Pagina 1 van 1
Olieverbruik 420 Sli
Geplaatst: ma sep 05, 2005 9:27 pm
door Jmrules
Ola iedereen,
Zit met een soort van probleem, die situatie:
- blok loopt als een zonnetje, niets op aan te merken
- Nooit blauwe rookpluimen uit mijn uitlaat, niet als de motor koud is en ook niet als ie warm is
- Cilinderkop "zweet" amper, misschien een donker plekje in de hoeken maar absoluut niets anders dan normaal
- nooit olieplekken op de grond en ik parkeer al een jaar lagn op exact hetzelfde plek
- Voor zover ik het kan controleren zonder brug zijn alle olieslangen e.d totaal lek-vrij
- Garagehouden kan geen lekken vinden
- Mijn rijgedrag is over het algemeen "ouwe opa" te noemen: 's ochtends nog half slaperig als ik naar mijn werk rij en 's avonds te moe om goed op te letten en dus door te blazen.
Ondanks al dit "positiefs" slurpt mijn vertrouwde werkpaarje er toch een groffe liter olie per 2 a 3 maanden doorheen: Das verdomme de totale olie-inhoud in een jaar zonder bijvullen.
Toen ik de auto net had ging ik er van uit dat alles in orde was en heb ik pas na ee half jaar oid de olie gecontroleerd en toen kon ik er bijna 2 liter !!! bijgooien om em weer mooi op peil te krijgen....nooit een waarschuwinslampje gezien.
Rara waar gaat mijn olie heen ?

Opzich vind ik het niet bezwaarlijk om af en toe wat olie bij te vullen maar ik maak me zorgen om deze redenen:
- Rover dealer in Roosendaal qlaimt dat het een "normaal" verbruik is voor een T serie blok...
- Rover dealer in Essen (B) geeft aan dat zijn 220 turbo amper een liter per jaar verbruikt en zijn 820 turbo nog minder dan dat. OK hij rijdt minder km dan ik met die auto's op jaarbasis maar punt is dat 2 "experts" elkaar finaal tegenspreken.
- Mijn eigen garagehouder die de auto al 2 jaar onderhoudt geeft aan dat er absoluut geen lekken zijn, uitstoot is perfect, blok loopt als een trein. Met andere woorden die zou zo ook niet durven zeggen waar de olie blijft....
Iemand een ID want ik sta voor een raadsel. Met dit verbruik zou je óf blauwe rookpluimen moeten zien óf grote olieplekken op mijn oprit....geen van beide het geval.
Geplaatst: di sep 06, 2005 9:43 am
door The Flying Dutchman
In feite spreken beide dealers elkaar niet tegen. De ene zegt dat het verbruik normaal is ( en volgens mijn info is dat ook zo) en de andere zegt dat hij een aanzienlijk lager verbruik heeft, maar hij zegt niet dat een hoger verbruik niet normaal zou zijn.
Mijn vorige 820 verbruikte hoegenaamd niets in de 50K Km dat ik hem gehad heb en de huidige 820 gebruikt ca. 1 liter per 15K Km.
Beide cijfers kunnen als volkomen normaal beschouwd worden. Veel merken geven op dat een verbruik van 1 liter op 1000 Km nog acceptabel is.
Geplaatst: di sep 06, 2005 11:39 am
door Striker
roverjob800 schreef:Veel merken geven op dat een verbruik van 1 liter op 1000 Km nog acceptabel is.

Daar zou ik toch echt anders over denken als mijn auto dat deed

.
Geplaatst: di sep 06, 2005 12:09 pm
door Dennis
Striker schreef:

Daar zou ik toch echt anders over denken als mijn auto dat deed

.
Ja, ik ook, maar bv in het boekje van de VW van mijn vader staat dit ook gewoon als een normaal acceptabel verbruik.....
Geplaatst: di sep 06, 2005 12:58 pm
door Jmrules
OK, enigzinds gerustgesteld nu. Geschat verbruikt hij 1 liter per 2 maanden. Op een jaar rij ik voor het gemak 24k dus dat betekend 1 liter per 4000 km en dat vind ik eerlijk gezegd nog vrij veel.
Op het moment dat ik geen eerlijke vergelijking heb zegt het idd niet zoveel maar: Ik mag aannemen dat een T16 turbo blok eigenlijk per definitie meer olie slurpt dan een T16 zonder turbo. Vergeleken met al mijn bekenden verbuikt mijn auto gewoon heel veel olie.
Bijv.:
-Mijn vader rijdt in een Toyota Avensis 2 liter turbodiesel. Gemiddeld rijdt hij 50 tot 60 k per jaar en die vult nooit olie bij....
-Collega rijdt in een GMC bus met een 5,7 liter V8 chevy blok op gas en die vult noooit olie bij...
- vriendin rijdt in een Saxo 1,4 liter en die trapt door als een halve zool en die hoeft nooit olie bij te vullen.
enz enz enz.
EDIT 1: Ik heb eigenlijk nog nooit in mijn boekje gekenen wat er over olieverbruik instaat, stom, vanavond gelijk doen.
Edit 2: Als er geen lek is, er geen blauwe pluimen uit mijn uitlaat komen dan blijft er nog één ding over en dat is: verbruik. Dat is weer te herleiden tot de zuigerveren (sluiten niet perfect aan op cilinderwand) en dat is weer te herleiden naar het inrijden omdat met name tijdens de eerste 30 tot 50 km van je blok je zuigerveren zacht zijn en de kans hebben om zich te "zetten" naar de cilinderwand.
M.a.w. Er is niets meer aan te veranderen behalve het blok uit elkaar halen en de zuigerveren vervangen.....

en dat zie ik niet zo zitten...
Geplaatst: di sep 06, 2005 1:05 pm
door Jmrules
Victor schreef:op hoeveel km is dat?
Welke olie zit er nu in en welke zat er in?
Dus ongeveer 1 liter per 4000 KM. Olie is Shell Helix 10w40 (synthetisch dus)
Geplaatst: di sep 06, 2005 1:30 pm
door The Flying Dutchman
Striker schreef:

Daar zou ik toch echt anders over denken als mijn auto dat deed

.
Ik ook. Maar kijk bv maar in de boekjes van BMW. Het staat er echt in. Zal wel zijn om te voorkomen dat er direkt een claim gelegd kan worden als het wel wat meer is.
Geplaatst: di sep 06, 2005 4:49 pm
door Jmrules
Victor schreef:10W40 kan ook semi syntheet zijn (en dat is zelfs waarschijnlijker want meeste full syntheten zijn 5W40.)
Ik vroeg t omdat als je eerst een dikkere olie gebruikt bv een 15W40 op minerale basis, en ook niet al te vaak vervangt, de tolleranties in je blok toenemen. Als je dan later een semisyntheet gebruikt of een full syntheet dan gaat je blok ook wat meer olie verbruiken.
Laat ik het zo zeggen: Ik kocht de auto toen er precies 120k en een beetje op stond. Wat er in die 120 k voor olie in heeft gezeten weet ik nauurlijk niet maar ik heb er alleen maar 10w40 vol synthetisch in geflikkert. Ik ben me er ook van bewust dat hij meer MAG verbruiken alleen zit er nogal een verschil in een olieconsumptie van 1 liter/1000km en 1 liter/50000km. Wat dat betreft zit ik aan de verkeerde kant van het uiterste en het zit me gewoon niet lekker. Punt is natuurlijk dat het maar één ding kan zijn aangezien ie niet lekt en dat is gewoon dat ie veel olie slurpt. Ik vermoed dat het beestje gewoon zeer verkeerd is ingereden (veel te rustig en als een ouwe lul) waardoor de zuigerringen gewoon niet mooi op de cilinderwand zijn ingesleten. na een kilometer of 30 a 60 (op een nieuw blok) is de kans van goede slijtage eigenlijk verkeken en slijten de zuigerringen nauwelijks meer. Kortom: Ik vrees voor mij : helaas pindakaas"
UPDATE: het is me duidelijk gemaakt op de manier die ik WEL begrijp:
JMrules: Hij verbruikt nogal veel olie, ong. een liter op 4 a 5 k.
Garagehouder: Hoeveel staat er op de teller?
JMrules: ongeveer 165k
Garagehouder: Lekt het blok, zie je druppels of veel blauwe dampen?
JMrules: Nee dat is het em nou net, het lijkt gewoon verbruikt te worden, geen plassen olie, geen blauwe walmen.
Garagehouden: Ouderdom dus, wat verwacht je als er 165k opstaat, beestje kan nog wel een tijd mee maar het is geen jonge hond meer
JMrules: En dat betekend zoveel als ???
Garagehouder: Er van uit gaande dat je nog klaar kan komen op je 65-ste......
JMrules: [knikt begrijpelijk]
Garagehouder: denk je dat het nog steeds binnen een minuut lukt dan...
JMrules:

:arrow: :arrow:

Owww bedoel je dat

, zeg dat dan gelijk man
Moraal van het verhaal: Zit niet te mierenneuken Joris, auto is godverdomme bijna 9 jaar oud met 165 k op de teller, WAT WIL JE DAN

[een fucking T16 turbo denkt JM dan ]

Geplaatst: wo sep 07, 2005 5:01 pm
door Dennis
Jmrules schreef:
Moraal van het verhaal: Zit niet te mierenneuken Joris
<knip>
165 k op de teller
<knip>
WAT WIL JE DAN
euh....165k is toch niet idioot veel?
Een beetje blok moet deze stand toch makkelijk 2x kunnen halen?
Geplaatst: wo sep 07, 2005 5:09 pm
door The Flying Dutchman
Verschil tussen kwaliteit van semi en vol syntheet heeft nog niemand aan kunnen tonen. Voordeel van semi is dat je er onderweg als je bv geen semi kunt krijgen er ook gewone bij kunt tappen en dat kan bij een vol syntheet niet.
Geplaatst: do sep 08, 2005 10:31 pm
door Jmrules
Dennis schreef:
euh....165k is toch niet idioot veel?
Een beetje blok moet deze stand toch makkelijk 2x kunnen halen?
Klopt ook, niemand heeft ook gezegd dat mijn blok al op het einde van zijn leven is, in tegendeel zelfs, het draait als een vliegende tiet. Garagehouder zegt er speciaal bij dat het erg soepel draait en nog veel power levert.
Al met al is het wel zo dat een T serie blok de 250k makkelijk moet redden zonder al te veel te vervangen, 350 k moet ook wel lukken maar dat neemt niet weg dat er werk aan komt. Het blok zelf zou bij wijze van spreken 2 miljoen km aankunnen zolang je van tijd tot tijd maar groot onderhoudt pleegt. 165k is zeker niet VEEL maar dat betekend wel dat dingen als klepstoters en seals, zuigerveren en dat soort zaken meer versleten zijn dan een ton geleden en dus ook gewoon meer olie kunnen doorlaten.
Uiteindelijk maken de eerste 50 kilometer van je blok zo veel uit dat het kwaad al geschied kan zijn, om het voorbeeld vna het olieverbruik te noemen:
De eerste 50 km van je blok zijn je zuigerringen nog veel zachter (het metaal zelf dus) dan daarna. Die eerste 50 km horen ze ook echt in te slijten op de cilinderwand zodat je na 50 km "goede" slijtage zuigerringen en een cilinderwand hebt die perfect op elkaar zijn afgesleten en dus goed afsluiten... DE manier om dit te bereiken is met name de eerste paar kilometer flink op het gas te gaan staan... Inderdaad, met een gloednieuw blok flink doortrappen. Waar je mee moet uitkijken is direct (en vooral onbelast) extreem veel toeren (>4500rpm) te maken maar hard doortrappen is iets anders. Voordeel van die aanpak is dat je blok flink wat compressie maakt, daardoor de zuigerringen meer tegen je cilinderwand aandrukt waardoor ze beter slijten. Wat heel veel mensen niet weten en ook niet doen is na 50 tot 100 kilometer van dit rijden direct alle olie en ook het oliefilter te vervangen. Sommigen pakken het zelfs beter aan en gooien express minerale olie in hun blok omdat dit minder goed smeert zodat e.e.a. mooi inslijt, daarna vervangen voor semi of vol syntheet.
(het direct vervangen van olie en oliefilter na de eerste 50 km van je blok klinkt vreemd maar is logisch: omdat een aantal onderdelen (waaronder dus vooral de zuigerveren) op deze manier flink slijten ontstaan er veel metaaldeeltjes en die komen in de olie en het filter terecht. Als je dit niet direct vervangt zorgen die metaaldeeltjes weer voor slijtage waar je niet op zit te wachten.
Met dit hele verhaal bedoel ik: Als mijn blok de eerste 50 km door een lijk is ingereden zijn mijn zuigerveren nooit mooi aangesloten op mijn cilinderwand waardoormijn blok meer olie verbruikt dan normaal. Dit is "simpel" op te lossen door de zuigerveren te vervangen (en als je dan toch bezig bent de kleppen en klepseals ook)..... Uiteindelijk meer werk dan waar ik op dit moment zin en tijd voor heb. Mocht ik beslissen dit ooit te doen dan vervang ik gelijk de zuigers zelf voor holle exemplaren + plaatsen van een turbo. (het enige feitelijke verschil tussen een T16 en een T16turbo blok is de vorm van de zuiger, zonder turbo zijn deze vlak en met turbo hol van boven (minder compressie) )
Na navraag gedaan te hebben bij de garage: De Shell Helix 10w40 IS een semi-syntheet, my bad

Geplaatst: vr sep 09, 2005 2:00 am
door 118GTR
Jmrules schreef: mooi verhaal
Nou wil ik je verhaal niet geheel ontkrachten en goed inrijden is zeker van zeer groot belang.
Maar ik heb het genoegen gehad een mini cooper s works in te rijden, en dat is 1 van de zeer weinige auto's waar zelfs in het boekje staat dat je moet inrijden <3500 rpm en <50% load(lees, nooit meer dan 50% vol gas). Bij de meeste moderne auto's hoeft het namelijk niet echt meer(en staat het dus niet meer in de boekjes), maar is het nog steeds aan te raden en is ook het verschil goed te merken.
Juist in het begin zit er nog zeer veel intolleranties in het blok, die moeten er redelijk rustig grotendeels afgeslepen worden, alvorens het zaak wordt de boel flink te belasten en het laatste beetje in te slijpen. Zeer belangrijk is het ook om zo veel mogenlijk wisselende toerentallen en belastingen te gebruiken in het begin.
Geplaatst: vr sep 09, 2005 10:42 am
door Jmrules
118GTR schreef:
Nou wil ik je verhaal niet geheel ontkrachten en goed inrijden is zeker van zeer groot belang.
Maar ik heb het genoegen gehad een mini cooper s works in te rijden, en dat is 1 van de zeer weinige auto's waar zelfs in het boekje staat dat je moet inrijden <3500 rpm en <50% load(lees, nooit meer dan 50% vol gas). Bij de meeste moderne auto's hoeft het namelijk niet echt meer(en staat het dus niet meer in de boekjes), maar is het nog steeds aan te raden en is ook het verschil goed te merken.
Juist in het begin zit er nog zeer veel intolleranties in het blok, die moeten er redelijk rustig grotendeels afgeslepen worden, alvorens het zaak wordt de boel flink te belasten en het laatste beetje in te slijpen. Zeer belangrijk is het ook om zo veel mogenlijk wisselende toerentallen en belastingen te gebruiken in het begin.
Ik ben me ervan bewust dat mijn verhaal best controversieel is. Afgezien van het feit dat het niet mijn eigen ontdekkingen zijn is het absolute waarheid. Een kennis van me doet veel met motorcrossen en die kwam met het verhaal + bewijs op de proppen: Inrijden volgens het boekje vs. inrijden op deze manier gaf een HEEEEEl duidelijk verschil en ik heb het gezien met eigen ogen:
Beide situaties is de auto/motor voor 1000 km ingereden en is het effect bekeken:
Auto/motor ingereden op de "ouwe lullen manier" volgens het boekje: Motor uit elkaar gehaald en roet/olieaanslag op zuigers en cilinderwand zijn aanzienlijk. De zwarte aanslag op de zuiger zit, van de zuigerkop gezien tot onder de tweede zuigerveer: Geen goede aansluiting zuigerveer op cilinderwand met als resultaat compressieverlies en olielekkage.
Auto/motor ingereden op de "alternatieve/nieuw manier": Motor uit elkaar gehaald en roet/olieaanslag op zuigers en cilinderwand zijn amper te bespeuren. De cilinderwanden zijn brandschoon en er is alleen wat afzetting op de zuiger te vinden tussen de zuigerkop en de eerste zuigerveer. M.a.w. Zelfs de eerste zuigerveer zorgt voor een perfecte aansluiting op de cilinderwand waardoor er een veel betere aansluiting is tussen veer en cilinderwand--> meer compressie en minder olieverbruik en olievervuiling.
Dit resultaat is blijvend omdat de veren nou eenmaal mooi zijn ingesleten.
omdat zien beter doet geloven ga ik hard op zoek op inet want ik heb ooit ergens een pagina gezien waar heel dit verhaal met foto's als bewijs op staat. Ik doe mijn best.
Als laatste: Er is geen enkele reden om niet vol gas te geven. Hoe ver de gasklep open staat heeft niets te maken met slijtage of zware belansting. Als ik in de tweede versnelling @200 toeren mijn rechter pedaal helemaal naar beneden trap dan zal het blok sneller op toeren komen, meer niet. Uiteindelijk is de hoogte van het toerental bepalend voor slijtage dus zo lang je maar doorschakelt voor de 4000 toeren is het OK. Nogmaals het voordeel van onderin trappen: --> meer comressie-->zuigerveren worden tegen cilinderwand aangedrukt en slijten mooi af.
Geplaatst: vr sep 09, 2005 11:30 am
door 118GTR
Jmrules schreef:
Als laatste: Er is geen enkele reden om niet vol gas te geven. Hoe ver de gasklep open staat heeft niets te maken met slijtage of zware belansting. Als ik in de tweede versnelling @200 toeren mijn rechter pedaal helemaal naar beneden trap dan zal het blok sneller op toeren komen, meer niet. Uiteindelijk is de hoogte van het toerental bepalend voor slijtage dus zo lang je maar doorschakelt voor de 4000 toeren is het OK. Nogmaals het voordeel van onderin trappen: --> meer comressie-->zuigerveren worden tegen cilinderwand aangedrukt en slijten mooi af.
belasting heeft alles met je gasstand te maken, de ecu leest de stand en weet aan de hand daarvan je voorruit wil. Aan de hand daarvan wordt er meer brandstof ingespoten en wordt er aan de ontsteking gedraait. effect daarvan is minder effecientie, een hogere compressie, en meer vermogen.
Het probleem daarvan is dat de krachten op het onderblok nu erg hoog zijn, omdat de verbranding in de cilinderkop niet mooi meer is, door het teveel aan brandstof word de verbranding langzamer en kouder. Dat heeft tot gevolg, dat er langer dan gebruikenlijk een kracht op de krukas wordt uitgeoefend(dat was ook het idee, je wilde immers versnellen)
Echter doordat de hoek van belasting nu niet optimaal is, slijten de lagerschalen niet meer goed in.
en geloof me nou a.u.b. rustig aan in het begin, anders wordt zo'n blok gewoon rauw. Wel snel hoor, maar rauw, prima voor race-machines maar niet voor straatgebruik.
ene motorcross, is dat niet met 1-cil 2-tact's? Die zijn zoizo totaal anders, krukassen zijn vele malen te groot en sterk vanwege het feit dat het een 1-cil is(met een inherente onbalans), en de smering verloopt natuurlijk ook heel anders.
Geplaatst: vr sep 09, 2005 2:14 pm
door Jmrules
Nee ging echt om 4 takt motors (auto/motor). Zoals gezegd, het is controversieel en daarom ga ik er ook niet van uit dat "de gevestigde" orde ooit zou toegeven dat het best weleens beter kan.
Punt is dat ik het ook niet geloofde tot ik het met eigen ogen heb gezien.