Uitlaat spettert

111 114 Metro Mini
Plaats reactie
Niels

Uitlaat spettert

Bericht door Niels »

Sinds afgelopen weekend vind m'n Rovertje het leuk om de straatstenen zo af en toe onder te spetteren:
Afbeelding

Dit gebeurt bij flink inpoten van het gas, de vloeistof spettert er dan soms letterlijk uit, op de rand van de uitlaat slaat vocht uit en daarna staat de uitlaat ook nog een beetje na te dampen. Ik heb dit nog maar 1x geconstateerd, met een motor die (denk ik) nog niet helemaal warm gedraaid was (5 minuten stationair, en een half uur ervoor 5 minuten gereden).

Iemand enig idee wat het is? Wellicht de koppakking? Voor m'n gevoel heb ik nog het volle vermogen, er zit geen smurrie in de oliedop (tenminste, drie dagen ervoor nog niet). Het koelvloeistoftankje heb ik nog niet in gekeken.
MoRaX
MG-R Freak

Bericht door MoRaX »

Hoe ontstaat condensvorming?

Het ontstaan van condensvorming wordt bepaald door twee hoofdzaken:
- de oppervlaktetemperatuur van het onderdeel;
- de relatieve vochtigheid in het vertrek.

Als de oppervlaktetemperatuur van het onderdeel lager is dan de luchttemperatuur in het vertrek en wanneer ook de relatieve vochtigheid in het vertrek hoog is, kan condensvorming optreden.

a.k.a Mr Wiseguy :mrgreen:
2003/2005 - 1990 Rover 111L @ GTI-looks
2005/02-2009 - 1994 Rover 623Si (154.5hp @ Wheels)
2009-02 - 1999 Rover 200 BRM (129,2pk / 167.9nm @ Wheels)
2009-05 - 2005 Honda CBR 600rr
Niels

Bericht door Niels »

Yeah right, maar dan is en blijft het condens en in dit geval vlogen de spetters me bij tijd en wijle letterlijk rond de oren ;)
Niels

Bericht door Niels »

Temperatuur blijft trouwens ook gewoon goed, ook bij flink doorrijden.
Plaats reactie