Pagina 1 van 2
Waar op te letten bij aankoop 111 of 114?
Geplaatst: wo dec 14, 2005 10:10 am
door theedge
Mijn vriendin wil graag een rover 111 of 114 aanschaffen, waar moeten we vooral op letten, wat zijn de slechte punten van deze auto en is ie redelijk onderhoudsvrij en betrouwbaar? Waar liggen de prijzen ongeveer voor een model rond bwjr 1994-95?, want zie enorme verschillen als ik bijv. op autotrader kijk.
Geplaatst: wo dec 14, 2005 11:30 am
door 118GTR
bouwjaar is niet belangrijk, roest en versleten draagarmen zijn de enige zwakke plekken.
Zelfs Kilometers zijn nauwelijks van invloed(tenzij 200.000 KM+), ga dus voor eentje die er goed uitziet, en check het bodywork goed.
Geplaatst: wo dec 14, 2005 11:54 am
door Pipmastah216GTi
Een 111/114 is op zich een betrouwbare auto. Er zijn alleen wel een paar dingetjes waar je echt op moet letten voordat je er eentje koopt:
-De achterwielkastranden (3x woordwaarde bij scrabble) zijn een zwak punt mbt roest. Bij mijn GTa vielen ze er op een gegeven moment letterlijk uit van ellende
-Het hydragas systeem is een veersysteem waar de meeste "normale" garages geen snars van begrijpen. Dit moet gesmeerd en op druk gehouden.
Ik zou in ieder geval de veerbollen checken op roest en vooral of de auto de goede hoogte heeft. Vaak worden 100 series "verlaagd" door wat vloeistof uit de bollen te laten lopen, maar als dat niet op een juiste manier gebeurt dan help je het systeem binnen de korste keren om zeep.
-Mijn GTa stond ook te laag icm te weinig doorsmeren, waardoor de achterwielophanging gaar was en ik de draagarmen kon vervangen. Duur grapje dus. Je kunt dit vaak zien doordat de wielen naar binnen gaan staan (camber).. Als de achterophanging niet gesmeerd wordt (zoals die van mij toen) dan kunnen je achterwielen letterlijk afbreken!
Ik zou hier dus vooral even op letten.
-Verder zitten K-series motoren (zoals ook gebruikt in bijv. de 200, 400 en 25, 45 en MGF) technisch gezien heel ingenieus in elkaar. Ze zijn licht en soepel. Het grootste nadeel ervan is dat de kopppakking een zwak punt is. Check daarom de kleur van het expansievat van de koelvloeistof (donkerbruin is slecht!) en de onderkant van de oliedop (mayonaise is een slecht teken-> water in je olie)
Check bovendien of de temperatuur van de motor netjes in het middengebied blijft.
-Ik zou ook even vragen naar de algemene staat van onderhoud (dealer onderhouden? en evt. onderhoudsgeschiedenis)... en check of bijv. de distributieriem vervangen is als hij meer dan 100.000 heeft gelopen.
Nu even positief

:
De 100 serie blijft een geweldig scheurijzertje met fijne motoren (zoals de 114GTi Mpi, waarbij de straatstenen je om de oren vliegen

) goede stuurkarakteristieken (zonder stuurbekrachtiging!) en een goede zitpositie voor zijn klasse (probeer maar eens in een peugeot 106 te zitten, ik ben 2 meter

)
Voor de afmetingen zijn het comfortabele auto's. Eens zelfs winnaar in de touringklasse (behalve GTa/i dan, die zijn kneiterhard geveerd, maar daar krijg je ook weer veel voor terug).
Bovendien zijn het zuinige auto's in verbruik, verzekering en wegenbelasting. Ik zou er zo weer eentje kopen, maar had toch iets groters nodig (216GTi). Maar goed, genoeg geluld... Als 2e auto is het een prima keuze. Ik zou voor een goed onderhouden 114GTa uit '94 met rond de 120000km op de teller en een jaar APK zo'n 1500 euro neertellen.
Succes met je aankoop

Geplaatst: vr dec 16, 2005 11:45 pm
door MARTIN
ik heb nog een 111 in de aanbieding.
Geplaatst: za dec 17, 2005 11:52 am
door theedge
Wat moet ie kosten? kmstand,bouwjaar,foto's.
Geplaatst: za dec 17, 2005 2:06 pm
door MARTIN

111c
km - 150 dkm
22-4-1991
apk tot nov 2006
nieuwe uitlaat
houten stuur+pook
750 euro
more pics http://www.picturetrail.com/gallery/vie ... id=3051283
Geplaatst: za dec 17, 2005 2:39 pm
door Pipmastah216GTi
Ziet er goed uit! Strak in de lak voor de leeftijd!
Geplaatst: za dec 17, 2005 4:08 pm
door Lukas
Mag ik daar aan toevoegen dat de 1.1 echt extreem zuinig is. Vorig weekend heb ik in mijn 111L bijna 1000km gereden (4x Eindhoven - Zutphen, 2x Eindhoven - Den Haag) Allemaal voor 90% snelweg en ik kwam uit op zo'n 1 op 18!
Met ritjes naar mn werk is dit zo'n 1 op 15.
Nu rij ik wel gewoon, rustig, doortrappen heeft geen zin want dan kan je beter iets met meer pk's kopen

Geplaatst: zo dec 18, 2005 1:30 pm
door theedge
He MARVON, ik heb even gekeken hoever t rijden is naar jouw woonplaats om de auto te bekijken maar dat is toch net een stukje te ver aangezien ik uit t noordelijkste puntje van nederland moet komen.
Geplaatst: zo dec 18, 2005 1:32 pm
door Mark16v
Lukas schreef:Mag ik daar aan toevoegen dat de 1.1 echt extreem zuinig is. Vorig weekend heb ik in mijn 111L bijna 1000km gereden (4x Eindhoven - Zutphen, 2x Eindhoven - Den Haag) Allemaal voor 90% snelweg en ik kwam uit op zo'n 1 op 18!
Met ritjes naar mn werk is dit zo'n 1 op 15.
Nu rij ik wel gewoon, rustig, doortrappen heeft geen zin want dan kan je beter iets met meer pk's kopen

LOL nou inderdaad, met mijn 114 GTa 16v met wat mods haalde ik toen meestal niet eens 300km op een tank, ongeveer 1 op 10 dus :P :P
Geplaatst: zo dec 18, 2005 2:10 pm
door Pipmastah216GTi
Tsja, maar er zit dan ook een tankje in ten grote van een colablikje (33l of zo, of was een cola blikje 33cl?)
<offtopic mode>
AARGH! Hoe krijg ik die @#$$ bouten van m'n kat los???
</offtopic mode>
Geplaatst: zo dec 18, 2005 2:17 pm
door MARTIN
gewoon warm stoken met b.v.een soldeerbrander.
als ze donkerrood zijn draai je ze zo los.
lukt dat niet vraag dan aan iemand of die een moerensplijter heeft.
Geplaatst: zo dec 18, 2005 2:27 pm
door Pipmastah216GTi
Okay ThX, beetje link alleen.... Ik hoop niet dat ik de tank raak

......

Geplaatst: zo dec 18, 2005 2:33 pm
door 118GTR
Pipmastah216GTi schreef:Tsja, maar er zit dan ook een tankje in ten grote van een colablikje (33l of zo, of was een cola blikje 33cl?)
<offtopic mode>
AARGH! Hoe krijg ik die @#$$ bouten van m'n kat los???
</offtopic mode>
Minder dan 33L zelfs, en die bouten moeten eigenlijk niet zo'n probleem zijn. Gewoon een dop en/of een rechte sleutel op zetten, en zoveel kracht zetten dat of de moer los komt of de bout afbreekt, in beide gevallen ben je klaar.
Als je niet genoeg kracht kunt zetten onder je auto kun je altijd nog de haakseslijper op de moeren zetten.
Geplaatst: zo dec 18, 2005 2:39 pm
door Pipmastah216GTi
Aha, afbreken! Thx.. Daar ben ik goed in

Geplaatst: zo dec 18, 2005 4:31 pm
door Dutch
118GTR schreef:
Minder dan 33L zelfs, .
Hoe kan ik dan vorige week 34,6liter getankt hebben??? 114 gti