Pagina 1 van 1
motor probleempje 414i
Geplaatst: wo mei 03, 2006 9:24 am
door eggbert
Heye,
Sinds korte tijd heb ik in de motor een raar geluidje bij als ik rijd. Ik probeer het even uit te leggen in de hoop dat mijn conclusie niet dezelfde wordt als die van jullie want dan ziet het kostenkaartje der niet mals uit.
Dus wat hoor ik: een roffelend/zoemend geluid dat meegaat met het toerental. Het is enkel hoorbaar als de motor belast wordt en hoe harder die belast wordt hoe luider het wordt; dus de 'toonhoogte' van het zoemen gaat mee met het toerental maar je hoort het veel luider aan 120 dan aan 40. Als ik rem op de motor gaat het geluid niet weg maar daalt het zoemen ook mee met het toerental. en als ik de versnellingsbak in neutraal leg en gas geef met de koppeling los hoor je het niet (vanwege geen belasting)... Ik hoop dat er iemand een conclusie uit kan maken...
Mijn gedacht (tessamen met nog een paar auto liefhebbers) was dat het eventueel een roullement van de aandrijving tussen krukas en koppeling kon zijn??? Alle argumenten en tegenargumenten zijn welkom.
Seeya Eggbert.
Geplaatst: wo mei 03, 2006 10:20 am
door 118GTR
wat is "roullement"?
Tussen de krukas en de koppeling zit het vliegwiel. Als het vliegwiel het probleem zou zijn dan zou je hem ook onbelast moeten horen.
Als hij ook geen geluidmaakt met de koppeling aangegrepen en met de bak in neutraal dan zit het niet in de koppeling/vliegwiel/drukgroep of primaire as. Waarschijnlijker is dan de bak of de aandrijfassen.
Geplaatst: wo mei 03, 2006 10:26 am
door eggbert
roullement = kogellagers (ik dacht kogellagers primaire as)
hij maakt geen geluid als m'n voet weg is van de koppeling en met de bak in neutraal....
moest het één van de aandrijfassen zijn dan zou je die toch niet horen zoemen als ik rem op de motor? dan zou het lijken van de versnellingsbak te komen?
Geplaatst: wo mei 03, 2006 12:39 pm
door Dutch
is het niet je druk lager? En anders kan het idd je primaire as van je bak zijn..
Geplaatst: do mei 04, 2006 11:46 am
door eggbert
het lijkt alleszins nen kosten boel te worden...
kvrees dat het ofwel een andere wagen wordt ofwelde hele reutemeteut vervangen zal worden door nen 1800 (hopelijk vvc)
Rover any tips voor moest ik dit laten doen?
Geplaatst: do mei 04, 2006 1:11 pm
door Dutch
Ja ga voor het dikste blok dat je kunt vinden op dat moment

Geplaatst: vr mei 05, 2006 4:25 pm
door eggbert
wel een vvc wordt het dus niet. te veel verandering met de kabelboom en dan komt er nog het detail dat bij hij der gewoon geen tweedehandse in stock heeft liggen. dus morgen krijg ik een prijs offerte voor een gewoone 1800.
na ff de specs bekeken te hebben op autoweek (boooeh!! yeah i know...) heb ik geleerd dat de 1800 die uit de 45 komt ook bijna 200 doet en van nul naar 100 gaat in bijna 9 sec en dit in een auto die 150kg meer droog gewicht heeft dan de mijne dus... ik hoop dan dat die in de mijne van 0 naar 100 iets minder dan 9 sec doet.
Anyway we shall see niks is zeker kheb trouwens een mooie accord coupé 2.0 vtec te koop zien staan dus wie weet???
kheb het alleen lastig om m'n 400 te laten gaan voor een auto die maar de helft zo mooi is als de mijne nu en vele malen duurder zal zijn dan de mijne te laten herstellen en boven op dit alles eigenlijk maar 20K minder op de teller heeft...
nouja ff wacten tot morgen op het bestek ...
seeya, eggbert
Geplaatst: ma mei 08, 2006 4:02 pm
door eggbert
Hey
Kheb mijn prijsaanvraag terug gekregen...
ze vragen 3000 incl btw voor het werk demonteren oude motor, plaatsen nieuwe motor, vervangen distributieriem, coderen nieuwe computer op sleutels, annpassen motor 180cc (kit motor+versnellingsbak compleet met 118.000km)
wat vinden jullie daarvan? kvind het nogal duur, khoop dat zo'n 1800 de moeite waart zal zijn ...
Geplaatst: ma mei 08, 2006 5:18 pm
door Dutch
Ben je zelf niet handig??
Geplaatst: ma mei 08, 2006 5:22 pm
door eggbert
nah, vooral geen tijd... zelfstandige fietsenmaker dus eh moest er iemand bij zijn die er wa ven kent ik heb wel voldoende materiaal maar eh nikske tijd dus laat ik het maar aan hen over
Geplaatst: zo mei 14, 2006 9:52 pm
door eggbert
nah tis maar 1250 + btw voor de motor de rest is voor groot onderhoud en montage waardoor ik in totaal aan ongeveer 2950€ uitkom... Maandag gaat die dus binnen en khoop er nog een leren interieur in de wacht te kunnen slepen. we shall see