Pagina 1 van 2
koelvloeistof lekken
Geplaatst: wo nov 23, 2005 9:34 am
door artemis
Ik ben er achter gekomen dat de koelvloeistof lekt
Als ik er mee gereden heb dan stinkt het zo, een beetje een aangebrande lucht zeg maar. Toen zag ik een tijdje terug dat de koelvloeistof gedaald was, en heb het nu een tijdje in de gaten gehouden en idd het peil daald, staat nu nog maar driekwart cm boven het minimum.
Er zal dus wel ergens een lek zitten
(de koelvloeistof was in februari gevuld en staat nu dus net boven het minimum, maar ik gebruik de auto niet veel, dus zakt toch aardig snel).
Zijn er tips hoe ik erachter kan komen waar het lekt, of wordt het "gewoon" een zoektocht en hopen dat ik het vind
Heeft dit ook weer te maken met "het koppakking probleem van Rovers" of hoef ik mij daar niet druk om te maken.
Geplaatst: wo nov 23, 2005 11:30 am
door lex
de vi stonk ook altijd naar koelvloeistof maar ik verloor niet veel koelvloeistof, de radiator was wat slecht aan het worden en bij de slangenklemmen vond ik wel eens een witte aanslag. De BRM ruikt alleen na een flink stukje trappen dus ik hou het maar op dat de overdruk in het tankje daar voor zorgt, onder de kap kan ik geen nat of wit plekje vinden.Heb jij je radiator al bekeken ?
Geplaatst: wo nov 23, 2005 1:29 pm
door gekske
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de motor heet loopt waardoor de koelvloeistof verdampt. Hoe ziet het "overdruk-slangetje" eruit. En kijk ook eens naar de aansluitingen mss is het alleen maar een slangklem. Ik hoop dat het niet je koppakking is.
succes ermee
Geplaatst: wo nov 23, 2005 2:41 pm
door MarkBRM
ik denk niet dat het je koppakking is. als dat zo was had je het gemerkt doordat de auto daar slecht van gaat rijden (koelvloeistof/olie combinatie is niet echt bevordelijk voor je auto)
kan zijn dat er een slang lek is of dat ergens een klem niet goed zit. ik weet neit wat de staat van je radiateur is, maar lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat die doorgeroest is.
Geplaatst: wo nov 23, 2005 5:26 pm
door 118GTR
Het is mogenlijk dat het toch de koppakking is en dat de koelvloeistof zonder met olie in contact te komen naar buiten komt. Als dat in de buurt van de uitlaat komt dan gaat het idd naar koelvloeistof stinken.(vooral 5 min na aankomst)
Volgende verdachte is de thermostaat en de waterpomp, die zitten aan de achterkant van het blok. Voel ook aan de onderkant van de distriebutiekast.
Andere mogenlijkheden zijn de slangen en radiateur, maar als die lek zijn dan verwacht ik een plasje op straat als de auto een tijdje niet gebruikt wordt.
Geplaatst: wo nov 23, 2005 5:57 pm
door morris
Je kunt het systeem in zijn geheel aflaten persen, het wort dan nog een zoek tocht naar waar het lekt, maar word wel wat makelijker door de hogere druk.
Als het een klein lek is naar de cylinder toe dan kun je het ook aan de bougie zien, word wel weer moelijk als het maar een heel klein lekje is.
Denk ook eens aan het interieur radiator.
Geplaatst: wo nov 23, 2005 6:52 pm
door Sikko
Ik heb dit met mijn vorige auto (Golf 2) gehad. Ben toen even langs de garage geweest waar ze het koelsysteem onder druk hebben gezet. Je ziet dan vrij eenvoudig waar het lek zit. In mijn geval had de waterpomp het begeven...
Hoop niet voor jou dat dit bij jou het geval is trouwens, t was een dure grap..
Geplaatst: wo nov 23, 2005 7:49 pm
door Dennis 25 Vi
Ik rook al enige dagen een rare lucht met mijn vi, maar bij mij was het de koppakking. Bij mij zat het lek naar buiten. als je lid van de ANWB bent gewoon even af laten persen.
Geplaatst: wo nov 23, 2005 8:48 pm
door Gerald-17
ik heb t ook n keer gehad en toen bleek dat er een of andere winterdop

die zit achteraan bij de inlaat (geloof ik) en daar kwam t uit, stelt niet zo heel veel voor, maar moet wel op een of andere manier door een garage worden gedaan

is ook niet zo heel erg duur BTW succes ermee!
Geplaatst: wo nov 23, 2005 10:29 pm
door bam
Gerald-17 schreef:ik heb t ook n keer gehad en toen bleek dat er een of andere winterdop

die zit achteraan bij de inlaat (geloof ik) en daar kwam t uit, stelt niet zo heel veel voor, maar moet wel op een of andere manier door een garage worden gedaan

is ook niet zo heel erg duur BTW succes ermee!
Zal wel een vriesplug zijn !!??
Geplaatst: wo nov 23, 2005 10:31 pm
door Gerald-17
njah die beste man van de anwb vertelde me IIG dat dat een winterdop was...
kan best zijn dat er een andere benaming voor is hoor!
Geplaatst: wo nov 23, 2005 11:10 pm
door Dennis
Sikko schreef:Ik heb dit met mijn vorige auto (Golf 2) gehad. Ben toen even langs de garage geweest waar ze het koelsysteem onder druk hebben gezet. Je ziet dan vrij eenvoudig waar het lek zit.
Wat niet altijd helpt.
Dit is bij mij ook weleens gedaan, en dat gaf geen resultaat.
Later is met spoorzoeken een net iets te losse slangklem gevonden, wat niet te zien was met het afpersen.
Geplaatst: wo nov 23, 2005 11:39 pm
door Sikko
Dennis schreef:Wat niet altijd helpt.
Je moet ergens beginnen...

Geplaatst: do nov 24, 2005 10:04 am
door artemis
thnx voor alle reacties.
Ik ben nog niet op onderzoek uit geweest, dacht laat ik eerst hier maar vragen of er nog dingen zijn waar ik op moet letten of wat het makkelijker maakt om het lek te vinden
Ik ga maar op onderzoek uit, als ik het zo van jullie hoor, kan het dus van alles zijn (waar ik al bang voor was

)
maar weet nu iig waar ik allemaal op moet letten.
Wordt dus vervolgd..........
Nog ff een vraagje, ik heb nu die speciale soort koelvloeistof erin zitten (weet de naam niet meer

) die heeft van Noort er vorige keer in gegooid, maar waar kan ik die kopen, alleen maar bij van Noort

en /of roverdealers

, of ook bij autospeciaalzaken

Koelvloeistof zal toch bijgevuld moeten worden

Geplaatst: do nov 24, 2005 10:10 am
door artemis
oh ja voor zover ik weet liggen er geen plasjes onder de auto, maar zal daar ook eens extra op letten. Ik rijdt maar 1 a 2 keer per week met de auto, dus hij staat idd wel dagen stil.
En die stank ruik ik meteen na het rijden heel sterk, eerlijk gezegd ruik ik dat al ruim een jaar

alleen was het toen "af en toe" en nu is het elke keer. En nu valt het mij dus duidelijk op dat de koelvloeistof daald.
Hij is in februari helemaal gecheckt door van Noort, en toen helemaal gevuld met die betere soort koelvloeistof, vandaar dat ik weet dat hij toen op max. stond en nu dus net boven minimum
Geplaatst: do nov 24, 2005 10:28 pm
door Edgecrusher
'Koelvloeistof' kun je bij elke autozaak halen.
Groen/ blauw is koelvloeistof
Rood is antivries. Ook wel G12 genoemd door VW.
Deze 2 absoluut niet mengen.
Kan klonteren en verstopping veroorzaken en dan ben je verder van huis.
Koelvloeistof ook niet aanmengen met water.
Antivries kun je wel verdunnen met water.
Gewoon aanvullen met de juiste kleur.
Je hebt ook antivries, speciaal voor aluminium blokken.
(betere conservering,bijv van Agip)
Is het ooit vervangen door iets anders, dan heb je waarschijnlijk antivries.
Andersom is namelijk niet aan te bevelen, omdat je na het leeg laten lopen moet spoelen (met water) en omdat antivries te verdunnen met water is, en dit bij koelvloeistof niet wenselijk is.