Speakerkabels trekken ZS. Met foto.

Jeroen.S

Speakerkabels trekken ZS. Met foto.

Bericht door Jeroen.S »

Ik heb laatst al mijn speakers vervangen door wat beters, maar nu wil ik er ook een vierkanaals versterker erin. :) (heh als je eenmaal begint met spul dan komt er geen eind aan :D) Echter stuit ik tegen een probleem aan. Hoe trek ik speakerdraad vanaf mijn voordeuren naar achter? De hele bende gaat door zo'n stroefe rubberen leiding. Heeft iemand hier ervaring mee? Naar achter trekken lukt wel, maar of ik die kabel door zo'n rubber geval krijg....

Dit rubberen ding dus:

Afbeelding

Heb geen zin om die hele deur los te halen. :roll:
Rvelleko
MG-R Freak

Bericht door Rvelleko »

Pak één van die kabels die er al hoorheen loopt, knoop daar je andere kabels aan vast plus een touwtje o.i.d. trek aan dat ene snoer dat er aldoor heen loopt tot al je andere kabels erdoorheen komen en trek dan m.b.v. dat touwtje het ene snoer waaran je trok weer terug. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jeroen.S

Bericht door Jeroen.S »

Hah t*ring! Echt een goed idee, dat ik daar niet aan gedacht heb! Het leven is soms zo simpel. :D En ik zit me daar toch te peinzen. :lol:
Want die draad heb ik toch niet meer nodig. Gelijk nog maar een vraag, die kabel voor de accu, wat is het meest handigst waar je die laat langs lopen? Gewoon langs de bestuurderskant, en dan bij de zekeringskast laten uitkomen?
Järv
Moderator
Contacteer:

Bericht door Järv »

..... zal niet lukken.... zit nog een stekker tussen auto en deur.

in die stekker zitten een paar nietgebuikte contactgaatjes die je uit kan boren zodat er een dikkere speakerdraad doorheen kan.
Maar dan is wel de reden van de stekker teniet gedaan.
You can go fast ... but I can go anywhere.
Jeroen.S

Bericht door Jeroen.S »

Maar ik kan niet de speakerkabel langs die stekker trekken? Ik snap het niet helemaal? Een stekker blokkeert de ingang van dat stuk rubber?
Järv
Moderator
Contacteer:

Bericht door Järv »

als je van plan bent gaten in het ijzer van je deur te boren om daar de speakerdraden door te voeren dan kan je wél langs de stekker .... maar of dat een goed idee is is een tweede.

de bedrading loopt vanuit je auto door die rubberen hoes naar .. een stekker
en die stekker zit dan weer vast in een 'contra'stekker die in de deur gemonteerd zit.
Na deze 'contra'stekker lopen je draden weer los naar alle onderdelen (cv, ramen, speakers en eventuele raambedieningsknopjes)
In deze stekker zitten ook de draden van je speakers dus ... en als je die verwijderd en die gaatjes iets groter boort zodat er speakerdraden door kunnen dan ben je klaar en het gaat niet roesten (wat wel gebeurd als je gaten in het ijzer van je deur boort.
Jeroen.S

Bericht door Jeroen.S »

Helder! Hmm dan zou ik daar dus eerst mee moeten klooien. En als ik nu die huidige speakerkabel afknip aan de binnenkant. (waar die dus naar de radio gaat) En dan een iets dikke kabel er aan vast soldeer. Niet de meest elegante oplossing, maar kan dat in principe goed gaan?
Järv
Moderator
Contacteer:

Bericht door Järv »

Huh? :beuh: .... dan kan je beter de bedrading gebruiken die er al zit.
Want een dikke kabel op een dunne knoeien en dan weer de dunne op een dikke is verspilde moeite daar de kwaliteit dan exact het zelfde blijft als alleen de dunne orginele draad.

Als je dikke draad gebruikt moet je dat ook vanaf de radio totaan de speakers doen anders heeft het geen nut.

..... maar het is jouw auto, je moet doen wat je goed dunkt ;)
Jeroen.S

Bericht door Jeroen.S »

Hehe, nou ik denk dat ik maar gewoon extra werk moet verrichten om een dikke speakerkabel daar doorheen te krijgen. Binnenkort vakantie, heb ik wat te doen. :P
Martijn

versterker spannings kabel

Bericht door Martijn »

Als we het nou toch over kabels trekken hebben: Hoe makkelijk kan ik die voedingskabel van de versterker "verstoppen"? Ik hou er niet van als ik die kabel door mijn auto zie lopen.
Jeroen.S

Bericht door Jeroen.S »

Nou dat past wel mooi onder de dorpels. Daar is genoeg ruimte voor. Dat spul zit allemaal met een kliksysteem vas, dus het is vrij makkelijk los te halen. Bij de achterbank zitten ze met 2 schroeven vast aan elke kant. Daar onder vind je trouwens ook een mooie aardingspunt.
Martijn

Dorpels?

Bericht door Martijn »

:shock: Het zal misschien een beetje dom zijn dat ik het vraag; wat zijn dorpels?? :oops: Kan het ook niet zo vinden op internet wat het zijn.
Jeroen.S

Re: Dorpels?

Bericht door Jeroen.S »

Martijn schreef::shock: Het zal misschien een beetje dom zijn dat ik het vraag; wat zijn dorpels?? :oops: Kan het ook niet zo vinden op internet wat het zijn.
Dat zijn al die plastic kappen die onder je deuren zitten. :) Tenminste ik, noem dat ook dorpels. :P
Martijn

ok, das duidelijk...

Bericht door Martijn »

Ok dan, das duidelijk, zal het zeker eens even goed bekijken :P. Alleen heb ik een 3drs. Hoe kan ik de kabel opbergen langs de achterbank? gewoon doormiddel van het kunststof aan de kant te krijgen?
raampie

Bericht door raampie »

Vaak kun je met een beetje voelen wel ruimte vinden langs en onder achterbanken omd daar doorheen te gaan (zeker met neerklapbare rugleuningen). Was bij mijn auto's iig wel het geval en dan kun je daar de kabels tussen proppen/doorheen trekken zonder dat ze in het zicht zijn.

Verder nog een tip voorals je toch door het rubberen slangetje een kabel heen wil trekken. Smeer deze even in met Dreft of zo. Dan wordt hij vet en glijdt hij een heel stuk gemakkelijker. Kijk ook of wat Dreft/Durbro in het slangetje kan laten lopen.

Suc6!!
Jeroen.S

Bericht door Jeroen.S »

Bedankt voor de tip! Nog even een vraagje over hoe ik de versterker moet aan sluiten. Ik wil dus een 4 kanaals versterker. Deze heeft zo'n 4 inputs, 2 front en 2 rear. Deze lus ik dus door op mijn HU? Die heeft ook 2 front en 2 rear uitgangen. Vervolgens moet er nog een remotekabel van de HU naar de versterker? Dan trek ik een kabel van mijn accu naar de versterker, en vervolgens lus ik die versterker door op een aardepunt in mijn auto? Ik dacht dat ik het zo wel goed had? :P
Plaats reactie