Vliegwiel spannen
Vliegwiel spannen
Ik zat nu een beetje met een vriend van me praten en die begon over het spannen van het vliegwiel ja ik snap er niks van maarja iemand hier ervaringen mee?? Al gedaan hier op het forum, ik snap nu wel een heel eind wat hij bedoelt maar had de vraag of iemand dat hier al had geknutseld.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Nou ik heb geen flauw idee wat dat inhoud. En ik zit redelijk in de motoren.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Op een standaard motor zou ik er niet aan beginnen, het is iets voor mensen die heel veel in de hogere toerenregionen schakelen en/of zeer snel schakelen.
Zelf rijd ik overgens wel met een licht vliegwiel
, maar dat is meer uit noodzaak, hoewel het prima rijd hoor. Een VVC zit namelijk altijd aan de PG1 versnellingsbak, maar ik (en ook Dutch en Rover) hebben hem aan de R65 bak hangen, die benodigd heeft een veel kleiner(en daardoor lichter) vliegwiel dan de PG1.
Maar het vliegwiel van de R65 is nog steeds een std vliegwiel(hoewel voor de 1.1 1.4 en 1.6 bedoelt) en dus nog lang niet zo licht als een race-exemplaar.
Zelf rijd ik overgens wel met een licht vliegwiel

Maar het vliegwiel van de R65 is nog steeds een std vliegwiel(hoewel voor de 1.1 1.4 en 1.6 bedoelt) en dus nog lang niet zo licht als een race-exemplaar.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
-
- MG-R Fanatic
- Berichten: 158
- Lid geworden op: do feb 12, 2004 8:36 pm
- Woonplaats:
- Locatie: tilburg
Een vliegwiel afdraaien is niet echt iets voor de knutsellaar of hobbybob met een draaibank, dat is iets voor de specialist.
Ten eerste een vliegwiel is gebalanseerd op het gewicht wat hij orgineel heeft,is hij afgedaaid dan zal hij opnieuw gebalanseerd moeten worden.
Gebeurd dat niet dan kun je wel nagaan hoe lang de krukas lagers mee gaan.
Best een tijd geleden heb ik eens iemand gesproken die dat ook had laten doen bij zijn b m w 320i e30, hij had geluk dat de motor+bak in de lengterichting bij bmw want ze waren iets te enthousiast geweest met afdraaien,waardoor er grote stuken van het vliegwiel bijde zijkanten had doorboord toen deze "explodeerde".
Bij dwars geplaatste bak zit je als bestuurder bijna recht achter het vliegwiel, een helm helpt dan niet mocht er dan zoiets gebeuren
Ten eerste een vliegwiel is gebalanseerd op het gewicht wat hij orgineel heeft,is hij afgedaaid dan zal hij opnieuw gebalanseerd moeten worden.
Gebeurd dat niet dan kun je wel nagaan hoe lang de krukas lagers mee gaan.
Best een tijd geleden heb ik eens iemand gesproken die dat ook had laten doen bij zijn b m w 320i e30, hij had geluk dat de motor+bak in de lengterichting bij bmw want ze waren iets te enthousiast geweest met afdraaien,waardoor er grote stuken van het vliegwiel bijde zijkanten had doorboord toen deze "explodeerde".
Bij dwars geplaatste bak zit je als bestuurder bijna recht achter het vliegwiel, een helm helpt dan niet mocht er dan zoiets gebeuren

Roverloos