Pagina 1 van 2

geen gelijk stationair toerental + afslaan hoe kan dat??

Geplaatst: vr aug 08, 2003 2:21 pm
door Dutch
:!: hallo iedereen :!:


zal mijzelf eerst eens voorstellen :lol:

Ik ben Tim en heb reeds een jaar naar alle tevredenheid een Rover 114 spi gti 16v (wat een mond vol :mrgreen: )

Nu heb ik sinds 2 a 3 weken het probleem dat als ik mijn auto start hij eerst naar 1000 rpm gaat gelijk terug naar 100 rpm weer naar 800 a 1000 rpm en dan meestal of uitvalt of dit nog 1 a 2 x herhaalt.

Weet iemand hier een diagnose voor te stellen?
als je rijd schokt hij wel meer dan eerder bij lastwissel maar verder gaat ie gewoon als de brandweer (tja rood van kleur he)zoals normaal.

wie o wie kan mij helpen??

groeten en alvast bedankt

tim

Geplaatst: vr aug 08, 2003 3:19 pm
door FoZ
tja moeilijk geval. kunnen veel dingen zijn.

als je nu begint met dingen schoonte maken of zelfs te vervangen :

luchtfilter
bougies
nieuwe olie ofzo.

tja ik weet ut ook nie zo.

Geplaatst: vr aug 08, 2003 3:30 pm
door Silly CVT
Je kan je CPU resetten... maar volgens mij heb ik dit probleem al eens voorbij zien komen ergens... (er zal vast iemand zijn die nog weet waar..:? )

BTW: Welkom bij onze (on-) georganiseerde bende!! :mrgreen:

Groetjes Sylvia
a.k.a. SillyTC :roll:

Geplaatst: vr aug 08, 2003 8:08 pm
door Mark16v
SillyTC schreef:Je kan je CPU resetten... maar volgens mij heb ik dit probleem al eens voorbij zien komen ergens... (er zal vast iemand zijn die nog weet waar..:? )


was dat niet iets met 5x gaspedaal stampen?????

Geplaatst: vr aug 08, 2003 8:24 pm
door Striker
114GTa16v schreef:

was dat niet iets met 5x gaspedaal stampen?????


Contact aan (stand II), 5x gaspedaal vol intrappen, contact uit, ca. 20 sec wachten en starten.
Dit reset alleen de stappen motor en niet de hele ECU, dat kan alleen door de dealer gedaan worden.
Dit zou het wel kunnen verhelpen, maar het lijkt me eerder een kapotte temperatuur sensor of zo. Als dat zo is, moet de Rover dealer dit zo via de ECU uit kunnen lezen.

Geplaatst: vr aug 08, 2003 10:28 pm
door FoZ
wat is het nadeel van resetten ??

of is dat er nie ?

Geplaatst: vr aug 08, 2003 10:40 pm
door Striker
Dat is er niet. Het is dan weer zoals de fabrieksinstelling, dus daar is niks mis mee.
Mems is bovendien een zelflerend systeem, dus het past zich vanzelf weer aan aan eventuele veranderingen (bijvoorbeeld als er een ander luchtfilter o.i.d. is gemonteerd).

Geplaatst: ma jun 14, 2004 5:12 pm
door Foxtrot
om even een oud topic op te rakelen:

Dat resetten van je stappenmotor dmv 5x gaspedaal indrukken etc. is dat ook handig om eens te doen zodat je ECU weer 'fris' is? Of is het geen verstandig idee om dat te doen zonder dat er echte (rij)problemen zijn?

En hoe merk je dat het resetten gelukt is? Ik vind het nogal een vage handeling!

Geplaatst: ma jun 14, 2004 5:17 pm
door Striker
Dit reset niet de ECU, maar de stappenmotor. 't zorgt er alleen voor dat de gasklep in de juiste stand staat bij stationair draaien.

Geplaatst: ma jun 14, 2004 5:32 pm
door Foxtrot
Okay. Is dit voor mij aan te raden om te doen? Of is het vrijwel zeker dat mijn gasklep ondertussen wel (automatisch) goed gesteld is? Mijn motor draait iets meer dan 1000 toeren stationair, volgens mij iets teveel :?:

Greetz,
Robert

Geplaatst: ma jun 14, 2004 5:33 pm
door Striker
Het kan in ieder geval geen kwaad om 't eens te proberen.

Geplaatst: ma jun 14, 2004 8:12 pm
door Edgecrusher
Misschien helpt het ook om de gasklep eens een keer heel goed schoon te maken. Daarna was het bij een vriend van mij over.

Geplaatst: di jun 15, 2004 4:11 pm
door Dutch
ouwe koeien uit de sloot halen fox??

zou het laten voor wat het is de mpi die ik had deed ook 1100 stationair

Geplaatst: di jun 15, 2004 4:28 pm
door FoZ
te hoog stationair toerental = Lekke inlaatspruitstuk pakking ( :?: )

Geplaatst: di jun 15, 2004 4:31 pm
door Foxtrot
We hebben het nu niet over onregelmatig toerental. Dat was van vorig jaar :) ik vroeg alleen wat over het resetten van de stand van de gasklep :)

Trouwens Niek, kom jij naar Lelystad 20 juni? Zo ja, kom ik ook en misschien kun je dan meteen die spiegel voor me meenemen? :)

Greetz,
Robert

Geplaatst: di jun 15, 2004 4:34 pm
door FoZ
nee ik kom niet.

GTi : loopt belabbert na de olie lekkage :?
GTa : dynamo(bout) los getrilt :?