Massapunt voor versterker in Rover 200 (1999)

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Prospero schreef:Ik heb dat ook geprobeerd, rechtstreeks de massa op de accu, maar dat was helemaal dramatisch. Een enorm getik in de boxen, waarschijnlijk zijn dat de bougies ofzo, want het tikte echt enorm snel.
Huh?? hoe kan dat?
Ik heb 't bij die van mij zo zitten, zonder filters en dat soort zooi ... en ik heb nergens last van.
Uit de speakers komt een naar mijn idee heel mooi hifigeluid en uit de sub (als de versterker het goed doet) een vet heftige bass..... maar geen zoem of tik.

Cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

Wat is eigenlijk de dikte van je kabels????

Misschien dat een van de kabels ook niet helemaal goed is....
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Prospero

Bericht door Prospero »

Mista T schreef:Wat is eigenlijk de dikte van je kabels????

Misschien dat een van de kabels ook niet helemaal goed is....
Ik geloof dat de voedings-kabels iets van 8mm dik zijn ofzo en de massa-kabel is psies 30cm lang. Op de plus-kabel zit vlakbij de accu een hele dikke zekering.
Prospero

Bericht door Prospero »

Rover schreef: Huh?? hoe kan dat?
Ik heb 't bij die van mij zo zitten, zonder filters en dat soort zooi ... en ik heb nergens last van.
Uit de speakers komt een naar mijn idee heel mooi hifigeluid en uit de sub (als de versterker het goed doet) een vet heftige bass..... maar geen zoem of tik.

Cheers,
Dennis :cool:
Jah, ik begrijp er dus ook nix van. Maar ik heb het diverse malen geprobeerd. Eerst dacht ik dat de schroeven waarmee ik de mdf-plaat waar de amp op zit aan de body heb vastgemaakt, weer in contact stonden met de amp, maar na hier een dik stuk plastic ondergelegd te hebben, was nog steeds het tikkende geluid. Dit was weer weg zodra ik de massa onder de bank weer had aangesloten. De zoem en de ruis bleef overigens nog steeds.
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Hoeveel rca kabels lopenn er naar achteren?
Als het er meerdere zijn kun je proberen om ze eens om te wisselen.
Naar het schijnt wil dit ook wel eens helpen.
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
Prospero

Bericht door Prospero »

De RCA die naar achteren loopt is zo'n gecombineerde kabel. Zitten dus 2 tulpkabels in 1 maar dat is wel allemaal fatsoenlijk geshield.

Ik heb ff een afspraak gemaakt bij de lokale autosjop hiero, die gaan ff kosteloos naar het spul kijken of zij kunnen achterhalen wat het probleem is.
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Ik hoor graag hoe dit (goed) afloopt.
Ben erg nieuwsgierig wat de oorzaak nu is.
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
Prospero

Bericht door Prospero »

Oi, beetje late reactie weer, was een drukke maand oktober.

de autosjop heeft naar het spulleke gekeken, maar kon in eerste instantie niets vinden. Een paar weken geleden begonnen de speakers ineens heel erg te ruizen en toen kwamen we er dus achter dat er iets mis was met de amp. Deze is nu dus vervangen en de pieptoon is zo goed als weg (ga met je oren op de speakers hangen en je hoort 'm nog wel) en de ruis is helemaal weg. Kortom, een bevredigend resultaat.

Enige probleem wat zich nu weer voordoet is dat de rechter voorspeaker op hoge volumes gaat kraken, maar dit ligt waarschijnlijk aan 't scheidings-filter (wat dus in de voordeur is ingebouwd en ik heb nog geen tijd gehad om de hele deur weer uit elkaar te halen). Dit scheidings filter heeft dempings-knopjes om de tweeters van de compo-set iets minder vermogen te voeren. Dit moet weer ff opnieuw afgesteld worden.

Maar voor de rest klinkt het geluid nu echt geweldig ! Jullie horen het vast nog wel een keer.

Nog bedankt voor alle goeie tips !
Cheeser

Bericht door Cheeser »

Prospero,

Probeer je radio ook eens op het centrale massapunt aan te sluiten.
De versterker vastzetten op staal kan ook storingen veroorzaken.
Dit weet ik uit eigen ervaring:cry:
Ik heb echt alles geprobeerd, maar toen ik de versteker van de achterbank afhaalde (de achterkant was van staal) was het probleem opgelost. Ik heb toen een plaatje MDF op maat gezaagd en deze aan de bank gezet, hiertegen weer de versteker geschroefd.

Succes!
Prospero

Bericht door Prospero »

Oi cheeser,

jouw 2 suggesties heb ik al geprobeert, mocht allebei niet baten. Het werd er wel een stuk minder van, maar het is niet helemaal weg.

Zoals het nu is 't in principe ok, ik hoor de zoem helemaal niet meer, behalve als ik met m'n oor op de speaker ga hangen.

Misschien nog een keertje kijken of het probleem niet in mijn alternator ofzo zit en een keer een groundloop isolator proberen.

Bedankt voor je suggesties !
Cheeser

Bericht door Cheeser »

Hoe vaak komt het voor dat je met je oor op de speakers rondrijd :lol:
thabass

Bericht door thabass »

wat ook even belangrijk is om naar te kijken is of je de versterker(s) niet direct in metaal schroeft,
ik had in mijn oude auto de versterker op de achterbank in het metaal geschroeft, waardoor er een aardelus onstond en er een fluit kwam,
de versterker losgehaald en gewoon op een mdf plaat geschroeft en deze op de achterbank en hup weg fluit :-)

tis maar een ideeeeeee
Prospero

Bericht door Prospero »

Tis alweer een tijdje geleden, maar de fluittoon werd toen veroorzaakt door de powercap die te dicht bij de versterker geplaatst was. 10cm verschoven en voila, fluit/piep/ruis weg :)
Plaats reactie