Pagina 1 van 1

de BRM is weer als nieuw

Geplaatst: vr jun 16, 2006 12:38 pm
door lex
De BRM net weer opgehaald bij Toncar vandaan en is weer in topconditie voor zandvoort.

een grote beurt met distributie weer een frisse airco en twee bijna nieuwe achterbanden APK en management opnieuw ingeregeld ivm de 52 mm gasklep.

Geplaatst: vr jun 16, 2006 1:21 pm
door pyara_pappoe
wat was er met je BRM aan de hand dan? en waar heb je dit laten doen... en hoeveel heeft dit gekost..? voor in de toekomst voor
mij namelijk :)

trouwens hoeveel toeren draait je motor bij 120 km/u?

Geplaatst: vr jun 16, 2006 5:09 pm
door lex
Mijn BRM was toe aan een beetje onderhoud alle snaren en distributie laten vervangen 70.000 km staat er op de teller bj '99 dus de distributie was een jaar geleden al aan de beurt. de airco stonk ook dus die moest ook schoongemaakt worden, de APK was verlopen en ik had 2 banden op gegumd dus 2 2de hands exalto's erop om ze op zandvoort ook glad te kunnen rijden.

het aantal toeren is afhankelijk van de versnelling ,120 in z'n 2 maakt ie 7200 tpm

Ik laat hem onderhouden bij www.Toncar.nl Het is een allround auto bedrijf gespecialiseerd in oldtimers en volvo en specials met een volledige eigen ondersteuning plaatwerk spuiterij bekleding alles doen ze zelf.

Geplaatst: vr jun 16, 2006 8:37 pm
door challenge
ik haal 140 in zn 2 :mrgreen:

Geplaatst: vr jun 16, 2006 11:08 pm
door Frekkel
mijn brm gaat naar 130 in zijn 2 ;)

Geplaatst: vr jun 16, 2006 11:39 pm
door Striker
Dan moeten jullie beiden toch even de toerenteller/snelheidsmeter laten nakijken denk ik ;), bij 120 zit je toch wel in de toerenbegrenzer.

Geplaatst: za jun 17, 2006 12:55 am
door lex
misschien rijden ze met een verkeerde bandenmaat Sander. ;)

Geplaatst: za jun 17, 2006 12:30 pm
door Frekkel
challenge heeft een kv6 hé.

striker, hou rekening dat de versnellingen van een brm anders zijn dan die in de vi.
ik heb de originele bandenmaat. (205 45 16)

eerste: 65
tweede: 130
derde: 155
vierde: 185
vijfde: 210+

Geplaatst: za jun 17, 2006 2:32 pm
door Mark16v
Frekkel schreef:striker, hou rekening dat de versnellingen van een brm anders zijn dan die in de vi.
is dat zo, heb altijd gedacht dat de BRM motorisch (en dus ook de bak) 100% identiek was aan de Vi...

edit: nevermind, heb al het 1 en ander gevonden:
Mechanical changes comprised of lowered suspension, a close ratio gearbox and Torsen (torque sensing) differential.

Geplaatst: za jun 17, 2006 4:21 pm
door lex
Nee de verhoudingen zijn anders in de vi deed ik in z'n 2 maximaal 110 en in de BRM zo'n 120 tot 7200 tpm.
de 1 en 2 zijn wat langer daarom is de BRM ook 0.3 sec langzamer dan een vi
tevens heeft de brm een ander differentieel, ik heb mij laten wijs maken 60/40 slip ofzo iets.

Geplaatst: za jun 17, 2006 4:21 pm
door Striker
Ja, de overbrenging is iets anders bij de BRM (waardoor de Vi iets sneller accelereert).

Geplaatst: za jun 17, 2006 5:30 pm
door MoRaX
Mjah lekker belangrijk hoever je kan in een versnelling! gaat mij erom hoe snel ik er ben! :P










(Ssst :) Ik doe geloof ik +/- 95 in me 2 maar heeft totaal geen zin als ik 10k/mu eerder schakel gaat het net zo snel met mijn koppel :P)

Geplaatst: za jun 17, 2006 5:55 pm
door Frekkel
uiteraard is het belangrijk om te zien hoever je kan gaan in welke versnelling. een diesel mag vijf keer schakele eer ik in derde lig. rekening houdend met de schakeltijd mag er al heel wat diesel naast mij komen staan aan de lichten.

sander, ik dacht dat de vi gewoon lichter was en dat ze dat hebben proberen opvangen door de eerste twee versnellingen langer te houden.

Geplaatst: za jun 17, 2006 6:06 pm
door Mark16v
Frekkel schreef: sander, ik dacht dat de vi gewoon lichter was en dat ze dat hebben proberen opvangen door de eerste twee versnellingen langer te houden.
dan zou het eerder andersom zijn, de BRM is pas na de Vi gekomen.

Geplaatst: zo jun 18, 2006 3:22 am
door Frekkel
vandaar dat ik zei: de brm is zwaarder, dat hebben ze proberen opvangen door de eerste twee versnellingen te verlengen en de andere te verkorten. bij wijze van compensatie

Geplaatst: zo jun 18, 2006 4:12 pm
door Dutch
In de BRM versnellingbak, zit het binnenwerk van de 620ti bak(of was het nou 220TC bak) vandaar de andere verhoudingen.