Na 2 jaar te hebben ge-BMW't was het tijd voor een nieuwe trots. De Rover diende zich voor en ik was direct verkocht. Ach, hij heeft drie minuscule plekjes bij de achteruit, de versnellingsbak roggelde ietwat en de koppeling pakt gaar aan. Het is Engels, het is een charme, het hoort er (schijnbaar) bij!
Het begon al bij het ophalen. 2 kilometer rijden en de eerste koelslang gaf de geest. Renault onderdelen deden hun werk tot ik me had bedacht dat orgineel beter was dan de noodoplossing die ik trof samen met de lokale beunhaas. Dus, noodvoorziening eraf, nieuwe(!) orginele Rover-slang er op en hij lekte weer. Renault it is dus!
De versnellingsbak is 2 kleine maandjes geleden op de hefbrug thuis vervangen. Alles was naar zijn malle moer, tandwielen leken op glij-lagers en er was tin in overvloed onder in. Oorzaak? Verkeerde olie bij een gearbox-swap uit het verleden.
De aandrijfassen waren verlast met het differentieel! Het vliegwiel bevatte haarscheuren en de voering van de koppelingsplaat was om zijn eigen as gedraaid. Mooie bende dus in het vooronder.
Ook de motorsteun midden voor heeft het tijdig begeven. Een verlaagde Coupé is vragen om problemen. Met een motorsteun en carterpan laag bij de weg zijn het slijtende onderdelen geworden. De motorsteun is inmiddels vervangen. De carterpan is nu aan de beurt. Deze is gaan lekken bij het laagste punt. Helaas...
De remmen zijn ook al rondom vervangen. De vorige eigenaar is er helaas veel te lang mee door gereden waardoor de schijven zover waren versleten dat deze begonnen te barste bij de perforaties. Rondom EBC-schijfjes en ceramische blokken moeten het nu eerst doen. Binnenkort begint er een klein project waarbij ik de remklauw + schijf van een Porsche Boxer monteer.
Dat brengt me direct op het volgende. Het 'pimpen' van een Rover is geen eenvoudige taak. Ik hou van iets bijzonders maar hoef niet van de daken te schreeuwen dat ik een chronisch gebrek aan aandacht heb. Die schoonmoeder van mij wil ik zonder blikken of blozen kunnen ophalen en naar huis brengen. Men neme, een poetsdoek en een tube wax. Dit doet al veel, maar een paar 17" schoenen zou ook niet verkeerd zijn. Helemaal als ik die Porsche troep erachter wil hangen.
Na dagen speuren op het net heb ik een setje gevonden die alleen leverbaar zijn in Amerika. En niet eens in de kleur die ik wil. Dus, hop, op eBay. Laten verschepen, BTW nog eens betalen, naar de spuiter en afgelopen donderdag kon ik ze dan eindelijk ophalen. Het resultaat is magnifiek! Nu nog banden. Deze komen uit Spanje. "We leveren deze banden normaal niet in Nederland". Apart, aangezien ze ze toch aanbieden op de site. Na lang aandringen zijn ze onderweg. Ik kan niet wachten op het eindresultaat.
Ik ga eind Juli met mijn meisje naar Portugal, de internationale Tomcat meeting. Een lijstje met to-do's voor 20 én 21 juli:
- Minimaal een nieuwe downpipe, maar waarschijnlijk ga ik direct de gehele uitlaat laten maken door EPS Hoogezand
- Carterpan vervangen
Het valt eigenlijk allemaal wel mee en het verbleekt bij de gedachte aan het plezier wat ik er al mee gehad heb. Een Ferrari-rijder die één mis-shift had zoek rijden is alles wat je nodig bent om dagenlang met een grijns op je gezicht te lopen. Een fractie van een seconde eerder op het gas durven gaan tijden een stukje gasgeven op de snelweg en daardoor achter een Porsche 4S blijven plakken. Of een stoplicht sprint van, let wel, 0 naar topsnelheid. Bij 240 km/h grijpt de toerenbegrenzer in nadat de kilometerteller lineair naar het einde van de teller zoeft.
Rover rijden, in een woord: GEWELDIG!