Warm in de 420Si

414 416 418 420 45
Plaats reactie
R!K

Warm in de 420Si

Bericht door R!K »

Hallo,

Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een Rover 420Si uit december 1996. Voor de liefhebbers:

Afbeelding

Bij aanschaf waren er een aantal dingen waarnaar gekeken moesten gaan worden. Zo deed de achterruitverwarming het niet en kon het erg warm in de auto worden. Dat van die achterruitverwarming is waarschijnlijk opgelost omdat simpelweg een stekkertje niet goed zat. Nu die warmte nog.

Naar aanleiding van dit forum heb ik al het kachelweerstandje vervangen waarna ik hoopte dat de temperatuur in de auto lager zou worden. De aanjager blaast nu inmiddels wel goed door, maar er komt geen koude (d.w.z. lucht met de temperatuur van buiten) lucht uit! De lucht die uit de ventilatiegaten stroomt is (gevoelsmatig) even warm als de lucht in het interieur.

Om dit op te lossen heb ik al wat theorietjes verzonnen. Een daarvan is dat geen lucht van buiten wordt aangezogen omdat dit kanaal helemaal verstopt zit door al het blad e.d. van de afgelopen 11 jaar en dat daardoor de lucht uit het interieur wordt aangezogen. Om deze theorie te testen ben ik op zoek gegaan naar een interieur-/pollerfilter. Hiervoor ben ik gaan zoeken achter het dashboardkastje. Echter kan ik geen enkele filter vinden. Maar omdat mijn Rover airco heeft (die bijgevuld moet worden), moet er toch een pollenfilter in zitten? Deze zou moeten zitten in een verticaal geplaatst kastje. Ik heb een foto genomen van de ruimte achter mijn dashboardkastje. Wie kan mij uitsluitsel geven over de vraag óf ik een pollen- of interieurfilter heb, waar deze al dan niet zit en wat dat dat schuimen matje op de foto is?

Afbeelding

Dan nog een vraag. Op het dashboard zit tussen de ventilatieopeningen een schuifje met een blauw pijltje en een witte. Ook tussen deze verschillende standen merk ik geen verschil. Wat zou het verschil moeten zijn? Ik kan het niet in het boekje vinden maar is het zo dat de ene stand lucht van buiten aanzuigt en de andere van binnen? Zo ja, wat is dan het verschil met de recirculatiestand van de airco?. Zou een evntuele kapotte schakelaar dan ook de oorzaak kunnen zijn van het feit dat hij lucht van binnenuit aanzuigt? En hoe krijg ik deze knop "uit" het dashboard?

Een serieus aantal vragen en alvast hartelijk dank voor de moeite!
R!K

Bericht door R!K »

Niemand enig idee? :cry:

Weet iemand anders hoe je dat schuifje met het blauwe en witte pijltje tussen de ventilatieopeningen uit het dashboard krijgt? Is dat gewoon eruit "wippen" of zit dat ingewikkelder in elkaar?
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

R!K schreef:Niemand enig idee? :cry:

Weet iemand anders hoe je dat schuifje met het blauwe en witte pijltje tussen de ventilatieopeningen uit het dashboard krijgt? Is dat gewoon eruit "wippen" of zit dat ingewikkelder in elkaar?
Dit schuifje zit vast aan een kabeltje wat rechts naast je console onder het dashbord uitkomt, ergens links onder op je foto.
Maar dit schuifje bediend alleen dit ventilatie rooster en geeft of buitenlucht of ingestelde ventilatie lucht.

Waarschijnlijk geeft jou ventilatie recirculatie oftewel lucht van binnen (de aanzuigopening zit op jou foto rechts) of hij sluit het warme water niet helemaal af en dit gebeurt onder de motorkap tegen het schutbord.

En wat betreft pollen filter het lijkt erop dat jij deze niet hebt.

Bam.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
R!K

Bericht door R!K »

Bam bedankt voor je reactie, hier kan ik al wel wat mee.

Heb alleen nog wel een vervolgvraag :?. De lucht die door de ventilatie het interieur in wordt geblazen, wordt aangezogen aan de voorkant onder de voorruit. Daar zitten wat gaatjes in de afdekking onder de ruitenwissers (kan die er af?). Hierbij wordt ook rotzooi aangezogen (blad e.d.). Is er nog een filter die dat tegen houdt en dat dus schoongemaakt kan worden of wordt die rotzooi rechtstreeks het interieur in geblazen?

Ik neem trouwens aan dat het zwarte blok links (tussen de twee verticale beugels) de airco-unit is. Klopt dat?

Nogmaals bedankt voor je reactie!
Plaats reactie