5W40 is niet per definitie beter dan 10W40.
Voordeel van 5W40 is een betere start en een betere smering bij zeer lage motortemperaturen (maar die komen in NL bijna niet voor).
Maar nadeel voor oudere motoren is bij 5W40 juist weer een hoger verbruik bij koude motor, omdat die olie dunner is dan de 10W en er dus meer olie verloren gaat door grotere spelingen her en der.
En dan is er nog het verschil tussen volsyntheet en halfsyntheet of geheel minerale olie. Het is een misverstand dat volsyntheet minder vaak ververst hoeft te worden. De wrijvingbeperkende schakels in de synthetische olie gaan op termijn kapot, de olie wordt dus minder actief zeg maar, smeert minder goed en er treedt meer slijtage op dan in vergelijking met een minerale olie.
Nadeel van een minerale olie is weer de kans op optredende chemische reacties / "verzuring" na verloop van tijd bij langer doorrijden waardoor metalen zouden kunnen worden aangetast (maar dit komt bijna niet voor).
Volsyntheet is wel iets stabieler onder langdurige zware belastingen.
Dat nieuwere auto's steeds langere service intervallen krijgen, komt vooral door schonere verbranding en dus minder vervuiling van de olie.
De slijtage metaal deeltjes doen echter nog steeds hun vernielende werk (worden lang niet allemaal gefilterd of opgevangen door de magneet in de filters)
Dus:
Jonge auto kan om de 20.000 volgens het boekje.
Auto ouder dan bijvoorbeeld 5 jaar om de 10.000 verversen.
Auto ouder dan 10 / 12 / 15 jaar beter om de 7500 km verversen.
En je kunt dus best een goedkope olie gebruiken als je regelmatig ververst, want dan is er echt geen voordeel voor een zeer dure olie.
Oh ja, en rustig warm rijden, niet boven de 2000 toeren komen zolang de motor nog niet op temperatuur is, dat scheelt echt kilometers.
hAz.