Hoogteverstelling koplampen - ben ik nu gek ?

214 216 218 220 25
Plaats reactie
Ramses

Hoogteverstelling koplampen - ben ik nu gek ?

Bericht door Ramses »

Oke, raar probleem,

over 2 dagen apk-tje nodig, dus zelf even auto voor een en ander nagelopen, waaronder dus verlichting (nieuwe angeleye helder glas etcetc).

Koplampies werken perfect, maar de hoogteverstelling doet raar. Bij verzetten van stand 0 (normaal) naar stand 3 (zwaar beladen auto), gaat het lichtbeeld omhoog. Dat is toch net verkeerd om? Bij zwaarder beladen auto komt de neus toch omhoog, moet het lichtbeeld dus omlaag bijgesteld worden?

Aannemende dat voorgaande zo is, wat is hier in hemelsnaam mis? Motor voor hoogteverstelling is voor links/rechts zover ik weet identiek. En je kunt hem niet "verkeerd om" monteren, aangezien het werkende deel een pin is die naar voren/achteren komt en die kan dus maar op 1 manier aan het "hendeltje" in de koplamp.

Mij dunkt dus iets electronisch. Iemand tips/ideeen?

Groeten,

Ramses
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8440
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

hier heeft iedereen last van die angel-eyes heeft gemonteerd.

gewoon ff rekening mee houden bij het verstellen, zolang het werkt is er toch niets aan de hand???
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Jai
MG-R Freak
Berichten: 861
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 9:30 pm
Woonplaats:
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Jai »

gwn de nummers 0 tot en met 3 omdraaien :mrgreen: (beetje typex doet wonderen :lol: )
Jai

........Rover 216 I 16V Cabrio........
.....................'93.........................
streetracer_norwin

Bericht door streetracer_norwin »

jaish112 schreef:gwn de nummers 0 tot en met 3 omdraaien :mrgreen: (beetje typex doet wonderen :lol: )
moet je wel een wit dashboard hebben :mrgreen:
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8440
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

beetje veel typex dan :lol: :mrgreen:
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
JeroenH

Bericht door JeroenH »

De motortjes zitten op de kop! Vandaar dat ze dus net andersom werken. Als je onder de bumper de plaatjes in de hoeken los draait, dan kun je met een hele lange schroevendraaier (of ratel met tig verlengstukken zoals ik) de verstelling handmatig aanpassen. Ik heb ze op stand 3 gezet en dan zover mogelijk naar beneden draaien geloof ik. Schijn nu alleen nog steeds iedereen in de ogen, maar dat komt volgens mij meer doordat ik de bumper er niet afgehad heb en dus de lampen nog niet helemaal perfect heb zitten.

Is trouwens een kruiskop schroevendraaier die je nodig hebt!
Ramses

Bericht door Ramses »

De motortjes zitten op de kop :shock: ?

Zover ik begrijp roteren de motoren met de klok mee of tegen de klok in, waardoor een pin meer of minder naar buiten komt. Deze pin duwt/trekt aan een hendeltje welk voor de hoogteverstelling zorgt.
Het feit of het motortje zelf op de kop zit, heeft geen invloed op in welke richting de pin zich beweegt zover ik kan inschatten, dus dat moet niets uitmaken.

Ik zou zeggen dat om een of andere reden, de servo's niet weten in welke stand ze staan en ze op het signaal van de auto verkeerd om draaien, dan wel, dat bij de orginele koplampen omhoog stellen aan de hendel trekken was en bij de nieuwe juist duwen (wat me onwaarschijnlijk lijkt...)

Ik heb ze al proberen te foppen (stekker eruit, schakelaar verzetten, stekker erin) maar dan bewegen ze alsnog.
Auto van contact, stekker eruit, schakelaar verzetten, auto op contact, stekker erin, dan doen ze niets. Je kunt ze dus op een bepaalde manier in een andere "electronische" stand krijgen t.o.v. de mechanische. Heb alleen nog niet de juiste combi uitgevogeld denk ik...
JeroenH

Bericht door JeroenH »

Ramses schreef:Zover ik begrijp roteren de motoren met de klok mee of tegen de klok in, waardoor een pin meer of minder naar buiten komt. Deze pin duwt/trekt aan een hendeltje welk voor de hoogteverstelling zorgt.
Het feit of het motortje zelf op de kop zit, heeft geen invloed op in welke richting de pin zich beweegt zover ik kan inschatten, dus dat moet niets uitmaken.
Shame on me!!! :oops: :oops: :oops:

Je hebt helemaal gelijk, maar of je met de rest gelijk hebt betwijfel ik!
Ik denk namelijk dat het mechanisme in de lampen dan anders is.
Dat bij de standaard koplampen (bijvoorbeeld) de pin naar buiten duwt, maar aan de lampen getrokken wordt en bij de angel eye's de pin tegen de lampen duwt.

De theorie in de praktijk (kan me namelijk voorstellen dat het niet helemaal te volgen is)

A---------B
A----0----B

A is de pin
B is de lamp
0 is een scharnierpunt

Als A nu drukt wordt er in het eerste geval alleen gedraait, in het tweede geval wordt er getrokken, maar in tegengestelde richting dan het eerste geval. Het zal niet helemaal zo werken, maar misschien wel volgens dit principe!
Ramses

Bericht door Ramses »

Tja, het mechanisme kan ik wel testen dunkt mij. gewoon even kijken bij de oude lampen wat gebeurt.

Ik wijt het toch aan iets met de electronica, omdat ie bij mij ook af en toe in een rare stand blijft hangen of iets. Ik ben er nog niet over uit, maar WEER die bumper eraf vind ik een vervelend vooruitzicht...
Ramses

Bericht door Ramses »

Oke, in zoverre dat dit niet bekend was, oude mechanisme (dus non angel-eye lampen werkt zo):


_______________[] <- armpje, duwen of trekken zorgt voor kanteling
[ ...............]
[ ...............] <- lampenhuis gemonteerd op asje, kan kantelen
------------------------ <-asje

In feite zit de lamp in een lamphuis welk op een horizontale as gemonteerd is. Dit huis kan dus via die horizontale as schuim omhoog of schuin omlaag bijgesteld worden door tegen een armpje te duwen/trekken.
Indien vanuit de positie van de bestuurder gekeken wordt (dus achter het stuur), gaat de lamp schuin omlaag staan door de pin naar voren (van de bestuurder af) te duwen (ofwel de pin wordt "langer"). Dit wil je dus in stand 1, 2 en 3.
De lamp gaat terug naar boven (naar stand 0) door de pin weer terug te trekken. De rotaties zouden dan, vanuit de bestuurder gezien voor langer met de klok mee en voor korter tegen de klok in moeten zijn.

Nu is dus de vraag of de angeleyes hetzelfde op het mechanisme werken, dan wel net andersom.

Wordt vervolgd...
Ramses

Bericht door Ramses »

Tja, na WEER de bumper etc eraf gehad te hebben en alles gecontroleerd te hebben blijkt inderdaad dat de hoogteverstelling van de angeleyes precies andersom werkt.

Ik heb dus de pin zoveel mogelijk naar binnen gedraaid met de handmatige verstelling zodat de koplampen meer naar onder schijnen. In positie 0 staan ze dan maximaal naar beneden, in positie 3 meer naar boven, maar minder dan het was.

Voorts, schakelaar omdraaien gaat niet zonder dat je de belettering ernaast ook op de kop krijgt. Dit is dus ook geen oplossing.

Of het electronisch te veranderen is weet ik niet. De motoren hebben elk een stekker van 3 draden, 1 is een 12 volt spanning, 1 is een variabele spanning (afhankelijk van stand schakelaar) en 1 is de massa. De electronica vergelijkt de variabele spanning met de 12 volt en bepaalt zo in welke positie de motor moet staan (althans, zo begrijp ik het).
Ik geloof dus ook niet dat plus of min even omdraaien zou helpen?
Misschien de bedrading in de stekker van de schakelaar zelf veranderen?
Plaats reactie