Pagina 1 van 2

tunen 220 T coupe

Geplaatst: di mar 14, 2006 8:36 pm
door auditurbo
ik wil graag meer weten over het tunen van mijn rover 220 T coupe.....
ik heb nu circa 240 pk.....
heb net mijn kop eraf gehaald en ligt nu bij de revisie bedrijf!
ik ben nu bezig een grotere intercooler te krijgen maar het liefst een front mounted intercooler aan het zoeken dus dat zal dan ook een andere bumper moeten worden want anders past het niet.....
als mijn kop trug is wil ik mijn turbo op 1 bar of meer hebben tot dat ie stuk gaat want er ligt al een nieuwe klaar...... een gt28rs!!
maar meer info is altijd welkom!

Geplaatst: di mar 14, 2006 8:40 pm
door Dutch
240pk???? Das knap hoe kom je daar aan als ik vragen mag??
Gesmede zuigers & drijfstangen??
Ik lees dat je nog opzoek bent naar een FMIC dus daar komt het niet vandaan??
Met welke turbodruk rijd je nu??


1 bar druk??? Je turbo gaat dat iig langer volhouden dan je zuigers dat vol gaan houden.
12 PSI constant is de max voor een standaard 220 blok!!! Lees 12psi is de max!!!! anders smelten je zuigers binnen zeer zeer korte tijd weg.

Geplaatst: di mar 14, 2006 9:20 pm
door auditurbo
mijn turbo druk stond normaal 0.4 bar en nu staat dat op 0.8 bar....
je moet rekenen op ongeveer 12 pk per 0.1 bar

Geplaatst: wo mar 15, 2006 12:59 pm
door Dutch
:rofl: not

Hoe kom je daar bij???

***edit***

Sorry was de eerste reactie bij het quoten van 240pk, word vaker gedaan pk's noemen die niet bewezen zijn.
Zet hem eerst eens op de rollers en zeg dan nog eens hoeveel pk je hebt? Denk dat je schrikt
Zelfde bv 114gti standaard 103 pk + K&N filter 5pk + uitlaat 5pk+ sticker van HKS 5pk =118pk :mrgreen:

Geplaatst: wo mar 15, 2006 1:47 pm
door Dutch
De standaard druk op een 220 turbo coupe is volgens de boekjes 8 psi.
Ook is bekend dat een standaard 220 turbo coupe zelden aan de door Rover opgegeven 200BHP komt maar eerder ergens rond de 190BHP zit standaard.
Een op inwendig standaard T16T blok(het 220 Turbo coupe blok) kan max 14psi verdragen voordat de ecu de fuel cut aanstuurt.
(dit door een electronische bcv (bleed control valve) die de benzine aanvoer afkapt als er 14PSI(0.96 bar) druk wordt gemeten)
De zuigers in het T16T blok staan erom bekend dat ze boven de 14 psi smelten.
Door de bcv te verwijderen en een manual bcv of apexi o.i.d. te instaleren kun je dus die fuel cut omzeilen met als gevolg je je eigen blok opblaast.

Hieronder dus een paar gegevens
Jouw auto stond op
0.4 bar = 5.8 psi Waarschijnlijk is je bcv dus kapot geweest en reed je auto op actuator druk 6psi

Standaard 220 turbo coupe
0.55 bar = 8PSI (varieerd afhankelijk van versnelling en toerental tussen 6-11psi warvan de 11 psi na 4500rpm pas komt) standaard bcv geeft in 1e en 2e versnelling minder turbodruk door naar het blok ivm kapotdraaien van je bak.

Jouw auto staat nu op
0.8 bar = 11.6

dat is dus de druk die alle kenners in GB ook aanraden voor maximale druk en betrouwbaarheid op standaard zuigers

Geplaatst: wo mar 15, 2006 2:22 pm
door schoenie
Dutch Vitesse schreef:
Standaard 220 turbo coupe
0.55 bar = 8PSI (varieerd afhankelijk van versnelling en toerental tussen 6-11psi warvan de 11 psi na 4500rpm pas komt) standaard bcv geeft in 1e en 2e versnelling minder turbodruk door naar het blok ivm kapotdraaien van je bak.
Waarom zou het uitmaken in welke versnelling je zit, de krachten zijn toch hetzelfde.
Zit er dan een sensor in de bak?

Geplaatst: wo mar 15, 2006 7:16 pm
door Dutch
De PG1 bakken die aan de T16T blokken zitten hebben nogal last met het verdragen van erg veel koppel en vooral hard optrekken in 1 en 2 vindt de bak niet fijn. er zitten nl plastic kooi lagers in de bak en die willen snel scheuren/ uitlopen als ze teveel koppel onderin toeren te verwerken krijgt.
Het heeft in zoverre te maken met in welke versnelling je zit dat de krachten in je bak in een en twee groter zijn dan in de overige versnellingen omdat je de auto(1100kg+)vanaf stiklstand met geweld op gang wil brengen en daarbij helpt het Torsen diff natuurlijk ook een handje om dit nog erger te maken door de wielen niet door te laten slippen.

Geplaatst: wo mar 15, 2006 8:50 pm
door Järv
'k weet nog van Kai (uit UK) dat ie heel veel geld en heel veel moeite heeft gedaan .... en toch telkens op de 285 bleef steken.
Wilde maar niet op de 300 komen.

Uit frustratie toen z'n rover verkocht en op nieuw begonnen met een Caterham en ik dacht een cosworth blok ofzo ... of was het nou toch een K?

cheers,
Dennis

Geplaatst: wo mar 15, 2006 9:00 pm
door lex
mmm Cossie Power

Geplaatst: wo mar 15, 2006 11:47 pm
door Robert-220TC
Mischien luek om weer een rollerbank meet te organiseren
kan je gelijk kijken of je 240 pk hebt
ik heb mijn wagen laten meten bij TNO p[ de rollerbak een dik jaar geleden en toen had ie 205 pk
alleen andere uitlaat (mongoose)schijnt dat het bij de tc tjes aaridg kan schommelen tussen de 190 en 205 pk aan vermogen
de 820 ti en 620 ti hebben ze bwust iets minder vermogen gegeven door de probelemen die dutch vitesse al aangaf
mijn bak is al 2 keer verrot gegaan door de krachten op de bak
(diff gebroken en 1 e keer diff met lagers)

Geplaatst: do mar 16, 2006 2:02 pm
door auditurbo
nou 25 maart zal ik het pas echt weten......
dan word ie gemeten in amsterdam!
eerst standaard met "0.8bar"
en dan nog een keer maar dan met een 3 inch uitlaat van voor naar achteren, grotere intercooler fmic en als die al binnen is een gt28rs!
ik zal julllie op de hoogte houden.... hopen maar dat ie veel pk's heeft want ik wil nog mee doen met streetrace in drachten! ik zal zowiezo wel goed doen want een vriend van mij die heeft een audi b5 met een 180 pk tt blok erin.... gechipt en van voor naar achter 2.5 inch eps uitlaat met uitdraai van 255 pk wiel pk en ik kan hem bij blijven.... volgens mij alleen omdat ie een te kortre pak heeft (standaard pak van een 1.8) maarja over een paar weken weten jullie meer

Geplaatst: do mar 16, 2006 2:51 pm
door Mark16v
auditurbo schreef:nou 25 maart zal ik het pas echt weten......
dan word ie gemeten in amsterdam!
eerst standaard met "0.8bar"
en dan nog een keer maar dan met een 3 inch uitlaat van voor naar achteren, grotere intercooler fmic en als die al binnen is een gt28rs!
ik zal julllie op de hoogte houden.... hopen maar dat ie veel pk's heeft want ik wil nog mee doen met streetrace in drachten! ik zal zowiezo wel goed doen want een vriend van mij die heeft een audi b5 met een 180 pk tt blok erin.... gechipt en van voor naar achter 2.5 inch eps uitlaat met uitdraai van 255 pk wiel pk en ik kan hem bij blijven.... volgens mij alleen omdat ie een te kortre pak heeft (standaard pak van een 1.8) maarja over een paar weken weten jullie meer
vergeet ff niet dat zo'n TT blok ff wat nieuwer is dan het rover blok, waarvan de basis enkele tientallen jaren terug gaat.

daarnaast lijkt het me niet verstandig een GT28RS op een verder standaard blok te zetten....

maargoed het is jouw auto.

Geplaatst: do mar 16, 2006 4:58 pm
door Dutch
Het staat of valt op de lange termijn met de inwendige onderdelen van je blok. FMIC? GT28R( van een gti-r toevallig? met groot turbogat?) Allemaal erg leuk maar als je zuigers en zuigerstangen het niet aankunnen sta je straks met de hele meuk een aantal weken stil.

Als je toch zover wilt gaan investeer dan eerst eens in forged zuigers:

JE, Accralite GBE etc etc. de jongens op Rovertech kunnen je hiermee wel verder helpen.

Als je tot 300pk wilt volstaan de standaard zuigerstangen en drijfstang wel, wil je veel verder investeer dan ook gelijk in gesmede zuigerstangen.
Pas als je de basis goed hebt dan kun je de omliggende delen upgraden.

En als je dan daarwerkelijk aan die 240pk zit dan is het natuurlijk ook wijsheid om MG ZR/ZS remmen en klauwen te nemen om alle geweld tot stilstand te brengen. Aangezien het standaard 220 spul nou niet om naar huis te schrijven is.

Maar zoals gezegt het is jou blok. Alleen mag ik dan natuurlijk wel zeggen als alles naar de KL**E gaat....

Told you so, Told you so, told told told told told you so

Geplaatst: do apr 27, 2006 7:53 pm
door spekkieforlife
hey ammel,

Misschien een stomme vraag maar hoe verhoog je turbodruk? Ik ben er nog niet zo in thuis.

mzzl patrick

Geplaatst: do apr 27, 2006 8:35 pm
door Dutch
Heb leuk huiswerk voor je:

www.rovertech.net

en zoek dan bv op "GBE boost controller"

als je hier een paar dagen potics gelezen hebt wordt het je allemaal wel duidelijker.

Je kunt nl een manual boost controller kopen via GBE icm een turbodruk meter net zoals Pagan gedaan heeft(zou allen niet weten of hij hem al geplaatst heeft) en dan kun je de druk aanpassen naar MAX 12psi.
Ga niet hoger dan 12 svp daarmee verneuk je je zuigers nl. opd e lange/ of korte duur.

Geplaatst: do apr 27, 2006 8:39 pm
door Dutch
alleen is de manual van gbe volop getest(en door de engelse T16 turbo rijders geprezen, en de apexi reteduur