Engine upgrade K8 naar K16

111 114 Metro Mini
Plaats reactie
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Gaf PTP je dat antwoord? :evil:

Het is wel redelijk waar, maar er zit wel een "maar" aan.
De eerste K8's hebben andere zuigers dan de Wet-liner k16's. Deze zuigers hebben NIET genoeg ruimte voor de K16-kleppen.

vanaf ~1993 heeft rover de "verbeterde" zuigers ook voor de K8's gebruikt.

Volgende probleem is je ECU, de timings zijn behoorlijk anders, dus je moet een K16 ecu gaan gebruiken. Kan je bak-ecu omgaan met een andere motor-ecu?

de 216CVT gebruikt dezelfde bak, maar wel een geupdate variant. Waarvan de fabrikant een max vermogen specificeerde van 110 pk, van de jouwe is de max lager, maar hoeveel weet ik niet.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

robyoko schreef:Mijn Rovertje is van 1994, dry liner.
Zelf weten, maar voor zover ik weet is dat grote onzin. Ik neem aan dat je een Damp-liner bedoelt(als in:"De nieuwere versie, in iedergeval geen wet-liner"), maar die kwam pas later op de markt. No-way dat die in een auto uit 1994 zit, tenzij ze aan het expirimenteren waren met Japan ofzo.

Misschien kun je me een foto laten zien van de voorkant van je blok(onder de uitlaatpoorten, maar boven het carter) dan kan ik je 100% uitsluitsel geven
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Nou ik had het de hele tijd over de wetliner, en een K16 kop past gewoon omdat jij wel die nieuwere zuigers erin hebt zitten.

Grotere zuigers(1.6 en 1.8 ) kun je vergeten, maar 95 pk is toch wel genoeg t.o.v. 75

Je moet ook een nieuw inlaatspruitstuk hebben ook al lijken de spruitstukken tussen de K8 en K16 erg op elkaar, de poortafstand verschilt.

heb je trouwens een SPI of een MPI(vrijwel zeker SPI, maar ik vraag het toch even)
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

CVT kan ik je echt niet mee helpen, ik heb er geen idee van.

Ik heb altijd begrepen dat je bij een dergelijke conversie ook de ECU moet vervangen. En ik heb even een aantal ontstekingstijdstippen opgezocht en dat scheelt toch zomaar 5 graden van de krukas.

Als ik jouw was dan verving ik ook de ecu, mits dat mogenlijk is i.v.m. je bak.

laatste tip: er zijn maar heel weinig mensen op de planeet die bij deze motoren de id-nummers kunnen vinden. Het is mij pas 1 keer gelukt, en dat was bij een chemisch gereinigt blok.[/list]
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

1)Als ze het over "timing-issues" hebben dan klinkt mij dat in de oren alsof ze het over de nokassen t.o.v. de krukas hebben. (wanneer gaat de klep open t.o.v. de krukas)

Dat is in iedergeval geen probleem.

Maar waar ik het over had zijn Ontstekings-tijdstippen(wanneer gaat de bougie af t.o.v. de krukas)

In dat zou wel een probleem kunnen zijn, en het is in iedergeval niet iets dat je ziet als je de kop plaatst. ("Find out when you try to fit the head")
Maar iets waar je achterkomt zodra je de auto probeert te starten.

2)Dat denk ik ook(meer brandstof er dergelijken), maar of het ontstekingstijdstip wordt veranderd betwijfel ik.

3)Dat heeft te maken met die zuiger waar ik het over had, als je zuigers groeven hebben dan moet het passen. En ik ben er echt heel zeker van dat je die hebt.
Deze groeven:
Afbeelding

4)Mooi om te horen, maar dat wisten we dus al. Jah in de 216 krijgt hij 110pk om zijn oren, maar helaas is het niet 100% zeker dezelfde bak.

5.1)Gewoon doen, geen verschil met een andere K16 blok. Het probleem is de ECU/CVT

5.2)Onzinnig, het lost geen problemen op en creert een paar nieuwe(zoals nieuwe draadboom)En het klinkt vrij illigaal, raar dat een bedrijf dat voorstelt(ach ja engelsen), maar wees gerust die nummers zijn zoizo onleesbaar.

1 ding lees ik er wel uit en dat is dat zij niet denken dat de automaat met de CVT gelinkt is(ze stellen immers voor dat je zelf een K16 MPI ECU erbij zoekt). Als dat waar is ben je van je hele ECU probleem af, koop bij je nieuwe kop ook een nieuwe ECU.

:idea: Ideeetje, vertel mij eens wat voor nummer er op je ECU staat. Het is "MNE XXXXXX" of "MKC XXXXXX" met 5 of 6 cyfers op de plaatsen van de XXX'en
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

Plaats reactie