Ja ja mensen.... ik heb dus een beetje geld opzij gelegd de afgelopen tijd. Dit omdat ik een auto met echte sportcapaciteit wil hebben.
Nu heb ik een paar leuke projectjes uitgezocht die me wel leuk lijken en ik wil weten wat jullie ervan denken:
1.
Rover 216 cabrio in bezit: D16a8 turbochargen met aantal veranderingen in de motor voor rond de 200-250 pk
2.
Rover 216 cabrio in bezit: 2.0T blok vanuit een coupe oid overzetten in mijn eigen auto voor rond de 200 pk (is hier makkelijk en veilig meer uit te halen ? )
3.
Rover 100 (nog) niet in bezit: D16a8 turbochargen met aantal veranderingen in de motor voor rond de 200-250 pk (is dit wel veilig ? )
4.
Rover 100 (nog) niet in bezit: 2.0T blok vanuit een coupe oid overzetten in mijn eigen auto voor rond de 200 pk (zelfde als bij .2 en .3)
Jai
........Rover 216 I 16V Cabrio........
.....................'93.........................
Optie 4 zou ik in ieder geval vergeten. Los van wat er allemaal aangepast moet worden om het passend te krijgen, is een T-series blok behoorlijk zwaar en in een licht autootje als de 100 is je wegligging dan ver te zoeken. Het nemen van bochten lijkt me dan een hele belevenis worden .
Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Ik denk dat optie 1 het meest in aanmerking zal komen naar mijn idee.
Als je die D-serie wil boosten zijn hier meer dan genoeg spullen voor te krijgen.
Mischien een goede link voor je D-serie: www.hondaperformance.nl
Daar zal je genoeg info vinden.
Zoals Striker al zegt... Aanpassingen voor een T-serie in een 100 serie is erg veel werk.
Honda motor transplanteren in een 100 serie.... ook erg veel werk (kan je beter een mini kopen en dan conversie doen )
T-serie in een cabrio is te doen, maar vergeet niet dat je dan het volledige subframe e.d. moet aanpassen....
Optie 1 is geen gekke optie, aangezien er in nederland al zat mensen zijn die ene D-serie geboost hebben en is er nog tegen een redelijk normale prijs aan leuke spullen te komen...... (anders dan voor een H-serie )
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
Het plan is om alles wat er moet gebeuren samen met een zwager en een neef te doen. Werkuren zullen dus niet gerekend hoeven te worden :P
En zoals ik al in mijn startpost heb vermeld, zou ik de benodigde aanpassingen aan het D16 blok maken. Ik wil namelijk over de 200whp komen.
Nu rest mij nog één vraag eigenlijk.... waar kan ik het best grotere remmen vinden en welke moet ik zoeken ?? Ik heb namelijk nog standaardremmen voor +/- 122pk en ik wil natuurlijk wel m'n testrit kunnen overleven
Jai
jaish112 schreef:
3.
Rover 100 (nog) niet in bezit: D16a8 turbochargen met aantal veranderingen in de motor voor rond de 200-250 pk (is dit wel veilig ? )
Een D16a8 turbo past nooit in ee rover 100 motorruimte
jaish112 schreef:
4.
Rover 100 (nog) niet in bezit: 2.0T blok vanuit een coupe oid overzetten in mijn eigen auto voor rond de 200 pk (zelfde als bij .2 en .3)
de T16 is zoals Sander al zei veel te zwaar en past bijna niet in een 100serie zonder erg veel aanpassingen. Dan kun je beter voor een VVC gaan.
Mista T schreef:
Honda motor transplanteren in een 100 serie.... ook erg veel werk (kan je beter een mini kopen en dan conversie doen )
Of je het nu in een 100 of een mini bouwd het kost voor beiden ongeveer hetzelfde geld (+4000euro) dus is t.o.v. een VVC veel te duur.
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Een turbo voor de cabrio :-)
Dat was ook mijn wens.
Totdat ik de inverstering zag:
Turbokit voor D16A9 een 1.6 16v DOHC zonder V-tec met standaard 95kw.
Deze motoren hebben een vermogensmarge tot standaard een max van 215 pk. (de zuigers en krukas kunnen meer aan, maar zoals u zelf al heeft ondervonden kunnen de originele drijfstangen het surplus aan vermogen niet aan)
De turbokit past op de (D16a9) motor en kan met een aangepaste veer van de wastegate op 0.4 bar relatief veilig draaien.
Om het opblazen van de koppakking te voorkomen kunnen we deze vervangen voor een iets dikker (lagere compressie) stalen exemplaar. Deze kost 85 euro van Cometic.
De auto blijft dan tot ongeveer 3500 toeren net zo rijden als standaard en daarboven wordt het steeds leuker. Door de lagere turbodruk zal het vermogen ongeveer uitkomen op 200 pk zo houdt je een veilige marge aan tot de grens (15pk)
Wilt u helemaal op safe spelen dan is het aan te raden om andere drijfstangen te monteren in combinatie met een zuigerset. (het vermogen kan dan direct wel flink hoger uitkomen, 250 tot 275 pk is dan geen enkel probleem.)
Wij kunnen het motormanagment herschrijven voor de turbo en wideband uitlezen zodat we een passend managment speciaal voor uw motor maken. Het herschrijven van het motormanagment en compleet afstellen van de motor kost 500 euro.
Verder is een brandstofdruk regelaar aan te raden, wij hebben deze in het programma met uitgebreide afstelmogelijkheden voor 180 euro. De laatste motor die wij hebben opgebouwd piekte op 328 pk (D16z5) met onze set-up. Uiteraard werd het gehele inwendige van de motor hiervoor flink aangepast.
U begrijpt natuurlijk dat wij bij het opbouwen van een turbokit geen enkele vorm van garantie kunnen verlenen met betrekking tot de levensduur van de motor. Op de onderdelen van de turbokit kunnen wij echter een jaar garantie geven, dwz de turbo, wastegate, intercooler, dumpvalve etc. Voor het opbouwen van de kit (inclusief het plaatsen van de koppakking) rekenen wij 400 euro.
Mocht u de auto bij ons willen brengen dan bent u compleet kwijt:
ik zou lekker een ghetto setup maken voor 500 euris
je blok is ook niet nieuw, waarom splinternieuw turbospul erop schroeven
ff langs een paar slopen en een mooie turbo van een 200SX ofzo, intercooler van een of andere diesel. pijpen gewoon bij de automaterialenhandel halen en zelf op maat maken.
injectoren van een H22, benzinedrukregelaar moet je wel hebben.
spruitstuk kan je van een bepaald D15 blok halen, moet je 1 gaatje bij tappen dan past er zo een T25 op.
enige dat je dan wel moet hebben is een missing link en een chip
je staat verbaas over wat voor resultaten je hiermee kan halen als je het goed af laat stellen.
Mijn bedoeling was dus ook het blok dat ik nu heb, of eenzelfde blok die ik dan nog moet kopen, gewoon zo'n home-made setje erop monteren. Wanneer het fout gaat zet ik er gwn een ander motorblokkie in en houd ik het maar op wat minder pk's dan waarmee het eerste blokkie kapot is gegaan.
Ik wil gewoon wat te knutselen hebben en ik ga het werk dus niet door iemand anders laten doen. In mijn familie is er genoeg kennis over hoe dit soort zaken in elkaar steken. Normaal zou ik het ook binnen de familie gevraagd hebben maar tis vakantietijd he :P .
Jai