Pagina 1 van 2

Koppakking kapot.

Geplaatst: zo jan 08, 2006 1:15 am
door Stylisimo
Hallo allemaal,

Ik ben de eigenaar van een 416 SI uit 1995.

Nu heb ik het volgende probleem. Vorige week 30 december belde mijn vriendin mij op met de mededeling dat zij stil stond langs de weg met een oververhitte motor en een dashboard wat aangeeft dat het oliepeil te laag is.

Ik heb haar toen vertelt dat zij moest wachten dat de motor afgekoelt was en dat zij dat rustig naar huis toe moest rijden. Het was nog maar een ritje van 5 minuten vandaar.

Thuis aangekomen meteen de motorkap opengedaan en daar trof ik het volgende aan:

Expansievat zat onder de olie evenals de omliggende onderdelen. Het oliepeil was inderdaad erg laag...peilstok gaf namelijk geen peil meer aan.

Nu was de conslusie snel gemaakt. De koppakking.

Nu sta ik voor een aantal dilema´s.

De auto zou eigenlijk binnenkort verkocht moeten worden, omdat er auto van de zaak opkomst is. Jammer, maar vind 2 auto´s niet nodig.

Ik wil de reparatie dus niet te duur gaan maken en proberen de auto zelf te repareren. Mijn vader was vroeger auto monteur en is lid van een autoclub. Mijn schoonvader weet er ook veel van.

Alleen weet ik niet of de motor meer schade heeft ondervonden van het voorval van 30 januari. Kan ik hier achter komen? Welke schades zouden dit kunnen zijn?

Misschien dat mijn hulpjes het kunnen achterhalen, maar wellicht kunnen jullie mij dit ook vertellen.


Ik wil jullie ook de volgende vragen stellen als dat mag:

Is het vervangen van een koppakking een moeilijke klus?
Is er een plek waar ik een nieuwe koppakking kan bestellen?

Als jullie opmerking hebben hoor ik dat natuurlijk graag.

Alvast bedankt voor jullie aandacht.

Geplaatst: zo jan 08, 2006 1:32 am
door 118GTR
Probeer de search maar eens, het woord koppakking is wel eens eerder gevallen.

De koppakking wordt los verkocht door brezan, ook worden ze nog gewoon geleverd door de (ex-)Rover-dealers.
p.s. je kun ook even op marktplaats kijken.

Maar eerlijk gezegt, een blok dat zonder olie heet is geweest, er zou wel eens meer nodig kunnen zijn dan een koppakking.

Geplaatst: zo jan 08, 2006 3:19 pm
door Robert-220TC
30 Jannauri belde je vriendin op?????????
:P
Zal wel foutjuh hé hahah
just kidding
Probeer van noort is
Afbeelding

Geplaatst: zo jan 08, 2006 3:37 pm
door Stylisimo
Sorry :)

Spelfauten verwijderd. 8)

Ik zal van Noort morgen even een belletje geven.

Geplaatst: ma jan 09, 2006 11:08 am
door Stylisimo
Denk niet dat van Noort een oplossing voor mij is trouwens.

Ik woon in Zoetermeer en van Noort is 111 km verderop gevestigd.

Met de huidige staat van mijn auto :roll: ga ik daar niet aan beginnen.

Weet iemand een Rover dealer/servicepunt/garage in de buurt van zoetermeer?

Heeft iemand een idee of dit een doe-het-zelf klus is?

Geplaatst: ma jan 09, 2006 12:04 pm
door mgron
wat dacht je van tante pos :mrgreen:

Geplaatst: za jan 14, 2006 8:38 pm
door Sander02
Stylisimo schreef:Denk niet dat van Noort een oplossing voor mij is trouwens.
Weet iemand een Rover dealer/servicepunt/garage in de buurt van zoetermeer?
Er zit volgens mij een Rover dealer in zoetermeer. En anders eentje in Alphen http://www.autohome.nl/?action=vestiging&vid=1
http://www.thomasautobedrijf.nl/

Geplaatst: zo feb 05, 2006 9:22 pm
door rschreur
Kijk hier eens naar.

http://www.autoambacht.nl/

Geplaatst: di feb 28, 2006 5:44 pm
door Stylisimo
Even een update.

Heb contact gehad met van Noort en toen besloten om de koppakking zelf te vervangen.

We zijn druk bezig, alleen mijn vader heeft een onregelmatige dienstregeling, en ik ben pas rond 7 uur 's avonds thuis.

Echt veel kan er niet gebeuren dus.

Inmiddels is de cilinderkop vlak gemaakt (zag er nog goed uit, just in case) en er weer opgezet, slangen zijn zoveel mogelijk schoongemaakt.

Het enige wat nu nog rest is de rest van de slagen aansluiten en de uitlaat weer monteren aan de motor en dan SPOELEN MAAR !! :)

De mannen van van Noort hebben erg goed advies gegeven en zonder hun zou het niet zijn gelukt. Aanradertje :idea:

Als de auto weer helemaal klaar is zal ik hier weer even wat melden. 8)

Geplaatst: ma mar 13, 2006 10:41 am
door Stylisimo
De motor zit zo goed als weer in elkaar.

Alleen we doen nog niet alles dicht omdat we er zeker van willen zijn dat de motor het doet. Tis maar goed ook want hij doet het (nog) niet :cry:

Zaterdag wilde de motor niet aanslaan. Hij draaide wel maar het leek net of de motor niet genoeg kracht had.

We hebben de accu opgeladen van zaterdag 5 uur 's middags tot 3 uur 's middags op zondag en het nog maar een keer geprobeerd.

Alleen deed de motor nu helemaal niets meer. :roll: Op het moment dat de accu wordt aangesloten gaan er 2 lampjes branden. Te weten het olie lampje en het lampje van de accu. Maar kan voor de rest niets doen. Het lampje van SRS gaat normaal ook branden maar doet hij ook niet meer.

Verder maakt de auto ook een vreemd geluid. Het geluid gaat de hele auto rond, het lijkt net of hij onderdelen aan het "controleren" is.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Alvast bedankt.

Geplaatst: ma mar 13, 2006 11:21 am
door Bart-K
kun je het geluid wat preciezer beschrijven??

Geplaatst: ma mar 13, 2006 12:08 pm
door Stylisimo
Het lijkt, zoals ik al zei, net of dat hij alle electronische onderdelen langsloopt.

Waar het precies naar klinkt :?: het klinkt een beetje als een printer wanneer de printkop helemaal terug gaat naar de linkerzijde van het papier. Dat geluid is het een beetje maar dan een aantal keer achter elkaar. Vervolgens hoor ik hetzelfde geluid maar dan ergens anders in de auto :|

Vind het vreemd dat de auto op zaterdag niet aanslaat en zondag helemaal niets doet, terwijl alleen de accu is opgeladen en er voor de rest nergens aan is geweest.

Iemand een idee?

Geplaatst: ma mar 13, 2006 2:06 pm
door 118GTR
het niet aanslaan => Distributieriem goed getimed?

Electronica probleem => Doe de auto eens op slot met de AB, en daarna weer open met de AB.

Geplaatst: di mar 14, 2006 2:02 pm
door Royke
Wel s nagekeken of je polariteiten goed hebt aan gesloten overal?
Mobine, voedingskabels algemeen. Misschien verkeerd, dus nu iets kapot gegaan daardoor.

Geplaatst: di mar 14, 2006 9:29 pm
door stephan
Je schreef ook dat de kop gevlakt is. Nou heb ik volgens mij Van Noorteen keer horen vertellen dat dat bij een rover blok niet mag omdat anders de kleppen tegen de zuiger zouden kunnen lopen? Correct me if I'm wrong...

Sterkte ermee,

Groet,

Stephan

Geplaatst: di mar 14, 2006 9:52 pm
door 118GTR
stephan schreef:Je schreef ook dat de kop gevlakt is. Nou heb ik volgens mij Van Noorteen keer horen vertellen dat dat bij een rover blok niet mag omdat anders de kleppen tegen de zuiger zouden kunnen lopen? Correct me if I'm wrong...
Either you're wrong, or van Noort is.