Pagina 1 van 1

0w40 in een rover diesel?

Geplaatst: zo sep 17, 2006 3:36 pm
door theedge
Ik gebruik nu steeds 10w40 vol synthetisch als motorolie, maar las hier en daar dat met 0w40 het motorblok stiller gaat lopen. Is 0w40 aan te raden voor een rover 25 2.0 IDT en is hier iemand die er meer rijdt in een rover diesel? Begrijp ik goed dat het enige verschil tussen 0w40 en 10w40 is dat de oliedikte bij 0w40 bij een koude motor iets dunner is en dat bij bedrijfstemperatuur de dikte gelijk is met de 10w40, dus ik krijg hiermee geen problemen dat straks meer olie onder de auto ligt dan dat erin zit? Tot slot wat is het prijsverschil tussen deze olien?

Geplaatst: zo sep 17, 2006 6:29 pm
door bam
Niet doen een colega van mij heeft 450.000 km op zijn 620 diesel staan en die gebruikt 15 en 10 w door elkaar.

Bam.

Geplaatst: zo sep 17, 2006 8:11 pm
door hAz
5W40 is niet per definitie beter dan 10W40.
Voordeel van 5W40 is een betere start en een betere smering bij zeer lage motortemperaturen (maar die komen in NL bijna niet voor).
Maar nadeel voor oudere motoren is bij 5W40 juist weer een hoger verbruik bij koude motor, omdat die olie dunner is dan de 10W en er dus meer olie verloren gaat door grotere spelingen her en der.
En dan is er nog het verschil tussen volsyntheet en halfsyntheet of geheel minerale olie. Het is een misverstand dat volsyntheet minder vaak ververst hoeft te worden. De wrijvingbeperkende schakels in de synthetische olie gaan op termijn kapot, de olie wordt dus minder actief zeg maar, smeert minder goed en er treedt meer slijtage op dan in vergelijking met een minerale olie.
Nadeel van een minerale olie is weer de kans op optredende chemische reacties / "verzuring" na verloop van tijd bij langer doorrijden waardoor metalen zouden kunnen worden aangetast (maar dit komt bijna niet voor).
Volsyntheet is wel iets stabieler onder langdurige zware belastingen.
Dat nieuwere auto's steeds langere service intervallen krijgen, komt vooral door schonere verbranding en dus minder vervuiling van de olie.
De slijtage metaal deeltjes doen echter nog steeds hun vernielende werk (worden lang niet allemaal gefilterd of opgevangen door de magneet in de filters)
Dus:
Jonge auto kan om de 20.000 volgens het boekje.
Auto ouder dan bijvoorbeeld 5 jaar om de 10.000 verversen.
Auto ouder dan 10 / 12 / 15 jaar beter om de 7500 km verversen.
En je kunt dus best een goedkope olie gebruiken als je regelmatig ververst, want dan is er echt geen voordeel voor een zeer dure olie.
Oh ja, en rustig warm rijden, niet boven de 2000 toeren komen zolang de motor nog niet op temperatuur is, dat scheelt echt kilometers.
;)
hAz.

Geplaatst: zo sep 17, 2006 9:17 pm
door xaio
Niet boven de 200 toeren ? :P Hmm dan trekt ie voor geen meter :P rijd ik nog maar 40 in de 5 :D

Geplaatst: zo sep 17, 2006 10:09 pm
door challenge
gewoon de olie gebruiken wat staat voor geschreven.
het heeft niet alleen met smering te maken maar ook met koeling.

ik persoonlijk zal er niet van afwijken.

Geplaatst: zo sep 17, 2006 10:35 pm
door 216 driver
idd, net wat Challenge zegt .

Ik zou er niet mee experimenteren, dat is je Rover ook niet waard.
Straks help je je motor ermee naar ze grootje.

Geplaatst: ma sep 18, 2006 12:19 am
door MoRaX
Elk jaar nieuwe olie/filters etc etc voor mij Rovertje.... En denk dat ik de 7500km met die van mij niet eens haal.

En de auto van de zaak heeft een onderhouds-interval van 50.000 km.
De eerst was bij 45.000 (omdat het lampje ging branden, is afhankelijk van het aantal x starten?) En de volgende is bij 92.500 km.
Gekke Opels....