Pagina 1 van 2

Onderhouds-intervallen 'Rover 75' 1.8 Liter.

Geplaatst: ma jan 02, 2006 9:57 pm
door VandenPlas
M'n Rover 75 is (op 2 weken na) 5 jaar oud en de teller staat bijna op de 100.000 km. Zat van de week het instruktie-boekje van de auto door te bladeren. Want ik vroeg me eigenlijk af wanneer de distributie-riem en de spanrol vervangen moeten worden. Het bedrijf (Toyota-dealer) waar ik de auto een jaar geleden kocht beweerde dat dit pas bij de 150.000 km moet gebeuren. Dit lijkt me nogal lang, maar in het instruktie-boekje kan ik helemaal niks vinden hierover. Ook over de bougies kan ik geen informatie vinden. Weet ook niet of je deze gewoon bij de onderdelenboer om de hoek kan halen? Dus misschien dat iemand antwoord op deze vragen heeft.... Het gaat hier om een 1.8 uitvoering (01-2001).

BvD. vr. gr. Jeroen :roll:

Geplaatst: ma jan 02, 2006 9:58 pm
door Striker
150.000 km is veel te lang. Dat zou voor de diesel nog aan de hoge kant zijn.

Voor de K-serie is het 80.000 km of 5 jaar, dus het wordt hoog tijd ;).

Zitten de bougies er vanaf nieuw in? Dan zijn die waarschijnlijk inmiddels ook wel aan vervanging toe :P.
Maar dat is op zich wel te zien, of ze aan vervanging toe zijn (het zijn ook niet echt de kosten).

Geplaatst: ma jan 02, 2006 10:09 pm
door VandenPlas
Kwam wel een oud topic tegen op deze site, maar dit ging over een KV6 uitvoering van de R-75. Bij deze moetie bij 140.000 km of 6 jaar vervangen worden. Zie ook:

http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t=754

Anders wordt het hoog tijd om een afspraak bij de Rover-dealer te maken.

Geplaatst: ma jan 02, 2006 10:45 pm
door Striker
Waarschijnlijk maken de riemen bij een KV6 wat minder scherpe bochten, waardoor ze het minder zwaar te verduren krijgen en langer meegaan. Maar de riem van een 4 cylinder K-serie moet bij 80k vervangen worden.

Geplaatst: ma jan 02, 2006 11:06 pm
door 118GTR
Als ik me niet vergis heeft een Kv6 maar 1 riem. En dat betekent gewoon dat dezelfde hij veel minder snel slijt, omdat de krukas veel vaker rond moet om dezelfde tand tegen te komen.

gevonden
Afbeelding

Geplaatst: ma jan 02, 2006 11:13 pm
door Striker
KV6 heeft 3 riemen.
Vervangen ervan is zo'n 12 uur werk en kost bij de dealer zo'n 1500 euro als ik me niet vergis :shock:.

Geplaatst: ma jan 02, 2006 11:17 pm
door 118GTR
:shock: 3? Ik zie er echt maar 1 distributieriem.
Ik zie wel nog een kleintje beneden, ik weet niet wat dat is, maar wellicht een secundaire oliepomp.

Geplaatst: ma jan 02, 2006 11:20 pm
door Striker
Ze zijn idd niet alle 3 te zien (daarom heb ik m'n post inmiddels aangepast), er zitten er 2 aan de ene kant van het blok en nog één aan de andere kant: één hoofdriem voor de timing en 2 "balancing" riemen (maar vraag me niet waar die voor dienen :oops: ).

In dit topic is mooi te zien hoe de riemen vervangen worden bij een KV6 (weliswaar een 2.0 KV6).

Geplaatst: ma jan 02, 2006 11:26 pm
door 118GTR
Striker schreef:Ze zijn idd niet alle 3 te zien (daarom heb ik m'n post inmiddels aangepast), er zitten er 2 aan de ene kant van het blok en nog één aan de andere kant: één hoofdriem voor de timing en 2 "balancing" riemen (maar vraag me niet waar die voor dienen :oops: ).
Ah die zullen voor de balans-assen zijn gok ik dan. Een V6 is zo'n beetje het meest instabiele motor-ontwerp, dus de kans is groot dat er 1 of twee balans-assen aanwezig zijn.

Maar hoe dan ook de distributie-riem zelf, is lang, en daarom gaat hij langer mee.

En de anderen zijn nooit zo belangrijk, natuurlijk is het heel vervelend als je oliepomp, balansassen, dynamo, whatever er mee kappen. Maar dan heb je niet meteen motorschade. (oliepomp=>oliedruk te laag=> Ecu stopt de motor)

Geplaatst: ma jan 02, 2006 11:27 pm
door Mark16v
Striker schreef:2 "balancing" riemen (maar vraag me niet waar die voor dienen :oops: )
ahum
om te balanceren? :oops: :lol: :lol:

Geplaatst: ma jan 02, 2006 11:28 pm
door Striker
Zo ver kwam ik idd ook wel :lol:, maar wat er precies gebalanceerd moet worden wist ik niet :). Maar dat is dankzij Jouke dus ook weer opgelost 8).

Geplaatst: di jan 03, 2006 12:40 pm
door VandenPlas
Vervangen ervan is zo'n 12 uur werk en kost bij de dealer zo'n 1500 euro als ik me niet vergis .
1500 Euri !!! Blij dat ik geen KV6 heb!

Ik ben in ieder geval weer wat wijzer geworden en ga vanmiddag toch maar even langs de dealer voor een afspraak. :idea:

Thanx !
----------------------------------------------------------------------------------

edit: Kom net bij de MG-Rover dealer (Hoeke, Hoofddorp) vandaan en de werkplaats-chef liet het onderhouds-schema zien voor een R-75 (mk1)met 1800 K-series motor (hand-geschakeld). En die interval van 150.000 km of 6 jaar blijkt toch te kloppen! Dus in mijn geval kan die nog één jaar mee. Blijkbaar wordt er voor de R-75 1800 K-serie een andere riem of construktie gebruikt t.o.v. oudere MG-Rover modellen met een 1800 K-serie blok.

Geplaatst: di jan 03, 2006 4:30 pm
door Striker
VandenPlas schreef:Blijkbaar wordt er voor de R-75 1800 K-serie een andere riem of construktie gebruikt t.o.v. oudere MG-Rover modellen met een 1800 K-serie blok.
Mmm, dat is voor het eerst dat ik dat hoor, zo leer je nog eens iets :P. Maar dat is dan mooi meegenomen.

Geplaatst: di jan 03, 2006 4:36 pm
door Roverforever
een KV6 heeft 1 disrtributieriem aan de voorkant van het blok en aan de achterkant 2 (een per bank) dewelke de nookenassen verbind.

Geplaatst: di jan 03, 2006 4:48 pm
door VandenPlas
@ Striker

VandenPlas schreef:
Blijkbaar wordt er voor de R-75 1800 K-serie een andere riem of construktie gebruikt t.o.v. oudere MG-Rover modellen met een 1800 K-serie blok.

Mmm, dat is voor het eerst dat ik dat hoor, zo leer je nog eens iets . Maar dat is dan mooi meegenomen.
Dat lijkt me dan de enige verklaring dat een cambelt op een R-75 K4 zolang kan blijven zitten. Wel opmerkelijk. Is idd mooi meegenomen dan. :D

Geplaatst: di jan 03, 2006 4:50 pm
door Roverforever
VandenPlas schreef:@ Striker

VandenPlas schreef:
Blijkbaar wordt er voor de R-75 1800 K-serie een andere riem of construktie gebruikt t.o.v. oudere MG-Rover modellen met een 1800 K-serie blok.

Dat lijkt me dan de enige verklaring dat een cambelt op een R-75 K4 zolang kan blijven zitten. Wel opmerkelijk. Is idd mooi meegenomen dan. :D
zou toch maar even checken,bel even een Roverdealer