kofferbakverlichting ZR

Technische informatie over MG's en Rovers.
Plaats reactie
sjon

kofferbakverlichting ZR

Bericht door sjon »

Sinds de aankoop van m'n ZR vorig heeft de kofferbakverlichting het niet gedaan. Het was me nog nooit opgevallen tot afgelopen week en ik ben er vandaag dan ook maar even mee bezig geweest.

Lampje vervangen hielp niet en het lampje dat eruit kwam zag er ook niet kapot uit.
Hierna heb ik de multimeter erop gezet en zowel op de plus als op de min stond 12.5V
Daarna heb ik de min eraf gehaald en met een losse draad aarde gemaakt tegen de carosserie en het lampje werkte :idea: voor heel even toen was het tik en knalde m'n zekering kapot.

Ik weet het dus even niet meer, heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
sjon

Bericht door sjon »

even een update.

Ik ben er nog steeds niet uit maar als de kofferbak dicht is staat er ook nog gewoon 12.5V op. Dit zou sowieso niet mogen toch?
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Plus staat er continu op en de min komt van een schakelaar bij het slot.

Het klopt dat als er een lampje inzit en je haalt de draad los bij de schakelaar en meet tussen deze draad en de massa dat er 12 volt op staat.

Ik verdenk de schakelaar.

Bas.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
sjon

Bericht door sjon »

Net nog een keer gemeten en op de plus staat 12.6V en op de min 11.0V dit is gemeten zonder het lampje erin dus gewoon in het stekkertje.
Ik heb nu ook op een andere plek massa gemaakt en deze op het lampje gezet, dit werkte perfect.

Het moet dus wel ergens in de kabel of de schakelaar zitten.
Heeft iemand toevallig een plaatje/foto waarop ik kan zien bij welk gedeelte van de schakelaar ik moet kijken?
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Denk dat je de massa-draad maar eens moet gaan volgen. Ik dat dat hij op een totaal andere plek tegen een fase aan zit.

Als jij dan vervolgens hem op het lampje zelf nog een keer met de massa verbind en de zekering klapt eruit dan lijkt me dat het geval.(weet je ook meteen welk van de groepen de schuldige is)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
sjon

Bericht door sjon »

Ik ga morgen eens kijken of ik de draad kan volgen tot aan de schakelaar en dan hopen dat het probleem gevonden wordt.
Wat ik wel vreemd vond is dat de eerste keer de zekering van de binnenverlichting eruitklapte (toen maakte ik massa op de sluithaak van de kofferbak) en de tweede keer niet (toen er massa werd gemaakt in de motorruimte).
Is daar nog een verklaring voor?
Plaats reactie