623Si engine-swap
Geplaatst: vr okt 28, 2005 8:10 pm
Zoals wellicht gelezen leeh het een poos geleden dat mijn koppakking van de rover 623 eruuit geslagen was. Het bleek echter erger; de cylinderkop was gescheurd.
We ebben een hele poos naar een nieuwe kop gezocht maar die zijn vrijwel onvindbaar.
Uiteindelijk is er (mede dankzij hulp van forum collegas) een heel H23a2-blok overgevlogen van van Deijne uit Volkel. Dit blok stamde uit een Honda Prelude 2.3.
In de Rover is de H23a3 tevinden; hetzelfde blok en cylinderkop maar andere spruitstukken kabelbomen en ECU.
Met een hoop gepuzzel hebben we de eerste tot dusver bekende swap gemaakt van een h23a2 naar een h23a3 (lol).
Uitvoerder was garage van der Post te Badhoevedorp.
Het succes is groot te noemen.
Het blok heeft nog geen 100.000km gelopen in tegenstelling tot de 185.000 van het oude.
de scheur die we in de cylinderkop aantroffen was te vinden bij cylinder 2, vrijwel dwars door de kop heen. Het lijkt erop dat de kop eerder (foutief) is gevlakt of onregelmatig is aangedraaid.
Omdat we eerder een prop vuil vonden bij de koudeluchtklep hebben we voor de zekerheid ook de radiateur vervangen.
En met een nieuwe koppeling erop is ons beesie weer als nieuw!
De originele ECU met chiptuning is teruggeplaatst alsmede het K&N filter.
Ik ben hem uiteraard aan het inrijden maar naar mijn idee is het koppel in het laag verbeterd en is de motor veel stiller dan de vorige.
Das nu juist leuk....een dikke VWpasaat of Audi voorbij schieten zonder dattie je hoort aankomen (lol).
Ik ben tot nu toe erg tevreden al hebben we nog een kleine ratel in de startmotor en een tikje in het onderblok. maar ik denk dat dat na verloop van warmdraaien en inlopen wel weggaat. Er is iniedergeval niks raars aangetroffen en de motor heeft nog 1 jaar garantie.
Alle klepgeleiders zijn vervangen en de oliekeringen.
Bij wijze van grap heb ik de Honda kleppendeksel eropgelaten. Ik zal vandeweek wat foto's posten.
Bedankt collegae die mij wezen op van Deijne!
Bedankt , hen die mij wezen op andere motorblokken op internet.
We rijden weer;
en snel ook!!
greetz
Kip
623Si met H23a2 (lol)
We ebben een hele poos naar een nieuwe kop gezocht maar die zijn vrijwel onvindbaar.
Uiteindelijk is er (mede dankzij hulp van forum collegas) een heel H23a2-blok overgevlogen van van Deijne uit Volkel. Dit blok stamde uit een Honda Prelude 2.3.
In de Rover is de H23a3 tevinden; hetzelfde blok en cylinderkop maar andere spruitstukken kabelbomen en ECU.
Met een hoop gepuzzel hebben we de eerste tot dusver bekende swap gemaakt van een h23a2 naar een h23a3 (lol).
Uitvoerder was garage van der Post te Badhoevedorp.
Het succes is groot te noemen.
Het blok heeft nog geen 100.000km gelopen in tegenstelling tot de 185.000 van het oude.
de scheur die we in de cylinderkop aantroffen was te vinden bij cylinder 2, vrijwel dwars door de kop heen. Het lijkt erop dat de kop eerder (foutief) is gevlakt of onregelmatig is aangedraaid.
Omdat we eerder een prop vuil vonden bij de koudeluchtklep hebben we voor de zekerheid ook de radiateur vervangen.
En met een nieuwe koppeling erop is ons beesie weer als nieuw!
De originele ECU met chiptuning is teruggeplaatst alsmede het K&N filter.
Ik ben hem uiteraard aan het inrijden maar naar mijn idee is het koppel in het laag verbeterd en is de motor veel stiller dan de vorige.
Das nu juist leuk....een dikke VWpasaat of Audi voorbij schieten zonder dattie je hoort aankomen (lol).
Ik ben tot nu toe erg tevreden al hebben we nog een kleine ratel in de startmotor en een tikje in het onderblok. maar ik denk dat dat na verloop van warmdraaien en inlopen wel weggaat. Er is iniedergeval niks raars aangetroffen en de motor heeft nog 1 jaar garantie.
Alle klepgeleiders zijn vervangen en de oliekeringen.
Bij wijze van grap heb ik de Honda kleppendeksel eropgelaten. Ik zal vandeweek wat foto's posten.
Bedankt collegae die mij wezen op van Deijne!
Bedankt , hen die mij wezen op andere motorblokken op internet.
We rijden weer;
en snel ook!!
greetz
Kip
623Si met H23a2 (lol)