Problemen in het elektrische circuit met onbekende oorzaak
Problemen in het elektrische circuit met onbekende oorzaak
Betreft: Rover 75 2,5 liter V6 Automatic
Een aantal problemen met onbekende oorzaak:
o Als de richtingwijzer wordt aangezet knipperen de lampen voor, achter en opzij normaal, maar de verklikkerlampjes links cq rechts op het dashboard en het klikkende geluid binnen werken niet;
o Display middenconsole geeft op de plaats van de temperatuurweergave soms “Er” zowel links als rechts;
o Het display met keuzemenu GPS etc. is meestal gelocked;
o Bij het uitzetten van de motor wordt soms het signaal gegeven dat de lampen nog aanstaan, terwijl dit niet het geval is;
o Soms krijg ik een melding dat er een deur open staat terwijl dit niet het geval is.
De dealer heeft er al naar gekeken maar kon niet direct iets vinden.
[/list]
Een aantal problemen met onbekende oorzaak:
o Als de richtingwijzer wordt aangezet knipperen de lampen voor, achter en opzij normaal, maar de verklikkerlampjes links cq rechts op het dashboard en het klikkende geluid binnen werken niet;
o Display middenconsole geeft op de plaats van de temperatuurweergave soms “Er” zowel links als rechts;
o Het display met keuzemenu GPS etc. is meestal gelocked;
o Bij het uitzetten van de motor wordt soms het signaal gegeven dat de lampen nog aanstaan, terwijl dit niet het geval is;
o Soms krijg ik een melding dat er een deur open staat terwijl dit niet het geval is.
De dealer heeft er al naar gekeken maar kon niet direct iets vinden.
[/list]
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3507
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Ai....
Das een duidelijk voorbeeld van een defecte boordcomputer.
In ieder geval voor:
Richtingaanwijzer, temperatuur, lampen.
Voor GPS: heb je High-Line navigatie? (dus met 4:3 schermpje)
dan is de navigatiecomputer in de kofferbak defect. Deze zijn gemakkelijk te vervangen.
Deur open: Vaak ligt dit aan de kofferbak. Dit is een magnetische sluiting
die af en toe niet goed contact maakt.
Das een duidelijk voorbeeld van een defecte boordcomputer.
In ieder geval voor:
Richtingaanwijzer, temperatuur, lampen.
Voor GPS: heb je High-Line navigatie? (dus met 4:3 schermpje)
dan is de navigatiecomputer in de kofferbak defect. Deze zijn gemakkelijk te vervangen.
Deur open: Vaak ligt dit aan de kofferbak. Dit is een magnetische sluiting
die af en toe niet goed contact maakt.
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Als kantekening, alle problemen zijn in één keer ontstaan.
Er is een aantal weken geleden wel een pollenfilter vervangen - die zit in hetzelfde compartiment als de computer van het motormanagement dacht ik.
Is deze computer tevens de boordcomputer of zit die midachter bij het reservewiel?
Ik heb namelijk lekkage via het linkerachterlicht geconstateerd.
Voor GPS heb ik een groot scherm op het middenconsole (ook voor TV).
Er is een aantal weken geleden wel een pollenfilter vervangen - die zit in hetzelfde compartiment als de computer van het motormanagement dacht ik.
Is deze computer tevens de boordcomputer of zit die midachter bij het reservewiel?
Ik heb namelijk lekkage via het linkerachterlicht geconstateerd.
Voor GPS heb ik een groot scherm op het middenconsole (ook voor TV).
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3507
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
GPS; Kun je navigatie niet kiezen, of het hele systeem doet niets?
Dus ook Televisie kun je niet kiezen, en boordcomputer.
De boordcomputer zit gewoon binnen, rechtsvoorin.
Deze heeft een bepaald netwerk door de auto, dit heet K-Bus.
Over de K-Bus gaan alle apparaten van de auto. deze checkt of het apparaat aanwezig is. Sommige apparaten zullen ook niet werken als netwerk niet is aangesloten
Het lijkt erop dat dat een storing geeft in de auto.
Ik zei wel snel boordcomputer, maar deze gaan bijna nooit stuk.
Toch zijn je symptomen wel gelijk.
Dus ook Televisie kun je niet kiezen, en boordcomputer.
De boordcomputer zit gewoon binnen, rechtsvoorin.
Deze heeft een bepaald netwerk door de auto, dit heet K-Bus.
Over de K-Bus gaan alle apparaten van de auto. deze checkt of het apparaat aanwezig is. Sommige apparaten zullen ook niet werken als netwerk niet is aangesloten
Het lijkt erop dat dat een storing geeft in de auto.
Ik zei wel snel boordcomputer, maar deze gaan bijna nooit stuk.
Toch zijn je symptomen wel gelijk.
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3507
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Foutje.... Dubbel bericht
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3507
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Dan is het K-Bus signaal doorgesneden.
Dan wordt zoeken naar een speld in de hooiberg.
De kabel is wit/rood met gele strepen, en loopt door heel de auto.
Wellicht even nakijken waar het laatst iets gedaan is.....
Dan wordt zoeken naar een speld in de hooiberg.
De kabel is wit/rood met gele strepen, en loopt door heel de auto.
Wellicht even nakijken waar het laatst iets gedaan is.....
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Ik neem aan dat het instrumentenpaneel met het berichtencentrum ook op de K-bus is aangesloten. Hier kan ik dus de informatie van de tripcomputer wel uitlezen, ... maar de naastliggende signaallampen van de richtingaanwijzer doen het dus zoals eerder gemeld niet.
Ik heb ook de accu een nacht lang losgekoppeld. De volgende dag deden deden alle - voorzover ik kon constateren - functies het weer gedurende korte tijd.
Een raar verschijnsel hierna was dat na het aangeven van richting de signalering op het dashboard drie keer knipperde nadat de richtingsschakelaar weer in de neutrale stand stond.
Omdat de indicator van de accu "minder goed" aangaf heb ik deze vervangen.
Tja, het lijkt inderdaad op de bekende naald in een hooiberg! Maar toch bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb ook de accu een nacht lang losgekoppeld. De volgende dag deden deden alle - voorzover ik kon constateren - functies het weer gedurende korte tijd.
Een raar verschijnsel hierna was dat na het aangeven van richting de signalering op het dashboard drie keer knipperde nadat de richtingsschakelaar weer in de neutrale stand stond.
Omdat de indicator van de accu "minder goed" aangaf heb ik deze vervangen.
Tja, het lijkt inderdaad op de bekende naald in een hooiberg! Maar toch bedankt voor de snelle reactie.
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3507
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Inderdaad, alles zit uiteindelijk op deze Bus aangesloten.Ik neem aan dat het instrumentenpaneel met het berichtencentrum ook op de K-bus is aangesloten. Hier kan ik dus de informatie van de tripcomputer wel uitlezen, ... maar de naastliggende signaallampen van de richtingaanwijzer doen het dus zoals eerder gemeld niet.
Die vind ik sterk. Als dat zo is, dan is de Bus-kabel in orde. Die is natuurlijk niet even wel doorverbonden en dan ineens niet. Dan twijfel ik toch aan de boordcomputer..... Ik heb een idee........ ;-) Bel even naar van Noort (onderaan de pagina zie advertentie), wellicht heeft hij een oplossing. Hele aardige lui, met een heleboel verstand.Ik heb ook de accu een nacht lang losgekoppeld. De volgende dag deden deden alle - voorzover ik kon constateren - functies het weer gedurende korte tijd.
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Oorzaak van de storing was waarschijnlijk water in de ruimte van de reserve band. Als gevolg van een lekke afdichting van het achterlicht liep er water in de kofferruimte - er zit geen afvoergat!
De geluidsinstallatie en het navigatiesysteem zijn blijkbaar niet direct met water in aanraking geweest. Beide units heb ik schoongemaakt (wat corrosie) en werken gelukkig nog.
Alleen zijn de mondelinge aanwijzingen van de GPS niet meer hoorbaar, in plaats hiervan hoor je nu een irritante hoog piepgeluid.
De geluidsinstallatie en het navigatiesysteem zijn blijkbaar niet direct met water in aanraking geweest. Beide units heb ik schoongemaakt (wat corrosie) en werken gelukkig nog.
Alleen zijn de mondelinge aanwijzingen van de GPS niet meer hoorbaar, in plaats hiervan hoor je nu een irritante hoog piepgeluid.
Alles lijkt in orde, maar nadat de auto een week had stilgestaan was de accu leeg. Opgeladen, ca. 350 km gereden, lang gestopt, gestart etc. zonder problemen.
Ik heb de ontlaadstroom in rusttoestand gemeten die is ca. 3 amp. met sleutel uit contactslot. Ik kan er niet achter komen welke apparatuur in rust zoveel verbruikt, maar het verklaart wel de lege accu.
Ik heb de ontlaadstroom in rusttoestand gemeten die is ca. 3 amp. met sleutel uit contactslot. Ik kan er niet achter komen welke apparatuur in rust zoveel verbruikt, maar het verklaart wel de lege accu.
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3507
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Dat is een bekend probleem. Ik heb bij diverse klanten dit al gezien.keeshorn schreef:Alleen zijn de mondelinge aanwijzingen van de GPS niet meer hoorbaar, in plaats hiervan hoor je nu een irritante hoog piepgeluid.
Dan is er toch vocht/condens in het navigatiesysteem gekomen, en deze heeft voor sluiting gezorgd in het audiokanaal van het navigatiesysteem.
Goed laten drogen wil wel eens helpen, bij sommige systemen wordt het audiokanaal opgeblazen. Dan zal je het systeem moeten vervangen.
350 euro voor het CD systeem en 700 euro voor DVD
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
storing elektsche gedeelte
Ik heb reces hetzelfde gehad , nadat ik water in de kofferbak had gehad. De ring an de achterlicht was gebroken, vnadaar dat er water kwam testaan in de kofferbak. Nadien storingen aa navigatie, ea elektische zaken. Nu lles droog is, gaat het beter. Alleen af en toe blijft het navigatie systeem op zwart staan. Na enkele uren stil staan doe hij het ineens weer.