koelsysteem reinigen

Technische informatie over MG's en Rovers.
Plaats reactie
drew 71

koelsysteem reinigen

Bericht door drew 71 »

hoi allemaal

Ik heb een lekke koppakking gehad, dit is ondertussen gemaakt en hij loopt weer goed, maar er zit nog heel veel olie en troep in mijn koelsysteem.
Nu heb ik er al reinigingspoeder ingegooid maar ik vraag me af of dat alles schoonmaakt. Heeft iemand hier ervaringen mee of heeft iemand andere tips om mijn koelsysteem schoon te krijgen?

groetjes drew
JanFillemJansen

Bericht door JanFillemJansen »

Hallo,

En of ik tips heb,

ten eerste zoveel mogelijk doorspoelen met (warm) water. Op zoveel mogelijk manieren. Ook door je kachelradiateur die met 2 slangen door je schutbord van koelvloeistof wordt voorzien.

Daarna is het verstandig je radiateur ook zo veel mogelijk te spoelen (of na het reinigen van je hele koelsysteem de radiateur vervangen door een nieuwe, kost ongeveer 90 euro).

Als dat allemaal gelukt is verwijder je je thermostaat uit het thermostaathuis. Het thermostaathuis reinig je, evenals zo veel mogelijk de buis die vanaf je thermostaathuis achter je blok langs loopt.
plaats je thermostaathuis terug en vul je systeem met water. laat de motor warmdraaien tot je fan aanspringt of iets langer en zet de motor af.

Laat dan (LET OP HEET) het water er af lopen door de onderste slang van je radiateur, en herhaal dat zo vaak mogelijk. Niet direct daarna je koelsysteem vullen met koud water want dan kan je blok ruineren!

Pas wanneer het afgetapte water helemaal schoon is kan je de gok wagen en nog 1 maal draaien met reinigingsmiddel van bijv. wynn's. Dan je thermostaat terug plaatsen en de boel vullen met koelvloeistof.

Heel verhaal maar zo heb ik het gedaan en het is gelukt.
Veel succes, het is een kolerewerk.

Jan-Willem.
Plaats reactie