Servostuur steeds feilloos gewerkt. Opeens bij starten om te vertrekken met de wagen stel ik vast dat de servo niet werkt.
Gewoon totaal niets (zelfs geen schokken of trillen, zoals er lucht in zou zitten).
Tijdens het rijden hoor ik nu en dan een kort geluid dat lijkt alsof je een vloeistof onder heel hoge druk door een klein gaatje perst.
Waneer dit geluid zich voordoet hangt met niets samen, het is puur willekeurig, maar pas boven de +/- 2500 toeren.
Reservoir is op peil en multi-v riem ligt er op en werkt. Nergens uitwendige lekkage te bespeuren.
Heeft iemand hier ervaring mee: is het de pomp of inwendige lekkage stuurhuis?
Hoe diagnose doen?
Dank bij voorbaat voor de reactie.
Rover 200 1.4/16V Servostuur uitgevallen
Tummeke, dank voor de reactie.
Probleem is zojuist opgelost: Drukregelaar van de pomp zat vast in "open" positie, dus geen drukopbouw. (geluid dat ik hoorde had niets met stuur te maken, kwam van ergens anders)
Heb alle onderdelen pomp gedemonteerd, gereinigd en gemonteerd.
Oude dichting tussen de 2 pomphelften is soort mica-drager met dichtingsmassa op voorzien.
Ik heb de mica-drager gerecupereerd en vloeibare dichting op gedaan (die tot 0.3mm "gap" kan overbruggen).
Maar... toch lekte de olie er spontaan tussenuit na montage en opvullen met olie.
Een originele dichting is bij Rover niet apart verkrijgbaar. Heb dan een 2dehandspomp op de kop getikt van een MG 1800cc/16V. Deze gemonterd en alles werkt prima!
PS: daar ik geen apparatuur heb om de systeemdruk te meten heb ik de pomp uitgebouwd en met boormachine doen draaien, zo zag ik dat ze geen druk leverde.
Probleem is zojuist opgelost: Drukregelaar van de pomp zat vast in "open" positie, dus geen drukopbouw. (geluid dat ik hoorde had niets met stuur te maken, kwam van ergens anders)
Heb alle onderdelen pomp gedemonteerd, gereinigd en gemonteerd.
Oude dichting tussen de 2 pomphelften is soort mica-drager met dichtingsmassa op voorzien.
Ik heb de mica-drager gerecupereerd en vloeibare dichting op gedaan (die tot 0.3mm "gap" kan overbruggen).
Maar... toch lekte de olie er spontaan tussenuit na montage en opvullen met olie.
Een originele dichting is bij Rover niet apart verkrijgbaar. Heb dan een 2dehandspomp op de kop getikt van een MG 1800cc/16V. Deze gemonterd en alles werkt prima!
PS: daar ik geen apparatuur heb om de systeemdruk te meten heb ik de pomp uitgebouwd en met boormachine doen draaien, zo zag ik dat ze geen druk leverde.