Onderhouds-intervallen 'Rover 75' 1.8 Liter.
- VandenPlas
- MG-R Freak
- Berichten: 975
- Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
- Woonplaats: Haarlem
- Contacteer:
Onderhouds-intervallen 'Rover 75' 1.8 Liter.
M'n Rover 75 is (op 2 weken na) 5 jaar oud en de teller staat bijna op de 100.000 km. Zat van de week het instruktie-boekje van de auto door te bladeren. Want ik vroeg me eigenlijk af wanneer de distributie-riem en de spanrol vervangen moeten worden. Het bedrijf (Toyota-dealer) waar ik de auto een jaar geleden kocht beweerde dat dit pas bij de 150.000 km moet gebeuren. Dit lijkt me nogal lang, maar in het instruktie-boekje kan ik helemaal niks vinden hierover. Ook over de bougies kan ik geen informatie vinden. Weet ook niet of je deze gewoon bij de onderdelenboer om de hoek kan halen? Dus misschien dat iemand antwoord op deze vragen heeft.... Het gaat hier om een 1.8 uitvoering (01-2001).
BvD. vr. gr. Jeroen
BvD. vr. gr. Jeroen
- Striker
- MG-R Freak
- Berichten: 4729
- Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
- Woonplaats:
- Locatie: Dordrecht
150.000 km is veel te lang. Dat zou voor de diesel nog aan de hoge kant zijn.
Voor de K-serie is het 80.000 km of 5 jaar, dus het wordt hoog tijd .
Zitten de bougies er vanaf nieuw in? Dan zijn die waarschijnlijk inmiddels ook wel aan vervanging toe :P.
Maar dat is op zich wel te zien, of ze aan vervanging toe zijn (het zijn ook niet echt de kosten).
Voor de K-serie is het 80.000 km of 5 jaar, dus het wordt hoog tijd .
Zitten de bougies er vanaf nieuw in? Dan zijn die waarschijnlijk inmiddels ook wel aan vervanging toe :P.
Maar dat is op zich wel te zien, of ze aan vervanging toe zijn (het zijn ook niet echt de kosten).
- VandenPlas
- MG-R Freak
- Berichten: 975
- Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
- Woonplaats: Haarlem
- Contacteer:
Kwam wel een oud topic tegen op deze site, maar dit ging over een KV6 uitvoering van de R-75. Bij deze moetie bij 140.000 km of 6 jaar vervangen worden. Zie ook:
http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t=754
Anders wordt het hoog tijd om een afspraak bij de Rover-dealer te maken.
http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t=754
Anders wordt het hoog tijd om een afspraak bij de Rover-dealer te maken.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Als ik me niet vergis heeft een Kv6 maar 1 riem. En dat betekent gewoon dat dezelfde hij veel minder snel slijt, omdat de krukas veel vaker rond moet om dezelfde tand tegen te komen.
gevonden
gevonden
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
3? Ik zie er echt maar 1 distributieriem.
Ik zie wel nog een kleintje beneden, ik weet niet wat dat is, maar wellicht een secundaire oliepomp.
Ik zie wel nog een kleintje beneden, ik weet niet wat dat is, maar wellicht een secundaire oliepomp.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- Striker
- MG-R Freak
- Berichten: 4729
- Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
- Woonplaats:
- Locatie: Dordrecht
Ze zijn idd niet alle 3 te zien (daarom heb ik m'n post inmiddels aangepast), er zitten er 2 aan de ene kant van het blok en nog één aan de andere kant: één hoofdriem voor de timing en 2 "balancing" riemen (maar vraag me niet waar die voor dienen ).
In dit topic is mooi te zien hoe de riemen vervangen worden bij een KV6 (weliswaar een 2.0 KV6).
In dit topic is mooi te zien hoe de riemen vervangen worden bij een KV6 (weliswaar een 2.0 KV6).
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Ah die zullen voor de balans-assen zijn gok ik dan. Een V6 is zo'n beetje het meest instabiele motor-ontwerp, dus de kans is groot dat er 1 of twee balans-assen aanwezig zijn.Striker schreef:Ze zijn idd niet alle 3 te zien (daarom heb ik m'n post inmiddels aangepast), er zitten er 2 aan de ene kant van het blok en nog één aan de andere kant: één hoofdriem voor de timing en 2 "balancing" riemen (maar vraag me niet waar die voor dienen ).
Maar hoe dan ook de distributie-riem zelf, is lang, en daarom gaat hij langer mee.
En de anderen zijn nooit zo belangrijk, natuurlijk is het heel vervelend als je oliepomp, balansassen, dynamo, whatever er mee kappen. Maar dan heb je niet meteen motorschade. (oliepomp=>oliedruk te laag=> Ecu stopt de motor)
Laatst gewijzigd door 118GTR op ma jan 02, 2006 11:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- VandenPlas
- MG-R Freak
- Berichten: 975
- Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
- Woonplaats: Haarlem
- Contacteer:
1500 Euri !!! Blij dat ik geen KV6 heb!Vervangen ervan is zo'n 12 uur werk en kost bij de dealer zo'n 1500 euro als ik me niet vergis .
Ik ben in ieder geval weer wat wijzer geworden en ga vanmiddag toch maar even langs de dealer voor een afspraak.
Thanx !
----------------------------------------------------------------------------------
edit: Kom net bij de MG-Rover dealer (Hoeke, Hoofddorp) vandaan en de werkplaats-chef liet het onderhouds-schema zien voor een R-75 (mk1)met 1800 K-series motor (hand-geschakeld). En die interval van 150.000 km of 6 jaar blijkt toch te kloppen! Dus in mijn geval kan die nog één jaar mee. Blijkbaar wordt er voor de R-75 1800 K-serie een andere riem of construktie gebruikt t.o.v. oudere MG-Rover modellen met een 1800 K-serie blok.
- Striker
- MG-R Freak
- Berichten: 4729
- Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
- Woonplaats:
- Locatie: Dordrecht
Mmm, dat is voor het eerst dat ik dat hoor, zo leer je nog eens iets :P. Maar dat is dan mooi meegenomen.VandenPlas schreef:Blijkbaar wordt er voor de R-75 1800 K-serie een andere riem of construktie gebruikt t.o.v. oudere MG-Rover modellen met een 1800 K-serie blok.
Laatst gewijzigd door Striker op di jan 03, 2006 4:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Roverforever
- MG-R Freak
- Berichten: 774
- Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
- Woonplaats: heist op den berg/wi
- VandenPlas
- MG-R Freak
- Berichten: 975
- Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
- Woonplaats: Haarlem
- Contacteer:
@ Striker
VandenPlas schreef:
Blijkbaar wordt er voor de R-75 1800 K-serie een andere riem of construktie gebruikt t.o.v. oudere MG-Rover modellen met een 1800 K-serie blok.
VandenPlas schreef:
Blijkbaar wordt er voor de R-75 1800 K-serie een andere riem of construktie gebruikt t.o.v. oudere MG-Rover modellen met een 1800 K-serie blok.
Dat lijkt me dan de enige verklaring dat een cambelt op een R-75 K4 zolang kan blijven zitten. Wel opmerkelijk. Is idd mooi meegenomen dan.Mmm, dat is voor het eerst dat ik dat hoor, zo leer je nog eens iets . Maar dat is dan mooi meegenomen.
- Roverforever
- MG-R Freak
- Berichten: 774
- Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
- Woonplaats: heist op den berg/wi
zou toch maar even checken,bel even een RoverdealerVandenPlas schreef:@ Striker
VandenPlas schreef:
Blijkbaar wordt er voor de R-75 1800 K-serie een andere riem of construktie gebruikt t.o.v. oudere MG-Rover modellen met een 1800 K-serie blok.
Dat lijkt me dan de enige verklaring dat een cambelt op een R-75 K4 zolang kan blijven zitten. Wel opmerkelijk. Is idd mooi meegenomen dan.