Mijn koelwatertemp metertje blijft op 0 staan. Is het waarschijnlijker dat m'n thermostaat kapot is of de sensor?
En hoe schadelijk is het rijden met kapotte thermostaat want moet zaterdag met de auto naar Amsterdam.... ennuh om die op zo'n korte termijn te vervangen als k niet eens weet dat dat het probleem is...
Radiator wordt trouwens wel warm... M'n verwarming doet ut ook prima?
[416si] Temp meter blijft op 0 staan
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Je thermostaat bepaald of er wel of geen koelwater mag gaan stromen.
Als je kachel werkt houd dat dus direct in dat de thermostaat werkt.
Of je sensor of de bekabeling van de sensor.
Als je kachel werkt houd dat dus direct in dat de thermostaat werkt.
Of je sensor of de bekabeling van de sensor.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Het vreemde is dat hij een tijdje pas in het midden ging staan na een tijdje rijden (als het blok op temp is dus). Als het blok nog koud was bleef de meter op 0 staan.
Nu blijft hij de heletijd op 0. Gaat vrijdag naar dealer want ik vertrouw het niet.
Verwarming werkt prima, heiBe scheiBe na 5 minuutje rijden oid.
Kan het niet komen door te weinig vloeistof (ga ik dalijk eens double checken) of zelf een kapotte koppakking? Lees veel te veel over Rover K blokken met defecte koppakkingen dat het een fobie geworden is :P. Motor loopt overigens prima.
En er zit toch hopelijk wel een beveiliging op tegen oververhitting? Op z'n minst ergens een signalering? Alleen een indicatie voor iets als motor temp valt me toch tegen van Rover...
Nu blijft hij de heletijd op 0. Gaat vrijdag naar dealer want ik vertrouw het niet.
Verwarming werkt prima, heiBe scheiBe na 5 minuutje rijden oid.
Kan het niet komen door te weinig vloeistof (ga ik dalijk eens double checken) of zelf een kapotte koppakking? Lees veel te veel over Rover K blokken met defecte koppakkingen dat het een fobie geworden is :P. Motor loopt overigens prima.
En er zit toch hopelijk wel een beveiliging op tegen oververhitting? Op z'n minst ergens een signalering? Alleen een indicatie voor iets als motor temp valt me toch tegen van Rover...
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
jah jongens dat heeft iedereen, want dat hoort namelijk.
Die sensor zit niet in de motor, maar in de koelwaterleiding. En dus warmt de sensor pas op zodra het water gaat stromen, tot die tijd wordt alleen het koelwater in de motor warm.
oftewel de temp-meter gaat pas uitslaan als de thermostaat open gaat.
Die sensor zit niet in de motor, maar in de koelwaterleiding. En dus warmt de sensor pas op zodra het water gaat stromen, tot die tijd wordt alleen het koelwater in de motor warm.
oftewel de temp-meter gaat pas uitslaan als de thermostaat open gaat.
Laatst gewijzigd door 118GTR op do feb 22, 2007 2:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Haha nou ze hadden dan de schaal van die sensor/indicator wel wat kunnen vergroten, dan is het verschil tussen geen waarde/waarde/nulpuntsinstelling etc allemaal wat duidelijker.
Zoals je al zegt gaat het ding pas uitslaan als de thermostaat opengaat en daarom dacht ik dat die niet meer opengaat. Maar het is dus 80% kans gewoon de sensorkabel/sensor en niet thermostaat omdat de kachel nog prima werkt?
Maar anyway. Hij gaat helemaal niet meer omhoog... (haha nouja dat wijzertje). Nog wel veilig om naar amsterdam te rijden? Kan niet de koppaking zijn? Oftewel kan ik nu gewoon ophouden met stressen
Zoals je al zegt gaat het ding pas uitslaan als de thermostaat opengaat en daarom dacht ik dat die niet meer opengaat. Maar het is dus 80% kans gewoon de sensorkabel/sensor en niet thermostaat omdat de kachel nog prima werkt?
Maar anyway. Hij gaat helemaal niet meer omhoog... (haha nouja dat wijzertje). Nog wel veilig om naar amsterdam te rijden? Kan niet de koppaking zijn? Oftewel kan ik nu gewoon ophouden met stressen

Ik zou het persoonlijk niet doen, rijden terwijl je temp meter het niet doet.
maar in theorie kan het geen kwaad. je kunt het alleen niet in de gaten houden of je motor te warm word of niet.
kan dus wel maar als hij warmer wordt dan heb je het niet door met alle gevolgen(zoals koppakking) van dien.
En laat je niet gekmaken door de koppakking verhalen. Het is een kwaaltje maar niet alle rovers leiden eraan hoor.
maar in theorie kan het geen kwaad. je kunt het alleen niet in de gaten houden of je motor te warm word of niet.
kan dus wel maar als hij warmer wordt dan heb je het niet door met alle gevolgen(zoals koppakking) van dien.
En laat je niet gekmaken door de koppakking verhalen. Het is een kwaaltje maar niet alle rovers leiden eraan hoor.
Hmm zeeer vreemd, na een middagje sleutellen:
Koelvloeistof vervangen... er zat een laagje ZUIVERE olie op mn koelvloeistof, niet zwart zoals die in het blok zelf. Dat pijl is in 20000km +/- niet gezakt. De olie vervangen... helemaal schoon?
Gaf nix aan door los contact in de sensor draad. Thermostaat OK.
Hoe die olie daar gekomen is?? Ik denk dat de vorige eigenaar geprobeerd heeft olie bij te vullen in het koelwater reservoir :-D. Heeft mij iig bijna een hart aanval opgeleverd :-P.
Gelijk even de filters vervangen. Auto dampt/rookt niet, loopt prima. Dus ik hoop dat dit mijn dosis autostress geweest is voor voorlopig :P. En kheb m verlaagd :-D, eindelijk die H&R veren eronder, wat een pokke werk trouwens!
Koelvloeistof vervangen... er zat een laagje ZUIVERE olie op mn koelvloeistof, niet zwart zoals die in het blok zelf. Dat pijl is in 20000km +/- niet gezakt. De olie vervangen... helemaal schoon?
Gaf nix aan door los contact in de sensor draad. Thermostaat OK.
Hoe die olie daar gekomen is?? Ik denk dat de vorige eigenaar geprobeerd heeft olie bij te vullen in het koelwater reservoir :-D. Heeft mij iig bijna een hart aanval opgeleverd :-P.
Gelijk even de filters vervangen. Auto dampt/rookt niet, loopt prima. Dus ik hoop dat dit mijn dosis autostress geweest is voor voorlopig :P. En kheb m verlaagd :-D, eindelijk die H&R veren eronder, wat een pokke werk trouwens!