Nokkenas lagering 2.0 IDT
Geplaatst: do jan 05, 2006 7:24 pm
Hallo,
Zoals sommigen van jullie wellicht wel weten heb ik wat probleempjes met mijn auto op het moment.
Een tijdje geleden is er tijdens het rijden een slang van het koelsysteem lek gegaan, en daardoor is er het een en ander niet helemaal goed gegaan (stond dus stil met kokende motor, terwijl temp. meter niet omhoog was gegaan, dus had het pas door toen mijn kachel kouder werd).
Dit is gefixed, en na weer wat rijden bleef het zaakje zich herhalen, onderzoek wees uit dat de koppakking het begeven had.
Bij het demonteren van de kop (en dan aan de bovenkant, zodat de nokkenas vrij komt te liggen, is tevens gebleken dat de lagerpunten helemaal kapot zijn, echt flinke slijtagegroeven, en van die vreetplekken, alsof de nokkenas heeft liggen walsen in zijn lagering.
Op zich gek, want mijn oliepeil houd ik altijd goed in de gaten, en hij heeft nooit zonder olie gestaan.
Nu is het zo dat ik een nieuwe kop en een nieuwe nokkenas nodig had.
Deze zijn er inmiddels, maar bij revisibedrijven heb ik wel te horen gekregen dat dit probleem erg regelmatig voorkomt bij dit type motor.
Wat ik mij afvraag is of er iemand weet of dit klopt, of is dit meer bangmakerij?
Ik laat het zaakje nu goed repareren, maar heb niet zo veel zin om binnen 2 jaar weer dezelfde onkosten te hebben als nu.
Vind het sowieso een probleem wat nogal snel is opgetreden, aangezien de auto van 2001 is, en nog geen 140000 km gelopen heeft.
Weet iemand hier iets meer over misschien?
Zoals sommigen van jullie wellicht wel weten heb ik wat probleempjes met mijn auto op het moment.
Een tijdje geleden is er tijdens het rijden een slang van het koelsysteem lek gegaan, en daardoor is er het een en ander niet helemaal goed gegaan (stond dus stil met kokende motor, terwijl temp. meter niet omhoog was gegaan, dus had het pas door toen mijn kachel kouder werd).
Dit is gefixed, en na weer wat rijden bleef het zaakje zich herhalen, onderzoek wees uit dat de koppakking het begeven had.
Bij het demonteren van de kop (en dan aan de bovenkant, zodat de nokkenas vrij komt te liggen, is tevens gebleken dat de lagerpunten helemaal kapot zijn, echt flinke slijtagegroeven, en van die vreetplekken, alsof de nokkenas heeft liggen walsen in zijn lagering.
Op zich gek, want mijn oliepeil houd ik altijd goed in de gaten, en hij heeft nooit zonder olie gestaan.
Nu is het zo dat ik een nieuwe kop en een nieuwe nokkenas nodig had.
Deze zijn er inmiddels, maar bij revisibedrijven heb ik wel te horen gekregen dat dit probleem erg regelmatig voorkomt bij dit type motor.
Wat ik mij afvraag is of er iemand weet of dit klopt, of is dit meer bangmakerij?
Ik laat het zaakje nu goed repareren, maar heb niet zo veel zin om binnen 2 jaar weer dezelfde onkosten te hebben als nu.
Vind het sowieso een probleem wat nogal snel is opgetreden, aangezien de auto van 2001 is, en nog geen 140000 km gelopen heeft.
Weet iemand hier iets meer over misschien?