[620i]trilling koppeling met optrekken

618 620 623 820 825 827
Plaats reactie
mark_m

[620i]trilling koppeling met optrekken

Bericht door mark_m »

het valt me de laatste tijd op dat mn auto soms nogal trilt met het op laten komen van de koppeling,meer dan bij andere auto's

als ik bijvoorbeeld een kruising op rijdt en ik rem af tot op 8km/h ongeveer dan heb ik hem gewoon in de 2e versnelling,en als ik dan normaal wil optrekken trilt de auto met het laten opkomen van de koppeling.
als ik 30km/h zou rijden en ik laat de koppeling opkomen is er geen vuiltje aan de lucht.

is de oorzaak van het trillen de combinatie van lage snelheid en te hoge versnelling?

en is het trillen de koppelingsplaat (die voor de rest prima werkt in elke andere versnelling en totaal niet slipt) of gewoon de motor die wat loopt te bokken bij hoge belasting met lage toeren?

want als ik met het koppelingspedaal los mn snelheid in de 2e versnelling laat teruglopen tot ik op 1100 toeren zit ofzo en ik geef gas trilt hij niet :?

toch de koppelingsplaat? of een ophangrubber?
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

tja, door de lage toeren is er weinig druk beschikbaar voor de koppeling denk ik. misschien gewoon iets meer toeren maken.

Mocht dit eerder niet nodig zijn, dan denk ik wel dat er iets behoorlijk versleten is.
kip

Bericht door kip »

Ik lees even mee en denk aan het volgende:
Het zou in het ongunstige geval kunnen betekenen dat de drukgroep van je koppeling begint te slijten. Iedereen denkt altijd dat een versleten koppeling betekend versleten plaat maar meestal is het de drukgroep.
Trillen betekend een onregelmatigheid. Bij hoge toeren wordt die trilling vaak uitgedempt en te hoog van frequentie om hem nog echt te voelen. Ik denk dat je drukgroep niet aan alle kanten gelijk "aangrijpt". Das een beetje hetzelfde effect als een kromme remschijf....die gaat ook trillen bij remkracht.

Goeie test om te proberen zoals hierboven al beschreven!!
je kan ook eens 20 of 30 gaan rijden in de hoge versnelling en dan volgas geven. Als je toerental omhoog schiet maar je auto nauwelijks accellereert weet je ook genoeg!

Hoe voelt je pedaal? Grijpt hij diep of ondiep? Is dat veranderd de laatste tijd?
Kopellingen slijten tegenwoordig over het algemeen niet zo snel meer als vroeger. De materialen zijn vergaand verbeterd. Bij mijn trabant is dat wel anders. Na 15 tot 20.000 km gaat er meestal wel een nieuwe in (hihihi echt waar)

Een ervaren monteur zal bij een proefrit meteen weten wat er fout gaat. Een koppeling hoeft niet perse duur te zijn. Nieuwe plaat en groep dacht ik toch ruim onder de 200 euro excl werkplaatskosten.

Laat ons ff weten. Het kan ook gewoon normaal zijn. Ik rij wel eens een Golf VW SDI van de zaak die dit altijd al heeft gehad. trillende aangrijping in 1e versnelling.....
mark_m

Bericht door mark_m »

hij lijkt het het meeste te doen als hij koud is,als ik een stuk hebt gereden gaat het wat beter.

als ik koud in zn 2e versnelling wil optrekken trilt hij,doe ik dit als hij warm is veel minder.
en met de handrem erop in zn 4e versnelling merk ik dat die koppeling echt wel werkt,slaat gelijk af,ook op deze manier even flink laten slippen,voor het geval dat er een onreglmatigheid op het frictiemateriaal zat....ik kon de koppeling al een beetje ruiken :roll:

en de koppelingsvloeistof is keurig op peil,maar vraag me niet hoe oud de vloeistof is,het ziet er nog redelijk uit maar ik denk dat het er al 5 jaar inzit als het niet langer is.

en wat ook even door mn hoofd spookte is de bekende speling op de aandrijfas (tikje met optrekken),maar of dat er ook echt wat mee te maken heeft?
620Si-R

Bericht door 620Si-R »

Victor schreef:je koppeling moet gecentreerd zijn. Als hij dat niet is dan merk je dat bij lage snelheid.
Dit komt nogal eens voor als een nieuwe koppeling niet vakkundig gemonteerd is, maar in jouw geval kan t slijtage zijn of dat de koppeling niet meer helemaal symmetrisch is (bv een veer los).

Hoe dan ook, ik zou het zien als teken van slijtage maar er gewoon zo lang mogelijk mee doorrijden en niet al te veel belasten.
(een nieuwe koppeling incl inbouw ben je bij een dealer 800 euro kwijt)
als je koppeling niet gecentreerd is krijg je je versnellingsbak er niet eens op :P centreren is er voor bedoeld, om de spiebanen van het hart van de koppelingsplaat, loodrecht voor de prise-as te laten verschijnen...

in jouw geval is het iets onbalans in de koppeling denk ik, heb het zelfde een keer gehad met een andere auto.. maargoed, niet schadelijk in ieder geval!

gr. Marc.
elroy
MG-R Regular

Bericht door elroy »

als je de koppelingspedaal intrapt hoor je dan een geluidt die er normaal niet is in de motor als dat het geval is is waarschijnlijk de druk lager versleten is niet zo'n ramp kunnen ze wel oud mee worden met normaal gebruik
rover 800 gehad en een 400 nu een 45 v6
Plaats reactie