ontsteking dood.....
ontsteking dood.....
Gisteren heb ik bij mijn 623 de bougies schoongemaakt en gecontroleerd. Eveneens wat vocht en aanslag weggehaald rond de bougiegaten omdat de rubbers van de ontstekingskabels wat stugger worden en wat water hadden doorgelaten (schoonmaakbeurt onder de kap). Dit gaf af en toe een hikje in het toerental.
Ik heb voorzichtig met wat remmenreiniger alle aanslag weggehaald en voor de zekerheid even de auto zonder bougies en kabels "gestart" om eventueel remmenreiniger te verdampen mocht er wat achter blijven in de cilinders. Uiteraard kregen we een korte ""woep"" (lees als kleine verbrandings steekvlam).
Toen ik echter de boegies weer had teruggeplaatst en wilde starten gebeurde er niets meer! (nou ja, de startmotor joeg het vliegwiel rond).
Motormanagement diagnostisch systeem geeft geen warnings of melding. Alles gereset en opnieuw niks! Geen spanning meer aan de polen van de verdelekap te vinden. Kortom; geen ontstekings-output spanning.
iemand??? ANWB had geen idee (prutsers).
Ik heb voorzichtig met wat remmenreiniger alle aanslag weggehaald en voor de zekerheid even de auto zonder bougies en kabels "gestart" om eventueel remmenreiniger te verdampen mocht er wat achter blijven in de cilinders. Uiteraard kregen we een korte ""woep"" (lees als kleine verbrandings steekvlam).
Toen ik echter de boegies weer had teruggeplaatst en wilde starten gebeurde er niets meer! (nou ja, de startmotor joeg het vliegwiel rond).
Motormanagement diagnostisch systeem geeft geen warnings of melding. Alles gereset en opnieuw niks! Geen spanning meer aan de polen van de verdelekap te vinden. Kortom; geen ontstekings-output spanning.
iemand??? ANWB had geen idee (prutsers).
-
- MG-R Core
Is het niet een van de grote zekering die er in de zekeringkast onder de kap zitten??? Misschien dat ie door te grote spanningsval kort sluiting heeft gemaakt??
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
But to be me...!!
thnx!
zekeringen allemaal getest. Het blijkt de ICU (Ignition Control Unit) te zijn. deze zit onder de verdelerkap. Apparaatje met 4 pooltjes erop. Dankzij de handleiding (rover werkplaats manual) kon ik de kabels doormeten.
Onderdeel origineel kost ca 174 ex BTW
Er zijn replica's van dit onderdeel beschikbaar voor veel minder maar aan de betrouwbaarheid daarvan wordt getwijfeld.
Voor alle Rover fans met Honda motoren;
onthoud deze" als je auto geen foutmeldingen geeft, de startmotor gewoon draait maar er komt geen vonk van de verdelerkap dan kun je er bijna zeker van zijn dat je ICU kapot is.
In alle Honda's zit dezelfde ICU en het gebeurd vrij regelmatig.
De rede dat het motormanagement de storing niet ziet komt doordat deze schakeling "achter" de trafo zit.
Ik wacht nu op levering van het onderdeel; nieuws volgt.
Greetz
Kip
enne bedankt voor het meedenken!
overigens kwam ik er vandaag achter dat er voor zover bekend nog maar 6 rover 623's zouden rondrijden in NL......wordt redelijk uniek die kar dus rede tenmeer om hem op de weg te houden.
zekeringen allemaal getest. Het blijkt de ICU (Ignition Control Unit) te zijn. deze zit onder de verdelerkap. Apparaatje met 4 pooltjes erop. Dankzij de handleiding (rover werkplaats manual) kon ik de kabels doormeten.
Onderdeel origineel kost ca 174 ex BTW
Er zijn replica's van dit onderdeel beschikbaar voor veel minder maar aan de betrouwbaarheid daarvan wordt getwijfeld.
Voor alle Rover fans met Honda motoren;
onthoud deze" als je auto geen foutmeldingen geeft, de startmotor gewoon draait maar er komt geen vonk van de verdelerkap dan kun je er bijna zeker van zijn dat je ICU kapot is.
In alle Honda's zit dezelfde ICU en het gebeurd vrij regelmatig.
De rede dat het motormanagement de storing niet ziet komt doordat deze schakeling "achter" de trafo zit.
Ik wacht nu op levering van het onderdeel; nieuws volgt.
Greetz
Kip
enne bedankt voor het meedenken!
overigens kwam ik er vandaag achter dat er voor zover bekend nog maar 6 rover 623's zouden rondrijden in NL......wordt redelijk uniek die kar dus rede tenmeer om hem op de weg te houden.
-
- MG-R Core
6 stuks nog maar?? Je bedoelt dan de nederlands versies? Hoe weet je dat dan??kip schreef:overigens kwam ik er vandaag achter dat er voor zover bekend nog maar 6 rover 623's zouden rondrijden in NL......wordt redelijk uniek die kar dus rede tenmeer om hem op de weg te houden.
Lijstje van eigenaren:
- Kip
- Morax
- Arthur
- Mista T (engelse versie)
Heb trouwens ook weleens dat probleem gehad, maar dat gebeurde mij vaak met een warme motor, dat ie dan niet wil starten.......... FF wachten en daarna deed ie het weer...
But to be me...!!
But to be me...!!
Vriend van mij heeft het onderdeel op kenteken gezocht (onderdelen leverencier) ik heb het van via via...dus 100% betrouwbaar is het niet.6 stuks nog maar?? Je bedoelt dan de nederlands versies? Hoe weet je dat dan??
Er werd mij gevraagd of ik nog ergens opbouw onderdelen had van mijn vorige (gescheurde) H23a motor omdat het onderdeel heel zeldzaam zou zijn (6 stuks). Dit blijkt dus wel mee te vallen, Honda heeft in alle modellen dezelfde ICM en ontstekingsprinciepe (slim heh).
Ik heb vorig jaar de RDW gebeld en die hadden het toen over 20 stuks geloof ik, maar helemaal zeker weet ik het niet meer.
Wat je beschrijft over die warme motor geen ontsteking en koud wel klopt inderdaad, dat is de ECM inderdaad
-
- MG-R Core
De ICM bedoel je...kip schreef:
Wat je beschrijft over die warme motor geen ontsteking en koud wel klopt inderdaad, dat is de ECM inderdaad

Gekke is dat ik er de laatste tijd eigenlijk geen problemen meer mee heb...Zal je zien dat ie vanavond wel weer problemen geeft....

Dat is wel ideaal van honda.....
Bestel maar eens een nieuwe radiateur

But to be me...!!
But to be me...!!
....onderdeeltje (ICM) besteld bij Van Der Post, Badhoevedorp.
Is inderdaad ook bij Honda te krijgen en daarmee nog goedkoper ook!!! ICM kost bij Rover 174 euries, bij Honda (dezelfde) 128. (exBTW)
Ik had ook nog een sloopversie kunnen zoeken maar het ionderdeel zit in de verdelerkap en ik denk dat ze op de sloop alleen hele ontstekers verpatsen. Daarbij hoorde ik dat 2e-handse ICM's niet meer al te betrouwbaar zijn.
Morgen (lees:Vandaag dankzij SBS darts) ga ik nog vooooor de halve finales met de 618 het onderdeel ophalen en hoop dan na een half uutje sleutelen met de 623 naar Mijmegen te blazen voor de Live-uitzending.
maandag ook weer byzonder....mijn groene broeders krijgen er een vreemde eend bij!; een trabant 601 limo uit 1969. die wordt nl gespoten en is dan hopelijk volgende week helemaal opgebouwd en rijklaar.
weer eens wat anders; 2 takt 26Pk, 500cc en geeeeeeeen ICM maar 2 oude bobines

Is inderdaad ook bij Honda te krijgen en daarmee nog goedkoper ook!!! ICM kost bij Rover 174 euries, bij Honda (dezelfde) 128. (exBTW)
Ik had ook nog een sloopversie kunnen zoeken maar het ionderdeel zit in de verdelerkap en ik denk dat ze op de sloop alleen hele ontstekers verpatsen. Daarbij hoorde ik dat 2e-handse ICM's niet meer al te betrouwbaar zijn.
Morgen (lees:Vandaag dankzij SBS darts) ga ik nog vooooor de halve finales met de 618 het onderdeel ophalen en hoop dan na een half uutje sleutelen met de 623 naar Mijmegen te blazen voor de Live-uitzending.
maandag ook weer byzonder....mijn groene broeders krijgen er een vreemde eend bij!; een trabant 601 limo uit 1969. die wordt nl gespoten en is dan hopelijk volgende week helemaal opgebouwd en rijklaar.
weer eens wat anders; 2 takt 26Pk, 500cc en geeeeeeeen ICM maar 2 oude bobines

nou, jammer dan....niet gelukt dus
die ICM geplaatst (nieuwe)
er komt nog steeds geen vonk uit de verdelerkap. De accu is inmiddels leeggestart en wordt aan de lader gehangen. Ziet er naar uit dat de volgende stap de "ignition coil" zou kunnen zijn. Volgens mij behelst dit zoiets als een trafo of versterker. Zou kunnen dat de spoelen door zijn?
ik wordt er toch wel een beetje radeloos van temeer omdat ik die bak erg hard nodig heb voor vervoer komende week...
ik heb wel eenvraag waarmee jullie me erg zouden helpen.
als je in jullie 600 de service-checkplug (rechts bij voeteneind bijrijdersstoel een 2-polige blauwe stekker) de polen met elkaar verbind en het sleutelcontact vervolgens aanzet.
Zie je dan het lampje constant branden of gewoon uit gaan????
Ik wil er zeker van zijn dat het niet de ECU-computer is die stuk is.
mijn SRS lampje blijft rood knipperen maar misschien is dat normaal ; immers de motor komt niet op gang.
hellup.......

er komt nog steeds geen vonk uit de verdelerkap. De accu is inmiddels leeggestart en wordt aan de lader gehangen. Ziet er naar uit dat de volgende stap de "ignition coil" zou kunnen zijn. Volgens mij behelst dit zoiets als een trafo of versterker. Zou kunnen dat de spoelen door zijn?
ik wordt er toch wel een beetje radeloos van temeer omdat ik die bak erg hard nodig heb voor vervoer komende week...

ik heb wel eenvraag waarmee jullie me erg zouden helpen.
als je in jullie 600 de service-checkplug (rechts bij voeteneind bijrijdersstoel een 2-polige blauwe stekker) de polen met elkaar verbind en het sleutelcontact vervolgens aanzet.
Zie je dan het lampje constant branden of gewoon uit gaan????
Ik wil er zeker van zijn dat het niet de ECU-computer is die stuk is.
mijn SRS lampje blijft rood knipperen maar misschien is dat normaal ; immers de motor komt niet op gang.
hellup.......
alles opgelost:
boubine was opgeblazen door een fout in de EPROM oftewel de gechip-tunede versie van het motormanagement.
Die valt onder garantie. Door het motormanagement van de sloop 623 aan te sluiten op die van mij en omgekeerd was het bewijs daar! De auto liep in het backup-systeem!
Omdat ik heb vernomen dat de 623 zo schaars is in nederland heb ik besloten om ervoor te gaan hem zo lang mogelijk op de weg te houden. daarvoor is nu deze donor-auto aangeschaft zoals vermeld in de andere topic. Sloop bak wordt gedemonteerd en veel onderdelen direct overgeplaatst. Andere gaan in opslag.
Zodra de chip vervangen is en het wrak vervoerd horen jullie zeker meer!
greetz
Kip
boubine was opgeblazen door een fout in de EPROM oftewel de gechip-tunede versie van het motormanagement.
Die valt onder garantie. Door het motormanagement van de sloop 623 aan te sluiten op die van mij en omgekeerd was het bewijs daar! De auto liep in het backup-systeem!
Omdat ik heb vernomen dat de 623 zo schaars is in nederland heb ik besloten om ervoor te gaan hem zo lang mogelijk op de weg te houden. daarvoor is nu deze donor-auto aangeschaft zoals vermeld in de andere topic. Sloop bak wordt gedemonteerd en veel onderdelen direct overgeplaatst. Andere gaan in opslag.
Zodra de chip vervangen is en het wrak vervoerd horen jullie zeker meer!
greetz
Kip