmer weer gereden en met een zwaardere motorbelasting (dit was stationair lopen), toen niks geen warmere motor gezien.
WouterRover25

Meer reacties / bevindingen??
tutuur

Bericht door tutuur »

mijn wijzer komt eigenlijk nooit boven de helft uit, echter afgelopen week stond ik op de a10 in de file en kwam hij er ook iets boven te staan. mijn fan was wel aangeslagen maar toch was ie nog wat te warm, ik zie hier geen andere oorzaak als dat het asfalt warm is, de andere auto's warmte veroorzaken en de hele motorruimte warm is. dan kan je met een fan wel gaan blazen blaas je ten eerste al warme lucht door de rad. en ten tweede moet de warmte afgevoerd kunnen worden door de lucht, maar is deze onder de kap al heel hoog heeft het ook niet veel zin meer. ik zou mer er niet al te druk om maken, je zou event. je rad. na kunnen kijken op vervuiling dan gaat deze natuurlijk ook slechter koelen;)
greetz tuur
WouterRover25

tutuur schreef:mijn wijzer komt eigenlijk nooit boven de helft uit, echter afgelopen week stond ik op de a10 in de file en kwam hij er ook iets boven te staan. mijn fan was wel aangeslagen maar toch was ie nog wat te warm, ik zie hier geen andere oorzaak als dat het asfalt warm is, de andere auto's warmte veroorzaken en de hele motorruimte warm is. dan kan je met een fan wel gaan blazen blaas je ten eerste al warme lucht door de rad. en ten tweede moet de warmte afgevoerd kunnen worden door de lucht, maar is deze onder de kap al heel hoog heeft het ook niet veel zin meer. ik zou mer er niet al te druk om maken, je zou event. je rad. na kunnen kijken op vervuiling dan gaat deze natuurlijk ook slechter koelen;)
greetz tuur
Op zich heb je wel gelijk, alleen is het natuurlijk erg slecht als de motor echt oververhit raakt. Kan resulteren in lekke koppakking etc. Mijn temp kwam al redelijk richting het bovenste (bij iets erboven zou ik me ook niets druk maken). M'n radiateur is net nieuw, dus dat kan het niet zijn... :!:
Plaats reactie