Pagina 1 van 2

Massapunt voor versterker in Rover 200 (1999)

Geplaatst: wo sep 24, 2003 3:01 am
door Prospero
Oi,

eergisteren maar eens voorzichtig aan begonnen met inbouwen van stereo installatie.

vandaag zag het er eindelijk netjes in, maar nu hoor ik dus als ik de motor aan heb, een irritante piep-toon over de speakers die meegaat op het toerental van de motor. Dit (is mij verteld) heeft te maken met de massa van de versterker. Nu ben ik dus op zoek naar een goed massapunt voor de versterker achter in de auto, want ik kan er dus geen vinden.

kortom, wie kan mij vertellen waar ik een goed massapunt kan vinden in de achterklep :?:

Btw, waarom isser geen onderdeel voor ICE op dit forum ? :idea:

Geplaatst: wo sep 24, 2003 4:29 am
door Skytiger
Die piep-toon heb ik er ook in zitten.
't Komt vooral doordat de afstand van de bekabeling niet groot genoeg is.
Das bij ij althans. Want zodra ik de kabels lostrek uit de auto en vervolgens buiten op ong. 1 meter afstand hoor ik dat niet meer.

Ik heb vrij dikke bekabeling en nog heb ik die irritante piep-toon, zeg maar dat fluitje wat er dan in zit.

Ik heb 'm onderdrukt met 2 van die filters. Die heb ik er tussen gezet, en dan is het bijna helemaal weg.
Echt helemaal wegkrijgen gaat niet.
Met 1 zo'n filter à € 20,- kan je het al een beetje proberen weg te werken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

ik hoor het wel.
Ik heb btw de massa gewoon achter in de bak van het reservewiel...

GreetingzZz,

Skytiger

Re: Massapunt voor versterker in Rover 200 (1999)

Geplaatst: wo sep 24, 2003 7:02 am
door Järv
Prospero schreef:Btw, waarom isser geen onderdeel voor ICE op dit forum ? :idea:
Hya,

Nu wel :mrgreen:

Cheers,
Dennis :cool:

Geplaatst: wo sep 24, 2003 8:42 am
door Striker
Ik heb m'n massa aan 1 van de schroeven waar de achterbank mee vastgezet is bevestigt. Als je de bekleding in de kofferbak opzij trekt zie je die zo zitten. Aangezien m'n versterker tegen de achterbank geschroeft zit, was dit de makkelijkste plek ;).

Geplaatst: wo sep 24, 2003 11:51 am
door pagan
Een zoemende toon die mee gaat op het toerental van de motor kan van de masa afhangen. Goeie massa's (naakt ijzer :lol: ) vind je aan de bevestigingspunten van de gordels en de achtertbank.

Het kan ook van iets anders afhankelijk zijn. Bvb van de bekalbeling. Als dat t geval is moet je ze beter isoleren (bvb met aluminiumfolie, goedkoop en t werkt).

In t slechtste geval is het de alternator die de geest aan t geven is. Als die te hard moet werken om stroom te leveren hoor je ook een zoemend geluid op toerentalritme door je speakers (meegemaakt bij het plaatsen van ice in een Fiesta RSturbo).

Geplaatst: wo sep 24, 2003 3:37 pm
door Prospero
Thx guys !

Ik ga eens het massapunt onder de achterbank proberen.

@Skytiger: Ik heb gehoord dat als je filters er tussen gaat zetten, dat diezelfde filters ook bepaalde frequenties uit je muziek filterd. En dat moet ik dus echt niet hebben.. Vandaar dat ik denk ik die filters links laat liggen en het op een andere manier ga proberen op te lossen.

@ Striker: Heb je ook eerst nog dat massapunt kaalgeschuurd ofzo ? Zodat de kabel beter pakt, of is dat niet nodig ?

Geplaatst: wo sep 24, 2003 3:51 pm
door Striker
Ik heb de verf een beetje weggekrapt, maar dat was niet echt nodig.

Geplaatst: wo sep 24, 2003 3:58 pm
door peter3
Regel 1 zorg dat alle kabels gescheiden van elkaar liggen

dus voeding bv links door de dorpel/ernaast, rca door het midden vd auto en de speakerdraden rechts door de dorpel/ernaast.

Regel 2 zorg dat je afgeschermde kabels gebruikt liefst getwist.

Regel 3 1 massa punt voor alle versterkers
Regel 4 voedings kabels die dik genoeg zijn

Mocht geen van deze helpen kun je een ground loop isolator halen die de signalen van de HU naar de Versterker isoleert van de massa.
Geloof dat skytiger dit bedoelt.

Geplaatst: wo sep 24, 2003 6:44 pm
door Skytiger
yep thats what i mean
....

GreetingzZz,

Sky

Geplaatst: wo sep 24, 2003 7:55 pm
door Prospero
Ok thx guys :)

genoeg tips om weer ff het een en ander te proberen.

Geplaatst: wo sep 24, 2003 11:46 pm
door pagan
peter3 schreef: liefst getwist.


Verplicht getwist, anders gaan ze te snel breken en kortsluiting veroorzaken. Laat ons dat als je auto daardoor uitfikt, dan zal de Belgische verzekering je niet uitbetalen.

Geplaatst: do sep 25, 2003 4:18 am
door Silly CVT
Gordelbout!!! :mrgreen:

Werkt altijd!! :biertje:

Ik heb nu m'n 10e (Ja, 10e ja!) wagen en elke keer was de gordelbout onder de achterbank het beste punt!!! :roll:

Rooie kabel links (of rechts, ligt eraan waar de accu zit) dubbele tulp vanaf de radio aan de andere kant onder de bekleding, (dorpeltjes los, bekleding los, draadje eronder, zooi weer vast)... en Hello Beat!! ;)

Zelfs IK kan het... :cool:

Geplaatst: do sep 25, 2003 7:08 am
door Järv
Eh ... nog een optie is 2 dikke kabels van voor naar achter, 1x + en 1 x - .. eventueel een extra accu in de kofferbak .. werkt in mijn geval heel goed.
't is wel ff werk en die gordelbout is makkelijker .. maar er zijn dus meerdere mogelijkheden om 't makkelijk te maken :mrgreen:

Cheers,
Dennis :cool:

Geplaatst: do sep 25, 2003 2:44 pm
door peter3
Pagan ik bedoelde de rca kabels (tulp zoals sil zegt).

Als ze getwist zijn zijn ze minder gevoelig voor storingen van buiten af.

De voedings kabels zijn altijd getwist omdat ze anders inderdaad snel zouden kunnen breken en omdat dit bij hoge stromen beter is.

Geplaatst: di sep 30, 2003 4:24 am
door Prospero
Nog bedankt voor alle tips !!

Ik heb de massa bevestigd aan de bouten die de achterbank op z'n plaats houden. ff afgeveild en voila, een mooi schoon massapuntje..

Maar.. NOG STEEDS DIE VERREKTE ZOEM !! :evil:

Hij is nu wel veel zachter en de ruis is ook minder, maar hij zit er dus nog steeds. Ik heb tevens de HU op hetzelfde massapunt bevestigd, dat hielp wel iets, maar niet genoeg.

Ik denk dat er nix anders op zit dan zo'n groundloop isolator er tussen te zetten, ik weet het anders ook niet meer. In principe is het wel acceptabel, maar als ik aan de EMMA-rookie compo mee wil doen, dan moet ik het natuurlijk wel helemaal perfect hebben. Overigens is de SQ wel toppie als de motor niet draait. Echt een ongelooflijk goed soundje in de auto !

<PATSMODE>
Misschien wel ff leuk om te vermelden wat ik er nou eigenlijk in heb zitten ?

JVC MP3 HeadUnit 4x50w
Emphaser 490-200 5 kanaals Amp (4x90w, 1x250w @ 4ohm)
Focal PolyGlass 165v2 Composet voorin. (75m nom, 150w max)
Focal Access 165ca Coaxiaal achterin. (60w nom, 120w max)
Zealum 2 Fahrad Power-Cap (beetje overkill, maar deze had leuke display :))
RadioActive GroundZero 1200 Subwoofer (300w)
</PATSMODE>

Geplaatst: di sep 30, 2003 4:26 am
door Prospero
Rover schreef:Eh ... nog een optie is 2 dikke kabels van voor naar achter, 1x + en 1 x - .. eventueel een extra accu in de kofferbak .. werkt in mijn geval heel goed.
't is wel ff werk en die gordelbout is makkelijker .. maar er zijn dus meerdere mogelijkheden om 't makkelijk te maken :mrgreen:

Cheers,
Dennis :cool:
Ik heb dat ook geprobeerd, rechtstreeks de massa op de accu, maar dat was helemaal dramatisch. Een enorm getik in de boxen, waarschijnlijk zijn dat de bougies ofzo, want het tikte echt enorm snel.