Pagina 1 van 4
220TC -> Hij rijdt weer gelijk een zonnetje!
Geplaatst: di aug 09, 2005 8:45 pm
door Foxtrot
Ik heb een probleem en hoop dat jullie me kunnen helpen. Zondagavond kwam ik thuis met een auto die nogal raar liep. Zonet samen met m'n technische vader naar de auto gekeken. Onze bevindingen:
1 cylinder doet niet mee (de meest linker). Hij doet TOTAAL niks. Ook niet op toeren.. helemaal niks. Als je de bougiedop er af trekt verandert er niks aan hoe de motor loopt, want de cylinder doet gewoon niet mee.
- kleppen staan niet te strak!
- bougies vonken gewoon
- bougie is vochtig na 't starten, dus krijgt kennelijk gewoon benzine?
- verdelerkap ziet er goed uit
Ik neem aan dat ik nu compressie moet gaan meten? M'n vader heeft geen juiste compressiemeter dus ik ben bang dat ik daar voor naar de garage moet.
Wie weet wat is er mis met m'n auto? Hebben we iets over het hoofd gezien? Heeft iemand misschien een compressiemeter te leen??
HELLUP!
P.S. Het is dus een 2.0 liter T-serie turboblok...
Geplaatst: di aug 09, 2005 8:57 pm
door The Flying Dutchman
Voor alles even een blik Forté Gas Treatment erin en een stuk stevig rijden. Het kan een klevende klep zijn, De T blokken zijn daar erg gevoelig voor.
De meeste Roverdealers gooien dit er standaard bij een grote beurt al in.
Geplaatst: di aug 09, 2005 9:16 pm
door Foxtrot
roverjob800 schreef:Voor alles even een blik Forté Gas Treatment erin en een stuk stevig rijden. Het kan een klevende klep zijn, De T blokken zijn daar erg gevoelig voor.
De meeste Roverdealers gooien dit er standaard bij een grote beurt al in.
Van welke kleppen staat het bekend dat ze kunnen blijven plakken? De in- of uit-laatkleppen?
Het hele gebeuren vond plaats tijdens/na een stevig stuk rijden (een rit van zo'n 50km 160~180kmpu).
Ik ben een beetje huiverig om met de auto in deze condititie even 'stevig' te gaan rijden!
Geplaatst: di aug 09, 2005 10:19 pm
door Mista T
misschien dat je verdeler kap verdraait is en dat de onsteking niet helemaal meer op tijd staat...
Je zou de verdeler kap kunnen schoonmaken...
Re: HELP! TC loopt op 3 cylinders...
Geplaatst: di aug 09, 2005 10:27 pm
door Foxtrot
FoxtroTC schreef:
- verdelerkap ziet er goed uit
Die hebben we al los gehad en schoon gemaakt (niet dat ie echt vuil was). Zag er allemaal prima uit, maar de cylinder doet nog steeds niks...
Geplaatst: di aug 09, 2005 10:31 pm
door Mista T
Misschien is je bougie kabel rot dan vonkt ie wel, maar niet met genoeg kracht
Geplaatst: di aug 09, 2005 10:35 pm
door The Flying Dutchman
FoxtroTC schreef:
Van welke kleppen staat het bekend dat ze kunnen blijven plakken? De in- of uit-laatkleppen?
Het hele gebeuren vond plaats tijdens/na een stevig stuk rijden (een rit van zo'n 50km 160~180kmpu).
Ik ben een beetje huiverig om met de auto in deze condititie even 'stevig' te gaan rijden!
Koolvorming op de uitlaatkleppen, met als gevolg dat je compressie dus verdwenen is. Dit is echter niet gebruikelijk na een stevig stuk rijden. Had je voorheen niet het idee dat hij af en toe op 3 of bijna 3 cylinders liep?
Compressiemeter heb je trouwens niet echt veel aan. Om een goede diagnose te stellen is een lektest nodig.
Geplaatst: di aug 09, 2005 11:26 pm
door MoRaX
Ho.. dat is ff kut kerel! Mjah komt vast wel goed!!!
En anders toch maar naar de garage een keertje

Geplaatst: wo aug 10, 2005 9:07 am
door pieterrademakers
Kan overigens niet heel veel kwaad als je even op 3 cilinders rijdt! Dus ik zou gewoon dat spul erin gooien. Anders kun je altijd advies vragen aan de rover dealer, dat kost niets! Je gaat pas betalen als de monteur er met z'n vingers langer dan 5 minuten aan zit!
Succes
Geplaatst: wo aug 10, 2005 9:41 am
door Foxtrot
Heb zonet bij Halfrauds een fles Wynn's Petrol Treatment gekocht...
Zit nu nog te dubben om dat er in te gooien en naar Apeldoorn te rijden (m'n ouders) en te kijken of het probleem in die rit (50km) oplost, zo niet, dan compressie met en a.s. weekend samen met m'n pa de kop er af halen...
Maar hoe weet ik dat als ik vanavond die 50km ga rijden op 3 cylinders dat ik de boel niet aan gort rijd?
Het vreemde is (volgens m'n pa), dat als er 1 klep verbrand zou zijn bij deze 16-klepper motor het nogal vreemd is dat de hele cylinder echt helemaal NIKS doet. Ik weet 't allemaal niet, maar is dat wel normaal?
En de rotte bougiekabel... tsjah wie weet, zou kunnen?
Naar de garage gaan we niet denk ik, zelf doen is zoveel goedkoper en leerzamer :P
Bedankt voor alle hulp!
Geplaatst: wo aug 10, 2005 12:32 pm
door The Flying Dutchman
FoxtroTC schreef:Heb zonet bij Halfrauds een fles Wynn's Petrol Treatment gekocht...
Zit nu nog te dubben om dat er in te gooien en naar Apeldoorn te rijden (m'n ouders) en te kijken of het probleem in die rit (50km) oplost, zo niet, dan compressie met en a.s. weekend samen met m'n pa de kop er af halen...
Maar hoe weet ik dat als ik vanavond die 50km ga rijden op 3 cylinders dat ik de boel niet aan gort rijd?
Het vreemde is (volgens m'n pa), dat als er 1 klep verbrand zou zijn bij deze 16-klepper motor het nogal vreemd is dat de hele cylinder echt helemaal NIKS doet. Ik weet 't allemaal niet, maar is dat wel normaal?
En de rotte bougiekabel... tsjah wie weet, zou kunnen?
Naar de garage gaan we niet denk ik, zelf doen is zoveel goedkoper en leerzamer :P
Bedankt voor alle hulp!
Jammer. Weggegooid geld. Alleen Forte helpt echt. Je kunt dit spul alleen bij garagebedrijven kopen.
Aan gort rijden op 3 cylinders zal echt wel meevallen trouwens. Of hij is al aan gort.
Geplaatst: wo aug 10, 2005 12:35 pm
door Dutch
Is het niet je koppakking???
Of klepveer heb ik gehad bij de TI klepveer gebroken dus bleef ie open staan.
Geplaatst: wo aug 10, 2005 12:37 pm
door Silly CVT
No offence maar heb jij na die stevige rit wel je motor nog een tijdje laten draaien of heb je um meteen na die rit uitgegooid?
Kan zijn dattie dus een opdonder heeft gehad na een continue hoge snelheid meteen uitzetten vind geen elke motor natuurlijk lekker.... 
Geplaatst: wo aug 10, 2005 12:57 pm
door Foxtrot
@ Tim: Koppakking is het zeker niet... klepveer.. misschien. Maar de hele cylinder is dood, zou ik de andere kleppen dan niet moeten horen? Zaterdag gaat de kop er waarshcijnlijk af en komen we er achter... op een engels forum is al geopperd dat de zuiger gesmolten zou kunnen zijn...
@ Syl: Zoals ik al in mn eerste post schreef begon dit al tijdens de rit zelf... Ik draai de motor altijd netjes af, daar ligt het niet aan. En dat is voornamelijk voor de turbo, en daar is echt niks mee aan de hand!
Geplaatst: wo aug 10, 2005 1:11 pm
door Foxtrot
Geplaatst: wo aug 10, 2005 1:12 pm
door Mark16v
gat in je zuiger of zuigerveren... maarja dat kan je weer makkelijk aantonen met een compressietest natuurlijk.