Hallo jullie Rover-genieters. Ik ben nieuw hier en heb al enige tijd rond gekeken. Dat heeft ondermeer te maken met een probleem rond mijn 600 Di 1999 met 360.000 km.
Dat de schakelpook al geruime tijd in het bak zwom als het ware is niet nieuw. Ook niet als ie sinds kort moeilijk in versnelling komt.
Na vervanging van de schakelstang bleef ie een weekje makkelijker in versnelling te leggen. Maar sinds gisteren was het vanouds: vanuit stilstand is ie regelmatig niet in versnelling te krijgen en terugschakelen is een ramp. Pas na pompen lukte het moeizaam. Reed ie eenmaal dan gaf opschakelen weinig problemen. Gek genoeg kreeg ik het wel in achteruit, wel met een kraakje natuurlijk.
Koppellingcilinder's: koppelingvloeistof op peil, dus geen lekkage van de cilinder's (?) Trap ook niet door de koppelling heen.
Bakolie: 2 jaar geleden vernieuwd n.a.v. kraken bij in achteruit leggen. Sindsdien kraakt ie minder.
Koppelling: kocht de auto bij 200.000 km. Door mij niet vervangen. Ik ga uit van eerste koppelling.
Schakelstang: als ie wilt schakelen doet ie met meer precisie dan voorheen.
Olie lekkage: natuurlijk heeft ie daar last van.
Over 2 weken is afspraak om de koppelling te laten vervangen. Denken jullie dat het probleem daarmee verholpen is ? Tips ?? Ik ben van plan om jaren door te rijden. Zijn er voorzorg werkzaamheden ( vervangingen en/of modificaties ) die met dit klusje gecombineerd kunnen worden ?
Alvast bedankt.
schakelprobleem 600 DI
Als je koppeling echt zover versleten is moet je dat merken in de hogere versnellingen, het toerental ligt dan in verhouding hoger dan de snelheid die je zou moeten hebben, het spul is dan zover afgesleten dat er te weinig wrijving is.
misschien zijn je synchro's wel verleten, maar daar heb ik geen verstand van.
...........360.000 is ook niet misselijk natuurlijk.........
misschien zijn je synchro's wel verleten, maar daar heb ik geen verstand van.
...........360.000 is ook niet misselijk natuurlijk.........
Begin van de week koppeling en drukgroep vervangen. Mijn monteur voerde proefritje uit en was o.k. Zelf merkte ik dat probleem verholpen was totdat 2 dagen later een langere rit maakte.
Nadat motor en bak goed warm was begin het weer. Vanuit stilstand zeer moeilijk in versnelling te krijgen. Zou het toch aan de koppelingcilinder(s) liggen? De hulpkoppelingcilinder zou volgens mijn monteur op het oog in goede staat zijn en hij verdenkt dat de bak versleten is. Volgende week weer op de brug
Nadat motor en bak goed warm was begin het weer. Vanuit stilstand zeer moeilijk in versnelling te krijgen. Zou het toch aan de koppelingcilinder(s) liggen? De hulpkoppelingcilinder zou volgens mijn monteur op het oog in goede staat zijn en hij verdenkt dat de bak versleten is. Volgende week weer op de brug

3 dagen geleden bij mijn garage langs geweest. Hij heeft de koppelingpedaal afgesteld zodat de cilinders beter zijn werk kunnen doen. Aangrijpingspunt is nu iets hoger geworden maar schakelprobleem is verholpen.
Ik ben benieuwd hoe lang de cilinders nog kunnen volhouden. Ondertussen zoek ik goedkoopste adresje voor nieuwe of misschien gebruikte.
Heeft iemand tips of ervaring met gebruikte koppelingcilinders ?
Ik ben benieuwd hoe lang de cilinders nog kunnen volhouden. Ondertussen zoek ik goedkoopste adresje voor nieuwe of misschien gebruikte.
Heeft iemand tips of ervaring met gebruikte koppelingcilinders ?