HEb een probleem met mijn rover 216 automaat
hij gebruikt nu behoorlijk wat koelvloeistof, vorige maand nieuwe distributieriem erom laten zetten.
Voor die tijd was het ook al een beetje het geval maar tis nu wat erger geworden.
Bij de oliedop gekeken maar daar zit geen witte aanslag op, olie ziet er ook normaal uit. iemand hier ervaring mee?
of het is volgens mij de koppakking of de waterpomp....
hoop op het laatste
als het de waterpomp is, dan circuleerd het koelvloeistof niet meer neem ik aan?? maar dan zou je nog geen verlies hebben, ja misschien door over verhitting ofzo.
zijnstra schreef:en er liggen ook geen plassen onder de auto??
als het de waterpomp is, dan circuleerd het koelvloeistof niet meer neem ik aan?? maar dan zou je nog geen verlies hebben, ja misschien door over verhitting ofzo.
nee ook niet dat is juist het vreemde ervan.....heb wel de laatste 2 weken dat hij soms bij een koude motor niet lekker loopt maar even gaspedaal iets intrappen en dan is het ook weer goed...hopelijk heeft het er niks mee te maken maar goed
Kan een lekke koppakking zijn, maar kan ook ergens een lekke slang zijn.
De dop van je reservoir zou ook wel eens kunnen gaan lekken zodra het systeem op druk staat. Zou ik ook ff controleren.
Anton schreef:Kan een lekke koppakking zijn, maar kan ook ergens een lekke slang zijn.
De dop van je reservoir zou ook wel eens kunnen gaan lekken zodra het systeem op druk staat. Zou ik ook ff controleren.
thanks ga ik ook nog even controleren, auto is trouwens net opgehaald door de garage....(extra service )
Tomcat schreef:Idd, gewoon ff goed warm laten lopen en een tijdje stationair laten draaien.. Vaak hoor je dan gepuf of gesis waar het lekje zit als hij zoveel verbruikt. Liggen er nooit plasjes onder?
zover ik weet niet maar is me nog niet opgevallen...komt ook omdat auto maandje in het zand staat (verbouwing :P )
heb wel eens gehoord hoe je kunt controleren of de vloeistof zich met de olie vermengd:
haal je peilstok eruit wanneer de motor warm is, hou er een vuurtje bij (is niet gevaarlijk, het brand niet) en als je dan geknetter hoort dan zit er koelvloeistof (water) in de olie. dit is één van de vele manieren om het te controleren. maar het kunnen ook vele andere oorzaken zijn. zoals ook hierboven al gemeld.
heb geen idee of het werkt, heb het (gelukkig) nog nooit hoeven proberen.
Waterpompen(in een k-serie) gaan nooit stuk in de zin van geen circulatie meer. Het is een distributie wiel direct verbonden met een schoepenwiel. Het kan simpelweg niet kapot.
Als mensen het dus ook hebben over een kapotte waterpomp, dan bedoelen ze dat hij lekt. En dan meestal langs dat asje dat die bovengenoemde wielen verbind. De rubbers waardoor dat asje loopt worden vrij snel oud en stug, daar is opzicht niet zoveel mis mee zolang dat asje maar dezelfde hoek blijft maken. Haal de distributieriem er een keer af en span een nieuwe dan heeft dat asje aan 1 kant zijn "gebruikelijke trekkracht" gemis en is eventjes iets rechter gaan staan dan normaal.
Waarna die rubbers niet meer netjes terug buigen en het zaakje gaat lekken.
p.s. volgens mij is die pijlstok van plastic gemaakt, niet zo slim om daar een openvlam bij te houden :P
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
118GTR schreef:Waterpompen(in een k-serie) gaan nooit stuk in de zin van geen circulatie meer. Het is een distributie wiel direct verbonden met een schoepenwiel. Het kan simpelweg niet kapot.
Als mensen het dus ook hebben over een kapotte waterpomp, dan bedoelen ze dat hij lekt. En dan meestal langs dat asje dat die bovengenoemde wielen verbind. De rubbers waardoor dat asje loopt worden vrij snel oud en stug, daar is opzicht niet zoveel mis mee zolang dat asje maar dezelfde hoek blijft maken. Haal de distributieriem er een keer af en span een nieuwe dan heeft dat asje aan 1 kant zijn "gebruikelijke trekkracht" gemis en is eventjes iets rechter gaan staan dan normaal.
Waarna die rubbers niet meer netjes terug buigen en het zaakje gaat lekken.
p.s. volgens mij is die pijlstok van plastic gemaakt, niet zo slim om daar een openvlam bij te houden :P
distributieriem is eraf geweest dus het zou best kunnen dat het rubbertje niet goed is terugezet....
voor de duidelijkheid dat rubbertje kan ook niet goed worden terug gezet. je kunt er niet bij, dat ding zit in de pomp zelf om dat asje, en hij kan niet uit elkaar worden gehaalt.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
@ Jacco: heb eens hetzelfde problem gehad bij de zr. Elke rit 1 cm koelvloeistof weg Bleek in de garage gewoon een slangetje aan het reservoir dat niet goed genoeg vastzat
02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180
Boarderken schreef:@ Jacco: heb eens hetzelfde problem gehad bij de zr. Elke rit 1 cm koelvloeistof weg Bleek in de garage gewoon een slangetje aan het reservoir dat niet goed genoeg vastzat
hij is weer terug, zat het ea niet goed vast . en ze hebben alles op druk gezet en verder geen lekkage kunnen vinden.
Zaterdagavond 2 uur gereden incl aanhanger beladen, en hij blijft nog op peil staan.....
als hij nu weer leeg raakt zal het toch de koppaking zijn
Zaterdagavond 2 uur gereden incl aanhanger beladen, en hij blijft nog op peil staan.....
Denk net als zijnstra dat het nu wel goed zit hoor
Als je 2 uur met extra belasting hebt rond gereden en het blijft op peil, mag je gerust zijn
Ik ben nu 2 weken verder sinds men laatse bezoek aan de garage voor 't koelwater en 't staat nog steeds op hetzelfde peil
02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180