ice advies - wat doe ik fout??

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
arthur623

ice advies - wat doe ik fout??

Bericht door arthur623 »

hoi ice mensen

wie o wie heeft er veel verstand van ice en kan mij helpen! via pb of msn zou ook heel fijn zijn! ( arthnl@hotmail.com )

Ik heb momenteel wel een 'hard' geluid maar ik vind het niet zwaar en diep genoeg, best dun eigenlijk. Daarom heb ik een aantal vragen mbt versterkers en subwoofers.

Mijn specs allereerst:

Ik heb als cd speler:
JVC KD-G612
uitgangsvermogen: 4 x 50 W
MOS-FET eindversterker
Multi-Colour display met rode bedieningstoetsen
kantelfront
super grote Multi-Functionele draairegelaar
geschikt voor CD/CD-R/CD-RW met MP3 en WMA
12-CD-wisselaarbediening (inclusief MP3 besturing)
CD Text en ID3 Tag / WMA Tag
Discnaam registratie (ook via 12-CD-wisselaar)
directe toegang tot nummers (1-12)
random/repeat weergave
24-bits resolutie (1-bits DAC)
+/- 10 toets
cEQ
HS-II tuner (18 FM en 6 MW/LW voorkeuzes)
RDS
SSM
Max Amp Gain Switcher
Bass/Treble Control
Balance/Fader Control
Loudness regelaar
2.5 V lijnuitgangen (2 paar)
front AUX ingang
subwoofer uitgang met instelbaar niveau en frequentie
regelbare LCD dimmer
Level meter
ronde ‘sleutelhanger’-afstandsbediening bijgeleverd
afneembaar front met opbergdoosje
telefoon mute
ISO kabel

Ik heb voorin speakers:
- JVC 2 weg 150 watt

Achterin liggen ovalen:
- JBL 220 watt 65 rms

Mijn vragen:

- die 150watt JVC V623 speakers die ik voorrin heb zitten, weet iemand hoeveel rms die zijn?

- wat betreft de cdspeler, die is 4x50watt max, wat is de rms? ik hoorde 25 maar weet dat niet zeker

- wat houdt die subwoofer uitgang precies in? Een sub gaat toch nergens over zonder versterker omdat de unit maar 25rms levert?

- achterin heb ik 220wat max jb ovalen, die zijn 65 rms. Ik wil achterin een 250rms/500max baspijp leggen, met een versterker.
Wat zou een geschikte versterker zijn qua specs om die baspijp en de achterspeakers op aan te sluiten? Het hele versterker verhaal snap ik nog niet helemaal. Je hebt 1-2-3 etc kanaals versterkers, en termen als sinus brug. Is sinus eigenlijk rms? en gebrugd, betekend dat dat je het vermogen van beide uitgangen koppelt en op 1 sub aansluit oid?

- Hoe sluit je een versterker aan? Ik heb gehoord dat op de accu een optie is, maar is een van de 2.5 volt uitgangen op mijn cdspeler ook een optie?

- Hoe gaat het daarna verder? je sluit de subwoofer op de versterker aan, maar hoe krijgt de subwoofer dan het daadwerkelijke geluidssignaal? via de versterker of via een aparte kabel vanaf de unit?

Een heel verhaal maar hoop dat iemand me hier beetje duidelijkheid over kan geven!
Laatst gewijzigd door arthur623 op wo nov 23, 2005 9:41 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Re: ICE advies

Bericht door peter3 »

Hoi arthur623
Mijn vragen:

- die 150watt JVC V623 speakers die ik voorrin heb zitten, weet iemand hoeveel rms die zijn?

Zit er geen type aanduiding op dat maakt het wat makkelijker. Het is niet zomaar te zeggen hoeveel WATT RMS ze zijn.


- wat betreft de cdspeler, die is 4x50watt max, wat is de rms? ik hoorde 25 maar weet dat niet zeker"

Volgens de site van JVC:
Voor ~19W rms bij 4 Ohm
Achter ~19W rms bij 4 Ohm

- wat houdt die subwoofer uitgang precies in? Een sub gaat toch nergens over zonder versterker omdat de unit maar 25rms levert?

De sub uitgang is psec. voor de sub.
Van je radio gaat er een rca kabel (signaal kabel) naar de versterker.
Van de versterker naar de sub.


- achterin heb ik 220wat max jb ovalen, die zijn 65 rms. Ik wil achterin een 250rms/500max baspijp leggen, met een versterker.
Wat zou een geschikte versterker zijn qua specs om die baspijp en de achterspeakers op aan te sluiten? Het hele versterker verhaal snap ik nog niet helemaal. Je hebt 1-2-3 etc kanaals versterkers, en termen als sinus brug. Is sinus eigenlijk rms? en gebrugd, betekend dat dat je het vermogen van beide uitgangen koppelt en op 1 sub aansluit oid?

Als je en de sub en de achter speakers wilt versterken heb je minimaal een 3 kanaals versterker nodig.
Kanaal 1 bv voor links
Kanaal 2 bv voor rechts
kanaal 3 bv voo sub

Of een 4 kanaals die gebrugt kan worden
Kanaal 1 bv voor links
Kanaal 2 bv voor rechts
Kanaal 3/4 gebrugt voor de sub

Een sinus signaal wordt gebruikt om het gemiddelde vermogen van een versterker te meten bij een bepaalde weerstand en een bepaalde spanning. De uitkomst hiervan geeft het wattage weer in rms.

Gebrugt betekend idd dat het vermogen van 2 kanalen wordt samen gevoegt om het geheel als 1 signaal naar buiten te brengen.
Op sommige versterkers neem je dan de + van het ene kanaal en de - van het andere kanaal.

- Hoe sluit je een versterker aan? Ik heb gehoord dat op de accu een optie is, maar is een van de 2.5 volt uitgangen op mijn cdspeler ook een optie?

Jouw 2,5V IS GEEN OPTIE .
Een versterker heeft een spanning nodig van 12Volt of hoger
Jouw accu is geen optie maar een must.

- Hoe gaat het daarna verder? je sluit de subwoofer op de versterker aan, maar hoe krijgt de subwoofer dan het daadwerkelijke geluidssignaal? via de versterker of via een aparte kabel vanaf de unit?

Er gaat van af je HU (headunit / radio) een kabel naar de versterker. (rca)
Van de versterker gaat er een kabel/snoer naar de speaker/sub.
Kijk eens op de volgende link daar staat onder sectie B precies getekend hoe het één en ander moet.
pdf instalatie

Een heel verhaal maar hoop dat iemand me hier beetje duidelijkheid over kan geven![/quote]

Alle gegevens kun je vinden in het volgende PDF File van JVC.
PDF JVC

Veel suc6
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel.
En anders kom je een keer langs :mrgreen:
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
HoRiZoN

Bericht door HoRiZoN »

howjo, peter3 jij hebt je huiswerk wel gemaakt 8) ;)
arthur623

Bericht door arthur623 »

heel erg bedankt peter, bijna al mijn vragen in 1x beantwoord! Super!!

Wilde ik alleen nog weten wat voor 3 kanaals versterker ik nodig heb.
Mijn baspijp is dus 250rms, men achterspeakers 65rms.

Is het schadelijk om een 100rms versterker te nemen op die 65rms speakers? Hoe gaat dat precies verder?

Groetjes arthur
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Als 1e zou ik de achter speakers niet versterken.
Je wilt het meeste geluid toch van voren laten komen, immers je staat tijdens een concert ook niet met de rug naar het podium.

Kwa klank en ruimte effect is het misschien beter om de voor speakers te versterken.

Je hebt eigenlijk 2 optie's

1e een flinke versterker 3 kanaals waar het geheel op aangesloten wordt.
er zitten op de versterker knopjes/schakelaars voor diverse instellingen
1 van die instellingen is de GAIN, die kun je vergelijken met de hoofdwaterkraan in je huis. hoe hard je het ook zet er kan niet meer uit komen dan dat de GAIN doorlaat.
Het beste is om het geheel in te bouwen en vervolgens af te regelen.
Dit doe je als volgt.
eerst alles op 0, dan eerst de HU (radio) op ~2/3 van het max volume.
Nu de speaker met de gain afregelen zodat ze net niet vervormen.
Vervolgens de sub om het totale geluidsbeeld compleet te maken.

2e optie

1 mono blok versterker voor de sub.
en een 2 kanaals voor de speakers
het afregelen werkt het zelfde als hier boven beschreven.


Het is niet schadelijk om een 100W rms versterker aan te sluiten op een 65W rms speaker zolang die speaker maar niet het hele vermogen krijgt (gain op max.)

Mocht je hulp nodig hebben hoor ik het wel.
Kijk ook eens op de site en het forum van show your sound

@Horizon GOOGLE is echt een handig hulp middel :twisted:
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
arthur623

Bericht door arthur623 »

Ik wil eerst even weten hoevee rms mijn voorspeakers zijn.

Ik heb namelijk nu soms al het idee met 25rms vermogen dat ze best snel vervormen.

JVC V623...hoeveel rms! Kan het echt niet vinden op google etc.

Maar wel goed om te weten dat via de gain op max je je speakers niet kan opblazen.

mijn geluid kan nu al erg had alleen mist wat bas, denk dat ik maar alleen die boombox achterin ga versterken via een 2 kanaals of gebrugde 1 kanaals versterker. Dan ben ik echt wel tevreden.
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Bericht door peter3 »

arthur623 schreef:Maar wel goed om te weten dat via de gain op max je je speakers niet kan opblazen.
Het is mogelijk om met de gain op max je speakers op te blazen.
Met de gain kun je er voor zorgen dat je ze juist niet op blaast.
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
arthur623

Bericht door arthur623 »

ohja ok handig om te weten :lol:

Kheb inmiddels de volgende set besteld:

Afbeelding

Afbeelding

Baspijp:

REFLEXION XT 12 TUBE
Uitvoering 12" Car Tube
Vermogen 250/500 W
Frequentiebereik 22 - 180 Hz
Impedantie 4 Ω
SPL 95 dB
Afmeting 470 x 355 x 355mm
Gewi. kg 6,75

Versterker:
RAVELAND XCA 700
Uitvoering Raveland XCA700
Basis 2-/1-kanaals
Sinus uitgang 2 x 150 W
Muziek uitgang 2 x 350 W
Sinusbrug 1 x 700 W
Impedantie 2 Ω
Frequentie 10 - 50.000 Hz
Afm. (bxdxh) 250 x 230 x 50
Gewicht 2,3 kg

Een lekkere bas dus die volgens mij voldoende gevoed wordt door deze versterker als ik hem brug...wel goeie combinatie denk ik?
avdwerf

Bericht door avdwerf »

Heb op rondevries.nl laatst de boschman 5 kanaals versterker gekocht en moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben, al mijn speakers en subwoofer versterkt en een lekker geluidje erin, goede keus voor weinig geld!
216 driver

Bericht door 216 driver »

Ff kijken hoelang dat meegaat hehe :mrgreen:

Heel belangrijk is dat je geen vervorming mag horen, dan kan alles kapot gaan.
arthur623

Bericht door arthur623 »

het is mij teveel werk om mijn 6 speakers te versterken, ik versterk alleen de baspijp die erin komt te liggen.

Over het geheel ben ik al erg tevreden over mijn geluidje alleen wat diepte miste ik.

Wat ik nu dus moet gaan doen is een kabel vanaf de HUD en de accu naar de versterker trekken. Ik ga wel proberen die een beetje netjes weg te werken maar goed, ben geen prof en ben ook niet van plan die in te gaan huren!
arthur623

Bericht door arthur623 »

hoi

ik ben inmiddels ff aan de slag geweest, alleen loop tegen twee kleine probleempjes aan.

De speaker signaal kabels vanaf mijn unit naar de versterker heb ik getrokken, dat is goed gegaan.

Probleem 1:
Ik heb twee orginele iso stekkers die al in mijn rover 600 zaten, een grijs en bruin blokje. Deze passen zo in mijn unit waarbij vervolgens alles werkt. Alleen moet ik voor de versterker de remote aansluiten. Alleen hoe weet ik welk kabeltje de remote is? In de handleiding staat wel de blauwe met witte streep, maar dat is alleen van toepassing als je de bij de unit meegeleverde iso stekkers gebruikt hebt. Heeft rover een vaste kleur? Of zit er misschien niet eens een remote in de orginele iso stekker bos?

Probleem 2:
Waar kan ik het beste de 12v kabel vanaf de accu doorsteken? Bij het linkerbeen van de bestuurder heb ik al wel een plek gevonden waar ik een schroevedraaier doorheen kan prikken vanuit de motorruimte, die ik vervolgens binnen kan zien, maar het lukt me maar niet om die kabel daar doorheen te krijgen! Zit ik op die plek wel goed of is een andere plek aan te raden? (bijv aan de andere kant onder de zekeringskast oid)
216 driver

Bericht door 216 driver »

1: als het goed is was het volgens mij de blauwe draad de remote, beter nog ff testen met multimeter en je contact aan en uit kijken of ie daarop reageert.

2: ik heb mijn kabel ook van links onder door een rubber heen, ff rubbertje groter maken en anders wat vet eraan zodat ie lekker glijdt.
arthur623

Bericht door arthur623 »

kheb 2 blauwe draden, een blauw-gele en blauw-groene...

Maar goed, dus ff meten wordt dat dan.
avdwerf

Bericht door avdwerf »

bij mij was ook de blauw-witte kabel geloof ik de remote, maar je moet gewoon ff in je boekie kijken, daarin staat welke kabel dat je moet hebben,
heb voor mijn versterker de pluskabel bij het gaspedaal ergens erdoor gestoken, ging goed
arthur623

Bericht door arthur623 »

hmm adwerf dat weet ik maar ik heb dus een andere stekker bos gebruikt, namelijk de oringele...en het boekje van de radio heeft daar erg weinig over te zeggen.
Plaats reactie