LMM kapot of toch niet ?
LMM kapot of toch niet ?
Ik heb naar mijn gevoel al een hele tijd het idee dat me auto langzamer is dan een jaar geleden, ik heb toen met een open luchtfilter gereden en het leek net of hij steeds langzamer ging.
Nu rij ik al een tijdje weer met de paneel filter van k&n toen voelde ik wel verschil en nu lijkt het weer bij hetzelfde terug te zijn.
Kan iemand mij aanwijzen waar de LMM zit ? Zit dat op de gasklep waar die stekker ingeplugd is ?
Ik reed net naar huis van me werk en hij stotterde ineens en steeds erger wanneer de toeren omhoog gingen. Ik gaf even een paar keer goed gas met de koppeling ingetrapt en het was ineens weer weg. Iemand die weet wat dat zou kunnen zijn ?
Had daarna me bougiekabels nagekeken en het leek of er 1 kabel in het verdeelblok een beetje los zat, maargoed hopen dat dat het was.
Nu rij ik al een tijdje weer met de paneel filter van k&n toen voelde ik wel verschil en nu lijkt het weer bij hetzelfde terug te zijn.
Kan iemand mij aanwijzen waar de LMM zit ? Zit dat op de gasklep waar die stekker ingeplugd is ?
Ik reed net naar huis van me werk en hij stotterde ineens en steeds erger wanneer de toeren omhoog gingen. Ik gaf even een paar keer goed gas met de koppeling ingetrapt en het was ineens weer weg. Iemand die weet wat dat zou kunnen zijn ?
Had daarna me bougiekabels nagekeken en het leek of er 1 kabel in het verdeelblok een beetje los zat, maargoed hopen dat dat het was.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
de lucht temp meter(ook wel eens luchtmassa meter genoemt) zie in de inlaatkelk van cylinder nr 4 vlakbij de poort. Hij is gemakkelijk te zien, zit onder de gasklep iets naar de motor toe, zowel de sensor als de stekker op de draadboom is groen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Re: LMM kapot of toch niet ?
Wou net me k&n filter (kut voor nix filter) schoonmaken, zie ik dat er een hele scheur in het rubber zit, waardoor er een gat is ontstaan, waar vliegen en andere rotzooi doorheen zijn kunnen gegaan filter zat ook vol met vliegen enzo stof en andere shit216 driver schreef:Ik heb naar mijn gevoel al een hele tijd het idee dat me auto langzamer is dan een jaar geleden, ik heb toen met een open luchtfilter gereden en het leek net of hij steeds langzamer ging.

heb ik nu blijvend schade aan mijn motor?
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
dat ding op de gasklep heet een gasklep-stand sensor, dat ding vertelt de ecu hoever je het gas hebt ingetrapt. Daarmee wordt dan de load van de motor betrekt, en dat is zeer belangrijk voor de de ontstekingstiming.216 driver schreef:Dus hij zit niet in de gasklep waar dat stekkertje aanzit ? waar dient dat eigelijk voor ?
Ik zal vanavond nog even kijken, je kan zeker niet zien of hij kapot is of slecht is de LMM ?
Je kunt van de luchtinlaattemperatuur sensor weerstand van de sensor meten, als deze rond de 2 KOhm(bij 24 graden celsius) is dan werkt hij gewoon. Eigenlijk zijn deze dingen onverwoestbaar.
p.s. Die sensor heet geen LMM omdat hij nou in 1 maal de TEMPERATUUR meet, en niet de massa van de lucht. De ECU berekent aan de hand van de temp hoeveel zuurstof er de cylinders in gaat(belangrijk voor de inspuiting)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Heb net even gekeken en de weerstand gemeten op 1,78 Kohm , nu is het ook wat kouder dan 24 graden maar dit zal wel goed wezen denk ik.
Dus onze rovers hebben geen LMM ?
Maar ik merk toch echt wel een verschil qua prestaties, hoe zou dit dan komen ? In de winter trok ie als de brandweer misschien dat de temperatuur ermee te maken heb dan ?
Dus onze rovers hebben geen LMM ?
Maar ik merk toch echt wel een verschil qua prestaties, hoe zou dit dan komen ? In de winter trok ie als de brandweer misschien dat de temperatuur ermee te maken heb dan ?
Hallo 216Driver,
Als ik je evrhaal zo lees zou het probleem idd. bij de vervuiling kunnen zitten.
Maar: Dat verhaal over het horten en stoten komt mij ook heel bekend voor.
Op een Engelse website heb ik daar ook eens over gebakkeleid. Ik heb dit bij enkele 200's gehad (MKII). Bij het type van +/- voor 1994 zat hem dit vaker in het vuil (olierestjes e.d.) dat zich ophoopte in het slangetje voor de MAP sensor. En ik heb eens de gaskleppotmeter moeten repareren.
Maar: nu heb ik een 200 MKII van 1995 en daar zit een voorziening op zodat er geen restvuil in het slangetje kan komen. Die voorziening zit waarschijnlijk ook op jouw auto.
Toch heb ik met deze auto ook lange tijd het probleem van horten en stoten gehad. En altijd alleen bij warme temperaturen, in de zomer. In de winter geen centje pijn. Meestal trad het op bij rustig accelereren, en dan alleen tussen de 1500 en 3000 toeren. Soms ook erg heftig bij wegrijden bij een stoplicht, en dan is het zeer moeilijk om controle over het gaspedaal te krijgen.
Bij stationair lopen bij warm weer of na zeer lange ritten ook steeds op en neer, en te hoog toerental (+- 1200) en de uitlaat werd ook roetzwart aan het uiteinde.
Na van alles geprobeerd te hebben en uit elkaar te hebben gehaald (spruitstuk eraf, valse lucht?, te weinig lucht? rotordoorslag? vliegwielsensor? ontsteking? ECU? (de garage wist het namelijk ook niet) en zelfs de MAP sensor te hebben vervangen had ik nog een paar mogelijkheden: OF de lucht temp sensor OF de koelvloeistof sensor. Beide sensoren gaven de juiste meting. Toch heb ik de koelvloeistof sensor gedemonteerd en de hele curve gemeten in een pannetje water op het fornuis. Zag er op zich goed uit.
Dus toch bleef de luchtsensor (IAT sensor) de verdachte.
Ik heb de curve gemeten over een temperatuurbereik en deze curve lag iets aan de hoge kant (dus een koudere temperatuur dan werkelijk!) Nog net binnen de specs. Ik heb nu ruim een jaar geleden de sensor aangepast (de curve is nu verschoven naar de waarde volgens de specs) en nergens meer last van gehad! Ik had me dus een hoop moeite kunnen besparen, maar had dan nog niet zeker geweten waar het aan lag. Ik ben wel een heleboel wijzer over mijn auto geworden!
Dus, de sensor van de luchttemperatuur kan best in stilstand +- de juiste waarde aangeven, je zou de curve moeten nagaan om te kijken of daar de fout kan zitten.
Door de foute meetwaarde loopt de motor dus iets te rijk, en bij bepaalde toerentallen komt dat naar boven (misschien ook in combinatie met worst-case software "bugjes" in de ECU).
(Op ebay worden wel eens van die zogenaamde tuning-plugjes aangeboden. die werken dus op dezelfde manier. Luchtsensor wordt eraf gehaald en de ECU leest een vaste koude temperatuur. Het enige wat je daarmee bereikt is een groter verbruik, een vervuilde motor en ook nog eens een te hete motor.)
Ik weet niet waar je woont, ik kan je helpen met de meting. Heb ik weer wat te doen. Of je koopt een nieuwe sensor (maar of die dan ook niet op het randje zit weet je natuurlijk niet). Of je stuurt hem op als je tenminste je auto een paar dagen kunt missen. Dan kan ik evt. meteen de sensor aanpassen, kleine moeite.
Succes ermee,
HaZ.
Als ik je evrhaal zo lees zou het probleem idd. bij de vervuiling kunnen zitten.
Maar: Dat verhaal over het horten en stoten komt mij ook heel bekend voor.
Op een Engelse website heb ik daar ook eens over gebakkeleid. Ik heb dit bij enkele 200's gehad (MKII). Bij het type van +/- voor 1994 zat hem dit vaker in het vuil (olierestjes e.d.) dat zich ophoopte in het slangetje voor de MAP sensor. En ik heb eens de gaskleppotmeter moeten repareren.
Maar: nu heb ik een 200 MKII van 1995 en daar zit een voorziening op zodat er geen restvuil in het slangetje kan komen. Die voorziening zit waarschijnlijk ook op jouw auto.
Toch heb ik met deze auto ook lange tijd het probleem van horten en stoten gehad. En altijd alleen bij warme temperaturen, in de zomer. In de winter geen centje pijn. Meestal trad het op bij rustig accelereren, en dan alleen tussen de 1500 en 3000 toeren. Soms ook erg heftig bij wegrijden bij een stoplicht, en dan is het zeer moeilijk om controle over het gaspedaal te krijgen.
Bij stationair lopen bij warm weer of na zeer lange ritten ook steeds op en neer, en te hoog toerental (+- 1200) en de uitlaat werd ook roetzwart aan het uiteinde.
Na van alles geprobeerd te hebben en uit elkaar te hebben gehaald (spruitstuk eraf, valse lucht?, te weinig lucht? rotordoorslag? vliegwielsensor? ontsteking? ECU? (de garage wist het namelijk ook niet) en zelfs de MAP sensor te hebben vervangen had ik nog een paar mogelijkheden: OF de lucht temp sensor OF de koelvloeistof sensor. Beide sensoren gaven de juiste meting. Toch heb ik de koelvloeistof sensor gedemonteerd en de hele curve gemeten in een pannetje water op het fornuis. Zag er op zich goed uit.
Dus toch bleef de luchtsensor (IAT sensor) de verdachte.
Ik heb de curve gemeten over een temperatuurbereik en deze curve lag iets aan de hoge kant (dus een koudere temperatuur dan werkelijk!) Nog net binnen de specs. Ik heb nu ruim een jaar geleden de sensor aangepast (de curve is nu verschoven naar de waarde volgens de specs) en nergens meer last van gehad! Ik had me dus een hoop moeite kunnen besparen, maar had dan nog niet zeker geweten waar het aan lag. Ik ben wel een heleboel wijzer over mijn auto geworden!
Dus, de sensor van de luchttemperatuur kan best in stilstand +- de juiste waarde aangeven, je zou de curve moeten nagaan om te kijken of daar de fout kan zitten.
Door de foute meetwaarde loopt de motor dus iets te rijk, en bij bepaalde toerentallen komt dat naar boven (misschien ook in combinatie met worst-case software "bugjes" in de ECU).
(Op ebay worden wel eens van die zogenaamde tuning-plugjes aangeboden. die werken dus op dezelfde manier. Luchtsensor wordt eraf gehaald en de ECU leest een vaste koude temperatuur. Het enige wat je daarmee bereikt is een groter verbruik, een vervuilde motor en ook nog eens een te hete motor.)
Ik weet niet waar je woont, ik kan je helpen met de meting. Heb ik weer wat te doen. Of je koopt een nieuwe sensor (maar of die dan ook niet op het randje zit weet je natuurlijk niet). Of je stuurt hem op als je tenminste je auto een paar dagen kunt missen. Dan kan ik evt. meteen de sensor aanpassen, kleine moeite.
Succes ermee,
HaZ.
Okay, misschien dat je het nameten van de sensor eens kunt proberen als het buiten regent op een zondagmiddag.
Wel een beetje tricky om de juiste temp te kunnen meten, maar ga als volgt te werk:
Een digitale lab-thermometer (metalen sensorbuisje) zo dicht mogelijk tegen de sensortip plakken, liefst met een klein reepje aluminium tape. VOORZICHTIG want die sensor is erg klein (bolletje met twee draadjes eraan) en kan gauw kapot. Er zit ter bescherming een plastic beugeltje omheen.
IAT sensor op tafel leggen met een multimeter erop aangesloten (weerstand meting).
Een klein conservenblikje er midden overheen zetten met een dichte bovenkant. Zorg ervoor dat de sensor geen contact maakt met het blik zelf.
Met een fohn voorzichtig het blikje opwarmen van ca 20 tot 40 graden en om de 2 graden de weerstandswaarde noteren. (telkens de fohn uitzetten en de boel een paar minuten laten akklamatiseren) Je gebruikt het blikje als een soort oventje.
Doe alle metingen een paar keer over, dan kun je zien of je goed gemeten hebt en dan weet je ook zeker dat sensor en thermometer dezelfde temperatuur hadden.
De waarden die je ongeveer moet halen moet ik nog opzoeken, kan ze ook hier posten (ga ervan uit dat het dezelfde sensor is als in mijn 214 MKII).
Kijk maar eens. Lukt het je niet of heb je niet de juiste spullen, geen probleem, geef maar een gil. Misschien dat er ook mensen zijn dichter bij je in de buurt die kunnen helpen.
hAz.

Wel een beetje tricky om de juiste temp te kunnen meten, maar ga als volgt te werk:
Een digitale lab-thermometer (metalen sensorbuisje) zo dicht mogelijk tegen de sensortip plakken, liefst met een klein reepje aluminium tape. VOORZICHTIG want die sensor is erg klein (bolletje met twee draadjes eraan) en kan gauw kapot. Er zit ter bescherming een plastic beugeltje omheen.
IAT sensor op tafel leggen met een multimeter erop aangesloten (weerstand meting).
Een klein conservenblikje er midden overheen zetten met een dichte bovenkant. Zorg ervoor dat de sensor geen contact maakt met het blik zelf.
Met een fohn voorzichtig het blikje opwarmen van ca 20 tot 40 graden en om de 2 graden de weerstandswaarde noteren. (telkens de fohn uitzetten en de boel een paar minuten laten akklamatiseren) Je gebruikt het blikje als een soort oventje.
Doe alle metingen een paar keer over, dan kun je zien of je goed gemeten hebt en dan weet je ook zeker dat sensor en thermometer dezelfde temperatuur hadden.
De waarden die je ongeveer moet halen moet ik nog opzoeken, kan ze ook hier posten (ga ervan uit dat het dezelfde sensor is als in mijn 214 MKII).
Kijk maar eens. Lukt het je niet of heb je niet de juiste spullen, geen probleem, geef maar een gil. Misschien dat er ook mensen zijn dichter bij je in de buurt die kunnen helpen.
hAz.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
hAz schreef: Bij het type van +/- voor 1994 zat hem dit vaker in het vuil (olierestjes e.d.) dat zich ophoopte in het slangetje voor de MAP sensor.
hAz schreef: Maar: nu heb ik een 200 MKII van 1995
De rover 200 van voor 1994 en die van na 1994 hebben alle twee geen MAP sensor.hAz schreef: en zelfs de MAP sensor te hebben vervangen
Die kwamen pas met de EU3 motoren en met de VVC's mee
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Alle 200's vanaf type MKII hebben een MAP sensor, zowel de SPI's als de MPI's. Die zit namelijk op de MEMS print ingebouwd. Vandaar ook dat verhaal over het slangetje.118GTR schreef: De rover 200 van voor 1994 en die van na 1994 hebben alle twee geen MAP sensor.
Die kwamen pas met de EU3 motoren en met de VVC's mee
( :arrow: Daarom mag je ook nooit in die slang blazen of zuigen als hij nog is aangesloten op het MEMS, want dan mol je gegarandeerd de sensor.)
Of de honda 1.6 motor ook een MAP sensor heeft weet ik niet, 'k denk het wel.
Ik verzin echt niet dat ik die sensor heb uitgewisseld hoor. Maar dat was dus overbodig. Die dingen gaan niet snel vanzelf stuk, dat zijn uitzonderingen, als het al eens is voorgekomen.
Groet, hAz.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Je hebt helemaal gelijk, ik was in de war met de losse sensoren die bij de latere motoren op de spruitstukken werden geschroeft.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Yep, dat dacht ik al.
Ik heb toen ik dat hort en stoot probleempje had wel eens zitten denken om zo'n externe sensor te plaatsen, direct op het spruitstruk. maar dat zal weinig invloed hebben op de rijeigenschappen bij een standaard auto neem ik aan? (De MEMS firmware is ook gecalibreerd op de ingebouwde sensor via het slangetje lijkt me).
hAz

Ik heb toen ik dat hort en stoot probleempje had wel eens zitten denken om zo'n externe sensor te plaatsen, direct op het spruitstruk. maar dat zal weinig invloed hebben op de rijeigenschappen bij een standaard auto neem ik aan? (De MEMS firmware is ook gecalibreerd op de ingebouwde sensor via het slangetje lijkt me).
hAz