Advies graag mbt tot koppakking en radiator

414 416 418 420 45
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Advies graag mbt tot koppakking en radiator

Bericht door Sander02 »

Ik heb een nieuwe radiator aangeschaft en wil de oude gaan vervangen, nu was ik echter vanmiddag even bij de Rover dealer en die zei als er mayonaise in je koelvloeistof reservoir zit, kan je beter wachten met die radiator en eerst de koppakking vervangen, anders zit je nieuwe radiator straks vol met troep en kan je die weer vervangen.

Nu had ik hier laatst al een topic geplaatst of in een bestaand topic wat gevraagd. De mayonaise zit dus flink langs de zijkanten geplakt. Door de buitenkant heen zie je ook een witte zijkant. De vloeistof zelf was vrij helder nog. Aan de onderkant oliedop zit geen mayonaise. het is me niet opgevallen dat de auto extra rookt. En iemand reageerde daarop dat ik me dan waarschijnlijk geen zorgen hoef te maken. Niveau koelstof is nog wel ok. Mogelijk ietsje gezakt.

Dus wat zal ik nou doen. De koppakking zowiezo laten vervangen, want mogelijk dat de koppen nog helemaal ok zijn wat veel kosten scheelt.
Of gewoon alle koelvloeistof eruit halen, reservoir schoonmaken, eventueel de leidingen schoonmaken als dat kan tenminste en de nieuwe radiator erin zetten?

En heeft iemand nog een adresje waar koppaking vervangen betaalbaar is. Rover dealer had het gelijk over 8 a 900 euro.
Ik woon in Alphen a/d Rijn. Van Noort is een eind weg.

Oh en m'n auto is uit eind 96 en heeft 181000 KM gereden.
Laatst gewijzigd door Sander02 op za mei 19, 2007 2:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
416SI 1996
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Als de nieuwe radiateur vol troep zit, dan is hij niet meteen naar de haaien hoor.

Maar andere kant, dat mayo probleem moet direct opgelost worden. Oftewel laat alles maar in 1 keer doen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Ik ben toch maar begonnen aan de radiator te vervangen en kijk het een paar dagen aan. Dat ding was echt mega rot. De onderkant viel er af :)

Radiator vervangen is trouwens ook makkelijk zeg!

Nog wel ff een vraagje, de meeste vloeistof is er nu uit.
Ik heb het resoirvoir er ook ff uitgehaald en elke keer als ik in de buis die aan de onderkant daarvan zit blaas komt er toch nog aardig wat koelvloeistof uit de buis die normaal gesproken onder de radiator ingaat.
Hoe krijg je alles eruit. Ik las in rover manual wat over te spoelen met water onder lichte druk. Is dat dan gewoon een tuinslang met zo'n straalknop waarvan je de straal kan regelen in het resoirvoir spuiten en een tijdje laten lopen? Ik heb de nieuwe radiator nog niet aangesloten. Dus dan loopt het gewoon weer onder de auto weg, Is dat een goede methode?

Ook moet ik nog het resoirvoir helemaal schoon zien te krijgen.

Gooi er vervolgens 5 liter rode halfords long life vloeistof in.
416SI 1996
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Wat is regen irritant als je lekker aan het klussen bent.
Ook irritant is dat ik de buis die naar de onderkant van de radiator loopt niet aan de andere kant los kan krijgen zonder dat die waarschijnlijk kapot gaat.
Alles is zeg maar schoongemaakt behalve die buis. Daar wilde ik ontvetter door heen laten lopen, etc. Zat aardig wat troep in had ik het idee.
416SI 1996
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Hmmm... Ben benieuwd of dat mayo-probleem weg is met een nieuwe radiateur? Hopelijk is het toch niet de koppakking..
Heb dit probleem zo'n 1,5 jaar geleden ook gehad bij m'n Rovertje. Volgens m'n garage kwam er ook koelvloeistof bij de uitlaatgassen via de lekke koppakking. Zowel de motorolie (onderkant peilstok) en koelwater zaten vol met mayo.
Zou het goed in de gaten houden..

De garage (MG-Rover-dealer) gebruikte bio-ontvetter bij mijn auto om het koelsysteem schoon te maken.
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Dude-NL

Bericht door Dude-NL »

mayo betekend toch echt dat er olie zit in je koelwater...

lees mijn eigen topic maar van een paar weken geleden.

goed middel om de mayo minder te maken is Forte Bio Degreaser.

Super middel, breekt die mayo af!
maar lost niet je lekke koppakking op...

voor verkoop punten moet je de importeur mailen want het spul wordt niet zomaar verkocht in automatrialen zaken...

14 euro per fles en 2 flessen nodig...
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Hoe was dat ooit bij jullie met die mayo. Zat de vloeistof dan echt vol met die troep of zat het alleen boven het vloeistof niveau aan de wand geplakt.
Dat laatste was bij mij het geval. Hoe lang zou het duren voordat er weer mayo te zien is na mijn schoonmaakactie en nieuwe vloeistof? Kan dat soms lang duren voordat het weer duidelijk te zien is.

Hier mijn vloeistof voor de schoonmaakactie
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 9490&hl=nl

Kijk het is helemaal helder en niet echt vettig. Het druppelt zo van dat mes.

Mooi filmpie he :mrgreen:
416SI 1996
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Bij mijn Rover (75 1.8 K-serie) zat het zowel aan de wanden van het koelsysteem als in de koelvloeistof zelf. Dit waren gele klonten die duidelijk te zien waren in het expansie-vat. Ook de kanalen van de kachel zaten helemaal verstopt met die bende, waardoor deze niets meer deed. Maar zoiets treedt natuurlijk geleidelijk op voordat je er iets van merkt.

Op het Engelse MG-Rover forum http://www.mg-rover.org/ lopen diverse topics hierover;

Hier een aantal plaatjes van hoe het er uit kan zien,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Bedankt voor je reply VandenPlas. Wist niet dat de 75 daarook last van had. Is dat ook zo vaak als bij de 400 serie? Lijkt me toch niet?


ff bij van Noort een offerte opgevraagd voor de koppakking, maar dan doen ze dus ook gelijk distributieriem, etc. Maar die van mij is net vorig jaar vervangen. Ze doen toch liever altijd weer een nieuwe erom?


----------
Gemodificeerde koppakking, koelsysteem spoelen, inlaatspruitstukpakking,
thermostaat, nokkenaskeerringen, klepdekselpakking, kop afpersen en vlakken, koelvloeistof, motorolie, oliefilter, arbeid en btw. +/- 775,= euro. We hergebruiken dan op eigen risico jouw eigen distributieriem.

Wil je toch de distributieriem, spanrol en waterpomp mee laten vervangen dan komt er 178,= euro incl. btw. bij.
-----------------------------------


Best wel wat knaken zo samen zeg maar. Ga ik toch hier in Alphen ook even bij de Rover delaer vragen, want van Noort is voor mij aardig ver weg.
416SI 1996
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Wist niet dat de 75 daarook last van had. Is dat ook zo vaak als bij de 400 serie? Lijkt me toch niet?


De 75 is een vrij zware auto, dus een 1.8 K-serie 'blokje' moet er flink aan trekken. Heb toch al heel wat 75's (1.8 Liter) gezien/gehoord waarvan de koppakking overleden was. Ook de oude LandRover Freelander 1.8 gebruikt de k-serie van Rover. Ook hier schijnt het regelmatig voor te komen.
T'is niet het einde van de wereld natuurlijk. Als deze reparatie goed uitgevoerd is kan die weer jaren mee. Bij mijn Rovertje hebben ze destijds ook gelijk de distributie vervangen, omdat alles los lag en het toch binnen afzienbare tijd moest gebeuren.

BTW. Denk dat de fa. van Noort een hele nette prijs rekent voor deze reparatie, ik was heel wat meer kwijt bij de MG-R dealer.. :shock:
Maar helaas was van Noort voor mij ook een beetje uit de buurt, vooral als je koppakking op dat moment al defect is..
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Maar is het echt heeel verstandig om ook nog:

distributieriem, spanrol en waterpomp mee laten vervangen dan komt er 178,= euro incl. btw. bij.


Ruim een jaar geleden zijn distibutieriem en spanrol vervangen.
en heb misschien maximaal 12000 KM gereden.

Volgens mij vondt de Rover dealer het toendertijd niet nodig de waterpomp te vervangen omdat deze nog in goede staat verkeerde.
416SI 1996
Dude-NL

Bericht door Dude-NL »

wat is die laatste 178 euro op dat bedrag?
dan weet je wel zeker dat het allemaal goed is...

maar, als je handig bent en een middag geduld (en goed gereedschap) kom je een heel eind als je het zelf doet...

en anders toch maar naar van Noort. zijn wel DE specialisten in dit land...
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Ja das waar, ik verhouding is dat bedrag laag. Hoewel kleine 400 gulden ;)

Wat betreft dat zelf doen, sja ik denk niet dat ik de hele motor hier ga openen, etc hierzo voor m'n deur.
416SI 1996
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Had net een autobedrijf aan de lijn die het liever niet deed, want hij had slechte ervaringen met het vervangen van koppaking bij een Rover ivm losse cylinder bussen ofzo. Dat als iets net niet goed zit de pakking er snel weer uitligt.
416SI 1996
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Denk dat je het beste bij een goed aangeschreven Rover-specialist of voormalig MG-R dealer deze klus kan laten uitvoeren.
Als ze het goed doen controleren ze ook van te voren de hoogte van de liners en de lengte van de rek-bouten.
En er is al weer een tijdje een verbeterde koppakking voor de Rover K-serie op de markt, komt bij Ford/LandRover vandaan! Lijkt me zeker de moeite om deze er in te laten zetten.

Succes verder! ;)
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Gebruikersavatar
artemis
MG-R Freak
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo apr 18, 2004 11:51 am
Woonplaats:
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door artemis »

En er is al weer een tijdje een verbeterde koppakking voor de Rover K-serie op de markt
Die gebruikt van Noort ook, ik zou toch echt die reparatie bij hun laten doen hoor, zij zijn de specialisten in dit soort klussen. Zij zijn een stuk goedkoper dan andere bedrijven en leveren topwerk en idd ook nog eens de nieuwe soort koppakking. Nou ik zou daar niet over na hoeven te denken, ook al zitten ze wat verder weg (woon zelf in Almere maar mijn auto gaat voor alles naar hun toe, weet ik zeker dat het goed wordt gedaan!)
Plaats reactie