Vandaag had ik van het ene moment op het andere last van een zeer hard tikkende motor.
Als ik onder de kap ga luisteren lijkt dit uit het midden van het blok te komen. (dus niet distributie of bakzijde)
Zou dat van alleen een rotte klepstoter kunnen komen ?
Het lijkt nu bij stationairloop wel een tdi.
Tikkende motor 16K4
Oorzaak is al gevonden, tandwiel inlaatnokkenas is losgelopen,
de vorig eigenaar had een koprevisie op dit blok gedaan en duidelijk
de bouten van de nokkenassen niet goed vastgedraaid.
Morgen eens proberen een nieuw (lees ander) tandwiel en spie te
monteren en bidden dat de inlaatkleppen niet krom zijn.
de vorig eigenaar had een koprevisie op dit blok gedaan en duidelijk
de bouten van de nokkenassen niet goed vastgedraaid.
Morgen eens proberen een nieuw (lees ander) tandwiel en spie te
monteren en bidden dat de inlaatkleppen niet krom zijn.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
auw,
Het is trouwens wel een probleem dat vaker voor komt, vandaar dat latere motoren M10 (i.p.v. M8 ) bouten zijn gaan gebruiken. Je kunt ze niet veel harder aandraaien dan voorgeschreven, maar gebruik een boutenborg middel(niet bouten-lijm, dat krijg je nooit meer los) die heb je in verschillende sterktes. Maar in princype is alles goed, het heeft net dat beetje extra nodig, meer niet.
Het is trouwens wel een probleem dat vaker voor komt, vandaar dat latere motoren M10 (i.p.v. M8 ) bouten zijn gaan gebruiken. Je kunt ze niet veel harder aandraaien dan voorgeschreven, maar gebruik een boutenborg middel(niet bouten-lijm, dat krijg je nooit meer los) die heb je in verschillende sterktes. Maar in princype is alles goed, het heeft net dat beetje extra nodig, meer niet.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Ik ga mijn beschermengel op mijn blote knieen danken !
De spanbus die het tandwiel van de inlaatnokkenas op zijn plaats moet houden was helemaal tot pulver gedraaid.
Het tandwiel dat ik nog had liggen had helaas een 8mm boutgat ( zoals 118GTR hierboven al had beschreven) en past dus helaas niet.
Ik ben maar even creatief geweest en heb de tandwielen van de in en uitlaatnokkenas met elkaar gewisseld (het gat met de in markering op het voormalige inlaatnokkenas tandwiel was namelijk 2 keer zo groot geworden).
Alles weer op tijd gezet en de riem er weer op, en nu komt het mooiste:
Motor loopt weer als een zonnetje !


De spanbus die het tandwiel van de inlaatnokkenas op zijn plaats moet houden was helemaal tot pulver gedraaid.
Het tandwiel dat ik nog had liggen had helaas een 8mm boutgat ( zoals 118GTR hierboven al had beschreven) en past dus helaas niet.
Ik ben maar even creatief geweest en heb de tandwielen van de in en uitlaatnokkenas met elkaar gewisseld (het gat met de in markering op het voormalige inlaatnokkenas tandwiel was namelijk 2 keer zo groot geworden).
Alles weer op tijd gezet en de riem er weer op, en nu komt het mooiste:
Motor loopt weer als een zonnetje !
