Gloeirelais

414 416 418 420 45
Plaats reactie
Peetz

Gloeirelais

Bericht door Peetz »

Een ietwat dringende vraag: Binnen een week duik im met m'n 420 de Oostenrijkse bergen in, maar ik heb een probleem met starten. Vorige week heb ik alle drie de gloeibougies al vervangen, maar dit heeft niet mogen baten. Wanneer de motor koud is heeft hij moeite om aan te slaan. Met een nog warme motor start ie als een sojoez, pas de problème. Nu vermoed ik dat het relais dat de gloeibougies voedt kaduuk is. Maarrr, deze jongen weet niet waar dat ding zit. Vind ik die bij de zekeringen of onder de motorkap?
Peetz

Bericht door Peetz »

Jee... dat niemand dat weet joh... :shock:
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Ga nou eerst eens meten, want dat relais wordt ook aangestuurt.

Je bent gewoon niet compleet met je verhaal want ik weet zeker dat er hierna weer een vraag komt.

Als je nou eerst eens meet of de gloeibougies wel stuk zijn voor je ze vervangt.
Afhankelijk van het antwoord meet je of ze spanning krijgen (zo ja hoelang).
Dan luister je of het gloeirelais inkomt zoja dan ga naar de timer etc etc etc.

Ik wil een ieder graag helpen en ben ook door schade en schande wijs geworden.
Maar voor je begint ga logisch te werk en ga niet lukraak onderdelen vervangen (dat doet de garage wel voor je).

Leer schema's lezen en zoek een goede vraagbaak want zo kom je er niet uit.

Want wat als je relais niet schakelt ga je die vervangen? of ga je meten of de timer hem aanstuurt en als de timer het niet doet ga je die vervangen of ga je eerst meten of hij spanning krijgt?

En als laatste vervang je de zekering :oops: want hij leek heel maar was het niet!!

Dit is niet persoonlijk aan jou gericht maar aan al die hobbiebob's waar ik er vroeger ook een van was.
Ga aan tafel zitten en teken het systeem en denk!!!!

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Peetz

Bericht door Peetz »

Tnx voor de opbouwende kritiek ;) De boegies had ik dus doorgemeten en die waren alle drie kapot. Deze zijn vervangen, maar zonder resultaat. Als hobbybob heb ik echter nog geen schema van het systeem (staat nog op de lijst 'nice to have') dus ben ik onder de kap gedoken om de kabels te herleiden om zo bij het relais uit te komen. Dit valt echter niet mee omdat de bekabeling heerlijk gebundeld is. Vandaar mijn vraag: waar vind ik dat relais. Zonder dat te weten valt er immers ook niets te meten. Verder ben ik het helemaal met je eens over de aanpak.
Plaats reactie