Roverture's voorlopige install

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Plaats reactie
Roverture

Roverture's voorlopige install

Bericht door Roverture »

Een mooie dag vandaag om eens flink in/om/aan mijn BRM te klussen en dat heb ik dan ook gedaan.. :mrgreen:

Ik had nog een baskist (JBL GTB1200) en versterker (JBG GTO2000) liggen en omdat het geld nu even op is heb ik die maar ingebouwd. Dit is gezien het eindresultaat geen definitieve oplossing want ik ben teveel van m'n kofferbak kwijt vind ik (kist sluit niet goed aan + is wat groot). Ga dus denk ik op termijn zelf een kist maken met 2 x 12" bass speakers erin. Maar voorlopig eerst dit maar eens aan de praat krijgen.

wat onderdelen
Afbeelding

zo ziet dat eruit in de auto
Afbeelding


Nu lag er nog helemaal niets aan geluid in de BRM dus heb gelijk even een flinke voedingskabel gehaald (25mm²) en mooi in de auto weggewerkt:

voedingskabel aan bestuurderszijde
Afbeelding
voedingskabel in de kofferbak links achter
Afbeelding

langs de reeds aanwezige boom naar buiten (boven is foto binnenin links boven pedalen, onder is foto buiten onder de motorkap
Afbeelding
Afbeelding


Ook gelijk een audio kabeltje weggwerkt aan de andere zijde want dat was ook nog niet aanwezig. Jaja, het was zwoegen :mrgreen:

audiokabel before & after (deze dus rechts aan bijrijderszijde)
Afbeelding
audio kabel in kofferbak, handig zo'n kabeltrekker
Afbeelding


Dat was het dus voor vandaag, aangezien ik nog een aantal onderdelen tekort kom.

rear-view
Afbeelding

Heb 't dus nog niet aan kunnen zetten helaas :cry: . Maar weet al wel hoe 't klinkt natuurlijk. Moet nu nog inbouwen:

- verdeleelblokje achter, wil nl later nog 2e versterker bij plaatsen (reeds aanwezig: AudioPipe 1x4)
- noise reducer tussen radio & versterker (ook merk AudioPipe, heb ik ooit in de USA besteld om aan minimaal order bedrag te komen, geen idee of het nut heeft ook zonde om maar te laten liggen ;) )
- 16mm² voedingskabel plus & min om versterker aan te sluiten vanaf verdeler (nog aan te schaffen)
- 50AMP zekering + houder voor tussen voedingskabel & accu (nog aan te schaffen)


(wordt vervolgd..)
Roverture

Bericht door Roverture »

Wat ik ook nog ben vergeten trouwens, de kabel die de versterker(s) moet starten wanneer de auto gestart wordt. Weet iemand waar ik deze vandaan kan halen ?? Bvd.
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Das de acc. draad van je radio .... die voor de electrischeantenne enzo.

cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
216 driver

Bericht door 216 driver »

Rover schreef:Das de acc. draad van je radio .... die voor de electrischeantenne enzo.

cheers,
Dennis :cool:
??

Als het goed is moet er een klein dun kabeltje tussen je Tulp kabels zitten dat heet een signaalkabel (op versterker staat meestal 'Remote'), niet bij alle tulp kabels zit die signaalkabel erbij.

Anders moet je gewoon een dun kabeltje erbij halen en van je radio naar je versterker trekken.
Roverture

Bericht door Roverture »

216 driver schreef:Anders moet je gewoon een dun kabeltje erbij halen en van je radio naar je versterker trekken.
Jep, de acc. draad dus die Rover bedoelt.. ;)

Enig idee welke kleur dit draadje heeft op de ISO stekker v d radio ?

Moet eigenlijk ook nog een extra kabeltje van m'n autoradio (dat nu los hangt) aansluiten zodat deze altijd spanning heeft, ook wanneer de sleutel niet meer in 't contact zit. Nu verliest mijn radio telkens alle instellingen. Volgens mij moet ik dit toch ook gewoon van de ISO stekker af kunnen halen ?
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Normaal gesproken:

Blauw electrische antenne/remote/versterker
Oranje constante plus
Rood geschakelde plus
Zwart min/massa

Ik zag op de foto dat je een huis,tuin en keuken rca kabel hebt gebruikt.
Het is beter om hier een goede rca kabel voor te halen, je hebt dan minder kans op storing
en vervorming van het geluid.
Tevens heb je dan ook het kabeltje voor je remote/versterker.
Voorlopig kun je eigenlijk elk kabeltje nemen die je hebt voor de remote van de versterker.
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
Jmrules

Bericht door Jmrules »

peter3 schreef:Normaal gesproken:

Blauw electrische antenne/remote/versterker
Oranje constante plus
Rood geschakelde plus
Zwart min/massa

Ik zag op de foto dat je een huis,tuin en keuken rca kabel hebt gebruikt.
Het is beter om hier een goede rca kabel voor te halen, je hebt dan minder kans op storing
en vervorming van het geluid.
Tevens heb je dan ook het kabeltje voor je remote/versterker.
Voorlopig kun je eigenlijk elk kabeltje nemen die je hebt voor de remote van de versterker.
EXTRA: let op: Niet iedere (car)RCA kabel heeft een remote. Ik kocht een heeeele dure onder het motto: die klinkt goed. Uiteindelijk klinkt de kabel perfect maar kwam ik er achter dat een signaalkabel van €75 + soms geen remote erbij heeft zitten..... :evil: (logisch is het ook niet dat je een "voedingskabel" tussen je RCA hebt zitten)
Roverture

Bericht door Roverture »

Heb inmiddels RCA kabeltje besteld van goede kwaliteit en met remote kabeltje erbij. Overigens vraag ik me af of enige storing hoorbaar zou zijn, zeker omdat ik er ook al een noise reducer tussen heb zitten.

Als je echt geen storing wil zouden ze XLR pluggen op een autoradio moeten zetten :mrgreen:
Jmrules

Bericht door Jmrules »

Roverture schreef:Heb inmiddels RCA kabeltje besteld van goede kwaliteit en met remote kabeltje erbij. Overigens vraag ik me af of enige storing hoorbaar zou zijn, zeker omdat ik er ook al een noise reducer tussen heb zitten.

Als je echt geen storing wil zouden ze XLR pluggen op een autoradio moeten zetten :mrgreen:
En dan heb je nog storing..... :) Wat jij als "storing" omschreeft of bedoelt wordt "ground-loop-effect" genoemd. Dat houdt in het kort in:

Storing die wordt veroorzaakt door een (minimaal) verschil in de ground (de MIN) dus van je aangesloten apparaten. In de praktijk: er zit een spanningsverschil tussen de NUL volt lijn van je HU en de NUL volt lijn van je amp. Dit is te verklaren door: Omdat je het chassis als NUl gebruitk zit er per definitie een andere afstand tussen de NUL van je HU en de NUl van je amp. Omdat zelfs goud (en dus zeker plaatstaal) een minimale interne weerstand heeft komen er weerstandsverschillen en dus spanningsverschillen tussen de - pool van je accu en de - polen van HU en AMP.

Nu komt het :) : Door het miminale verschil gaat er feitelijk tussen de - van je HU en de - van je amp een zeer kleine stroom lopen (een gelijkstroom/gelijkspanning. De signalen van je HU zijn per definitie wisselspanningssignalen. Uiteindelijk komen er dus over de RCA kabel 2 signalen je versterker binnen:

-een wisselspanningssignaal van max 4 volt (afhakelijk van je HU)
-een deel gelijkspanning door het ground loop effect/potentiaalverschil van de - lijnen.

het laatste onderdeel wordt net als het signaal zelf versterkt en je hoort het als een "dynamoruis" kenmerkend door een hoge fluittoon die hoger wordt naarmate je blok en dus je dynamo meer toeren maakt

Wat een Ground loop isolator doet: Dit ding is niet meer dan een 1:1 transformator die dus fysiek de HU en amp scheidt van elkaar. Omdat een trafo per definitie alleen maar werkt op een wisselspanning geeft de ground loop isolator alleen maar het muzieksignaal door en niet het storende (gelijkspannings) signaal

Dit resulteert in: GOED GELUID :mrgreen:

p.s. Wat jij "Noice reducer" noemt heet dus echt"ground loop isolator"

Mijn 2 centen :roll:
Plaats reactie