Hallo, ik heb een rover 214 uit 1997 met lpg g3.
De verwarming deed het niet , dus heb ik de thermostaat vervangen.
Echter hij doet het nog steeds niet, en hij gooit telkens alle water uit het expansievat, lijkt alsof er erg veel lucht in zit.
Ontluchten helpt niet .
Heeft iemand een idee?
Koel probleem rover 214 1997
hallo,
Als de interieur verwarming het niet doet, dan helpt het vervangen van de thermostaat niet.
De thermostaat heeft (correct me if i'm wrong) als functie de motor te koelen als die op temperatuur komt. als de temperatuur van de motor wordt bereikt gat de themostaat open en vergroot het koelcirquit, en gaat dan ook via de radiateur. Als je radiateur verstopt is door b.v. olie vorming na een kapotte koppakking wordt je motor onvoldoende gekoeld en raakt aan de kook.
Jou probleem is waarschijnlijk een verstopte kachelradiateur achter je dashboard, of je waterpomp werkt niet meer. Zo zijn er nog wel meer dingen die aan de hand kunnen zijn.
Groeten, Jan-Willem.
Als de interieur verwarming het niet doet, dan helpt het vervangen van de thermostaat niet.
De thermostaat heeft (correct me if i'm wrong) als functie de motor te koelen als die op temperatuur komt. als de temperatuur van de motor wordt bereikt gat de themostaat open en vergroot het koelcirquit, en gaat dan ook via de radiateur. Als je radiateur verstopt is door b.v. olie vorming na een kapotte koppakking wordt je motor onvoldoende gekoeld en raakt aan de kook.
Jou probleem is waarschijnlijk een verstopte kachelradiateur achter je dashboard, of je waterpomp werkt niet meer. Zo zijn er nog wel meer dingen die aan de hand kunnen zijn.
Groeten, Jan-Willem.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Waarom heb je in vredesnaam de thermostaat vervangen?
Als je motor niet oververhit(of onderkoelt raakt) dan werkt je thermostaat en moet je er vanaf blijven.
De warmte van de motor wordt immers in het koelsysteem gedumpt(en dat werkt blijkbaar) vervolgens maakt de kachel gebruik van de warmte in het koelsysteem. (daarom werkt de kachel ook niet als je de auto net opstart, eerst moet de motor warm zijn, dan gaat de thermostaat open, pas dan warmte het water buiten de motor op, pas daarna wordt de kachekradiateur warm, en pas DAN wordt de lucht verwarmt)
Het lijkt erop dat er wel degelijk lucht in je kachel zit, ontluchten doe je toch wel met de kachel "open" en met het speciale ontluchtschroefje vlakbij het schutbord?
Als er lucht blijft komen, dan moet je op zoek naar een lek, of heel misschien een probleem met de koppakking waardoor uitlaatgassen in het koelsysteem worden geblazen.(dit wordt doorgaan heel erg snel erger)
Als je motor niet oververhit(of onderkoelt raakt) dan werkt je thermostaat en moet je er vanaf blijven.
De warmte van de motor wordt immers in het koelsysteem gedumpt(en dat werkt blijkbaar) vervolgens maakt de kachel gebruik van de warmte in het koelsysteem. (daarom werkt de kachel ook niet als je de auto net opstart, eerst moet de motor warm zijn, dan gaat de thermostaat open, pas dan warmte het water buiten de motor op, pas daarna wordt de kachekradiateur warm, en pas DAN wordt de lucht verwarmt)
Het lijkt erop dat er wel degelijk lucht in je kachel zit, ontluchten doe je toch wel met de kachel "open" en met het speciale ontluchtschroefje vlakbij het schutbord?
Als er lucht blijft komen, dan moet je op zoek naar een lek, of heel misschien een probleem met de koppakking waardoor uitlaatgassen in het koelsysteem worden geblazen.(dit wordt doorgaan heel erg snel erger)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!