Pagina 1 van 1
Koppeling
Geplaatst: di mar 28, 2006 6:48 pm
door D. Buijs
Hoe merk je dat de koppeling aan het verslijten/lekken is?
Ik heb het idee dat ik 'm steeds dieper in moet trappen om fatsoenlijk te kunnen schakelen, of is dat af te stellen?
Als hij lek is zou hij er logischerwijs in 1 keer mee moeten nokken toch?
Geplaatst: di mar 28, 2006 7:55 pm
door 118GTR
Het is juist andersom, een "bijna" versleten koppeling is erg dun, daardoor is hij vrijwel meteen ontkoppelt zodra je het pedaal ook maar een beetje intrapt("hij zit hoog")
en een versleten koppeling begin je het eerst te merken als je vlot optrekt en je de koppeling een beetje laat slippen. Een echt versleten koppeling herstelt daar niet meer van en blijft slippen.
In het pedaal valt het door de bestuurder eigenlijk niet te voelen, het gaat zo langzaam dat "omhoog gaan", dat je het niet merkt. Totdat hij echt gaat slippen.
Er zitten stelmogenlijkheden in, dat is zeker maar ik weet niet waar ze zitten bij jouw auto. Het kan ook automatisch zijn, maar die automatische systemen moet zelf ook nog wel eens afgestelt worden (lees: schoonmaken/olieen en een opdonder verkopen

)
Geplaatst: di mar 28, 2006 8:19 pm
door sjon
Bij mijn ZR zit in de motorruimte ter hoogte van het stuur een kabel. Ik weet niet precies hoe het werkt maar één monteur trok de kabel aan terwijl de ander het koppelingspedaal intrapte en weer op liet komen, na een paar keer stond er weer goede spanning op de koppeling en hoefde hij niet zo ver meer ingetrapt te worden.
Geplaatst: di mar 28, 2006 9:56 pm
door D. Buijs
Geplaatst: wo mar 29, 2006 1:43 pm
door Roverforever
Als het je eerste slave cilinder is en je zit boven de 100000km zal hij mischien versleten zijn.
Geplaatst: wo mar 29, 2006 6:19 pm
door D. Buijs
102.000 km
6 jaar oud, dus veel korte ritten, dus veel koppellen......
Vandag leek het trouwens beter te gaan, hij moet toch binnekort weg voor een beurt en apk....
kunnen ze bij de dealer wel zien of hij lek is?
Geplaatst: wo mar 29, 2006 9:44 pm
door VandenPlas
Dit schijnt wel vaker voor te komen bij de R-75 CDT(i) ,lees B.M.W kwaal .
Geplaatst: do mar 30, 2006 6:58 pm
door VandenPlas
Ik was in de veronderstelling dat de bak en koppeling van de CDT(i) ook van B.M.W kwamen.
Dit blijkt dus niet zo te zijn. Ben ik in ieder geval weer wat wijzer.
thnx !
Geplaatst: do apr 06, 2006 7:25 pm
door D. Buijs
het kwaad is inmiddels geschied......lees topic "het is zover"