Prestatie vragen???
Het is waar dat je een turbo af moet laten koelen, dus niet gelijk na een sprint je motor uitzetten.
Maar met normaal gebruik de laatste 2 a 3 km is er niets aan de hand en kun je de auto gelijk uitzetten.
Je hebt hier ook turbo timers voor die de auto nog een tijdje stationair laten draaien (terwijl hij al op slot staat).
Een dump valve zorgt niet echt voor vermogenswinst, maar geeft wel een leuk geluidje....
Ik heb een Diverter Valve, deze laat de lucht niet naar buiten ontsnappen, maar circuleert het weer terug. (ligt schijnbaar aan het systeem welke van de 2 je kan gebruiken, al heb ik al wel een Seat Leon gezien met een Dump Valve, dus een harde sis...)
Als je nog meer vermogen uit een turbomotor wilt halen is ook een optie een grotere turbo te monteren. (gelijk zo'n 230 pk)
Ken ook een Ibiza die dit haalt zonder grotere turbo, maar met de nodige motorische aanpassingen.
Verschil tussen een turbo en supercharger???
Ik speel de vraag door naar Ironman.....
Remco
Maar met normaal gebruik de laatste 2 a 3 km is er niets aan de hand en kun je de auto gelijk uitzetten.
Je hebt hier ook turbo timers voor die de auto nog een tijdje stationair laten draaien (terwijl hij al op slot staat).
Een dump valve zorgt niet echt voor vermogenswinst, maar geeft wel een leuk geluidje....
Ik heb een Diverter Valve, deze laat de lucht niet naar buiten ontsnappen, maar circuleert het weer terug. (ligt schijnbaar aan het systeem welke van de 2 je kan gebruiken, al heb ik al wel een Seat Leon gezien met een Dump Valve, dus een harde sis...)
Als je nog meer vermogen uit een turbomotor wilt halen is ook een optie een grotere turbo te monteren. (gelijk zo'n 230 pk)
Ken ook een Ibiza die dit haalt zonder grotere turbo, maar met de nodige motorische aanpassingen.
Verschil tussen een turbo en supercharger???
Ik speel de vraag door naar Ironman.....
Remco
- Striker
- MG-R Freak
- Berichten: 4729
- Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
- Woonplaats:
- Locatie: Dordrecht
Mijn goudvis is inmiddels uitgelaten, dus:
Het verchil zit hem in de manier waarop de lucht gecomprimeerd wordt. Een supercharger wordt aangedreven door een riem direct aangesloten op de motor, net als een dynamo. Een turbo daarentegen gebruikt een turbine die door de uitlaatgassen in beweging gezet en die vervolgens weer en compressor aandrijft.
Wat heb ik gewonnen?
Het verchil zit hem in de manier waarop de lucht gecomprimeerd wordt. Een supercharger wordt aangedreven door een riem direct aangesloten op de motor, net als een dynamo. Een turbo daarentegen gebruikt een turbine die door de uitlaatgassen in beweging gezet en die vervolgens weer en compressor aandrijft.
Wat heb ik gewonnen?
Als een superchargaer werkt met een riem aan de motor zou die als je logisch redeneert toch vermogen van de motor vandaan moeten trekken, als je het vergelijkt met een dynamo op een fietsband; zonder dynamo ga je sneller, met dynamo moet je meer kracht zetten.
Stel een motor levert 10kw, daar trekt de aandrijving van de supercharger 1 kw vanaf, dan kan die supercharger van die 1kw daar toch geen 4kw van maken?
Zoals gezegd is dit geschreven met logisch redeneren, niet gehindert door enige kennis van zaken bij ondergetekende.
Gr. Tomas
Stel een motor levert 10kw, daar trekt de aandrijving van de supercharger 1 kw vanaf, dan kan die supercharger van die 1kw daar toch geen 4kw van maken?
Zoals gezegd is dit geschreven met logisch redeneren, niet gehindert door enige kennis van zaken bij ondergetekende.
Gr. Tomas
Ha damn je bent me weer net voor !!!Striker schreef:Het verchil zit hem in de manier waarop de lucht gecomprimeerd wordt. Een supercharger wordt aangedreven door een riem direct aangesloten op de motor, net als een dynamo. Een turbo daarentegen gebruikt een turbine die door de uitlaatgassen in beweging gezet en die vervolgens weer en compressor aandrijft.
Ik wou precies hetzelfde antwoord gaan posten nu !!
- Striker
- MG-R Freak
- Berichten: 4729
- Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
- Woonplaats:
- Locatie: Dordrecht
Klopt dat de supercharger vermogen van de motor "wegtrekt". Maar het zorgt er vervolgens wel voor dat er veel meer lucht de motor inkomt (ongeveer 2x zo veel), waardoor deze meer vermogen kan leveren. Het levert stukken meer op dan dat het kost.416sí señor schreef:Stel een motor levert 10kw, daar trekt de aandrijving van de supercharger 1 kw vanaf, dan kan die supercharger van die 1kw daar toch geen 4kw van maken?
Ik snap je gedachte wel, volgens de 1e wet van de thermodynamica (behoud van energie) kan het nooit meer energie opleveren dan er in gaat. De extra energie van de supercharger zal je dus ook merken aan je brandstofverbruik :P.
Beide systemen hebben zo hun voordelen. Een turbo gebruikt "verloren energie" van de uitlaatgassen, terwijl de supercharger dus vermogen van de motor verbruikt. Een turbo veroorzaakt alleen weer tegendruk in de uitlaat en werkt pas goed bij hogere toeren.
Striker, ik heb geen twijfels aan je kennis, laat dat ff voorop staan!Striker schreef:Een turbo veroorzaakt alleen weer tegendruk in de uitlaat en werkt pas goed bij hogere toeren.
Maar bovenstaande snap ik niet echt. Volgens mij heb ik juist veel vermogen in lage toerentallen door de turbo (turbobereik van 2.500 tot 5.000 toeren)
Boven die 5.000 toeren valt de turbo weg en is de auto minder snel (snel overschakelen dus...)
Ik rij dus nooit in extreem hoge toeren (alleen in z'n 5 om te toppen.)
Enige nadeel van een turbo welke ik kan verzinnen is het turbogat.
Remco
- Striker
- MG-R Freak
- Berichten: 4729
- Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
- Woonplaats:
- Locatie: Dordrecht
Ik zei ook hogere toeren, niet hoge toeren . Een supercharger ontploft al zo'n beetje vanaf stationair toerental en je hebt dus geen last van een turbogat.
Als ik het goed heb neemt de turbodruk toe naarmate de toeren toenemen.
Als ik het goed heb neemt de turbodruk toe naarmate de toeren toenemen.
Laatst gewijzigd door Striker op vr jan 09, 2004 1:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Turbodruk neemt in principe niet toe naarmate de toeren toenemen.Striker schreef:Als ik het goed heb neemt de turbodruk toe naarmate de toeren toenemen.
Bij mij zie je in de 1e sec. wel de druk opbouwen. Dit heeft Evry zo laten afstellen omdat de auto nogal eens in noodloop sprong (ECU registreert een te hoge turbodruk)
De 1e sec. bouwt hij de druk op naar zo'n 1.1 barr en dat blijft zo constant.
Ik heb er af en toe wel eens last van, dat de auto in noodloop springt. Maar dat komt dan omdat ik hoge toeren rij (6.500+) in combinatie met de hoge turbodruk.
Dit komt bij mij eigenlijk alleen voor in de 5e versnelling en dan rij je ongeveer al 230 km/u
Zo heel vaak rij ik dat niet in NL.....
Remco
Is het niet zo dat met een kleinere turbo je sneller druk opbouwt, maar naarmate de toeren te hoog worden het vermogen weer afneemt. En met een grote turbo bouwt die heel langzaam de toeren op (in vergelijking dan) maar kan op hogere toeren meer vermogen eruit persen.
Daarom heeft de Supra MK IV ook 2 turbo's, een kleine voor de lagere toerentallen, en een grotere die overneemt als je langs 4500 toeren of zo ga. Of?
Erik
Daarom heeft de Supra MK IV ook 2 turbo's, een kleine voor de lagere toerentallen, en een grotere die overneemt als je langs 4500 toeren of zo ga. Of?
Erik
Groot, klein
Klopt wel Erik, je kan ook zeggen grote turbo= veel Lag= groot turbogat,
kleine turbo= weinig Lag=klein turbogat, een kleine turbo kan ook (veel) hogere toerentallen aan.
Een kleine turbo, pakt ook veel eerder op, maar zal ook eerder teruglopen in druk.
kleine turbo= weinig Lag=klein turbogat, een kleine turbo kan ook (veel) hogere toerentallen aan.
Een kleine turbo, pakt ook veel eerder op, maar zal ook eerder teruglopen in druk.
- Robert-220TC
- MG-R Freak
- Berichten: 1618
- Lid geworden op: za nov 30, 2002 1:13 am
- Woonplaats: rijswijk(zh)(réswék)
- Contacteer: